728 x 90

پنهان کردن قیمت واقعی ارز

واژه‌ٔ «ارزپاشی» یکی از واژه‌هایی است که در اقتصاد آخوند‌زده‌ٔ ایران بسیار به گوش می‌رسد؛ اما این واژه به چه معنی است و چه زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟!

ابتدا این اعتراف روزنامهٔ ستاره‌ٔ صبح را بخوانیم که نوشت:

«جزئیات ارز پاشی ۲۸۲میلیارد دلاری» «در طول مدیریت چهار رئیس‌کل بانک مرکزی کشور در مجموع حدود ۵۸۸میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی فروخته‌شده که نزدیک به ۲۸۲میلیارد دلار آن برای مداخله به بازار تزریق‌شده است. این مبلغ از سال۱۳۸۲ تا ۱۳۹۷ در بازار ارز فروخته‌شده»

وقتی به‌دلیل سیاست‌های ضدمردمی و ضدایرانی حکومت آخوندی اقتصاد ایران کوچک و ضعیف می‌شود. ارزش پول ملی سقوط می‌کند؛ اما چون ارزش دلار در جهان کاهش پیدا نکرده، نرخ دلار در برابر تومان افزایش می‌یابد.

راه اقتصادی برای کاهش نرخ دلار، مدیریت بحران، ایجاد رونق اقتصادی، توازن در صادرات و واردات، حمایت از تولید داخلی، دادن وام‌های کم‌بهره به تولیدگران داخلی و اعمالی از این‌دست است؛ اما خامنه‌ای سرمایه‌های مردم ایران را برای استمرار حکومتش هزینه می‌کند؛ یعنی پول مردم ایران را برای ساخت بمب اتمی، موشکهای بالستیک، ایجاد و تأمین مالی گروه‌های تروریستی، دخالت در کشورهای منطقه و اعمالی از این‌دست خرج می‌کند.

نتیجه این‌که برای مهار نرخ دلار و پنهان کردن خط فقر و رقم واقعی تورم، دلار به بازار ارز تزریق می‌کنند تا با افزایش دلار در بازار، نگذارند قیمت واقعی دلار نمایان شود. این‌گونه فقر و تورم پنهان سرتاسر ایران را فراگرفته و اکنون رسانه‌های حکومتی از ذوب شدن طبقه‌ٔ متوسط و ۳۸میلیون حاشیه‌نشین می‌نویسند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/752620be-e4b6-4d81-add3-0ae1abecc22a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات