728 x 90

وال استریت ژورنال: زمان پایان دادن به تحریم‌های رژیم ایران نیست

کرونا در ایران
کرونا در ایران

وال استریت ژورنال در سرمقاله ۶فروردین خود با عنوان «زمان پایان دادن به تحریم‌های رژیم ایران نیست» نوشت: سران رژیم ایران خواستار کم شدن تحریم‌ها به‌بهانهٔ ‌ شیوع کرونا شده‌اند. اما این تحریم‌ها نبود که باعث شیوع کرونا شد. بلکه این رژیم ایران بود که به‌خاطر انتخاباتش ویروس کرونا را نادیده گرفت. خطوط هوایی ماهان بود که دست‌کم ۵۵پرواز به چین انجام داد و باعث انتقال کرونا به‌ایران شد. عدم قرنطینه داخلی و منطقه‌یی بود که باعث شیوع کرونا شد.

 

وال استریت ژورنال افزود: رئیس‌جمهور ترامپ باید در برابر تقلای رژیم ایران جهت کاهش تحریم‌ها بایستد. چرا که هر پولی که به‌دست رژیم ایران برسد، در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌گیرد، نه مردم ایران.

 

وال استریت درباره درخواست رژیم ایران برای لغو تحریم‌ها اضافه کرد: نیروهای نیابتی رژیم ایران در عراق به پرتاب راکت به پایگاههای آمریکا با نتایجی مرگبار ادامه می‌دهند. اما در عین ویروس کرونا، رهبران این رژیم خواستار تخفیف تحریم‌های آمریکا هستند. پرزیدنت ترامپ باید در مقابل این درخواست مقاومت کند.

 

در بخشهای دیگر مقاله وال استریت آمده است:

ایران یکی از مراکز ویروس کرونا در جهان

«ایران با ۲۷۰۱۷مورد ابتلاء و بیش از ۲۰۰۰فوتی یکی از مراکز ویروس در جهان است. هفتهٔ گذشته یک مقام سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که تعداد کسانی‌که جان خود را از دست داده‌اند می‌تواند تا ۵برابر گزارشات رسمی باشد. هیچکس شک ندارد که ایرانیان، در کنار گروگانهای غربی در دست دولت، روزانه از این شیوع جهانی به سختی رنج می‌برند.

اگر تحریم‌های آمریکا شریک جرم بود، شاید برداشتن تحریم‌ها امری منطقی بود. اما این بی‌کفایتی و منفعت‌پرستی خود رژیم است که مقصر است.

 

ایران کمک پزشکان بدون مرز را رد کرد

محدودیت‌های آمریکا، فعالیت اقتصادی رژیم ایران برای واردات غذا و دارو را در بر نمی‌گیرد. آمریکا و سوئیس ماه گذشته کانال روشن‌تری برای امور مالی ایجاد کردند تا به این کشور کمک شود. ایرانی‌ها از این کانال استفادهٔ چندانی نکرده‌اند و کمک پزشکان بدون مرز را هم رد کردند. مقامات ایران به این سازمان گفتند که کمک “خارجی” نیاز نیست.

 

ناپدید شدن یک میلیاد دلار در رژیم ایران

حتی اگر پول بیشتری به‌دست دولت(روحانی) برسد، مشکل فساد کماکان وجود دارد. سال پیش، رئیس ستاد روحانی اذعان کرد که بیش از یک میلیارد دلار که به واردات دارو اختصاص داده شده بود، ناپدید شده است. حدوداً در همین زمان، یک‌سوبسید ۱۷۰میلیون دلاری برای تدارکات پزشکی برای وارد کردن تنباکو استفاده شد. تحریم‌های جدید اعلام شده در هفتهٔ گذشته که صنعت پتروشیمی کشور را هدف قرار می‌دهد به تلاش‌های ارائه کمک آسیبی نمی‌رساند ولی به دوستان رژیم با محروم کردن یک منبع درآمدشان ضربه می‌زند.

 

کمپین تحریمها و محروم کردن رژیم از صدها میلیارد دلار

کمپین تحریم‌ها رژیم ایران را از صدها میلیارد دلار محروم ساخته است. تخفیف تحریم‌ها پول بیشتری در اختیار سپاه پاسداران و نه مردم قرار می‌دهد. توافق اتمی سال ۲۰۱۵ باراک اوباما به این کشور پول نقد بادآورده‌ای داد اما بیشتر آن به مردم نرسید. بجایش، بنا‌ به گفتهٔ وزارتخارجه، رژیم ایران ۱۶میلیارد دلار را صرف تروریسم در سراسر جهان از سال ۲۰۱۲ کرده است.

کاهش تحریم‌ها موقعیت لرزان رژیم را بدون این‌که سودی به مردم ایران برسد، تحکیم خواهد کرد. اگر تهران از هزینه‌های موشکی، توسعهٔ تسلیحات اتمی، و ماجراجویی نظامی بکاهد، پول برای دارو خواهد داشت. منحرف کردن میلیاردها دلار از پروژه‌های خشونت‌آمیز ملایان بهترین راه برای تخفیف رنج در ایران و در خاورمیانه است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15c9810e-4511-445d-a0b5-9c7edf2d9472"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات