728 x 90

نیویورک تایمز: تلاش آمریکا برای رساندن گیرنده‌های اینترنت ماهواره‌یی به مخالفان رژیم ایران

اینترنت ماهواره ای
اینترنت ماهواره ای

 به گزاش نیویورک تایمز، ممکن است دولت آمریکا برای دور زدن قطع اینترنت توسط حکومت ایران و کمک به مخالفان جمهوری اسلامی برای برقراری ارتباط با جهان خارج، از سازمانهای اطلاعاتی-امنیتی میخواهد تجهیزات اینترنت ماهواره‌یی را به داخل ایران برسانند.

دیوید سنَگِر، خبرنگار ارشد نیویورک تایمز که به منابع آگاه در سازمانهای اطلاعاتی-‌امنیتی آمریکا دسترسی دارد، سه‌شنبه ۵مهر می‌نویسد احتمال دارد تجهیزات شرکت استارلینک همراه بار کالاهای قاچاق یا به کمک پهپاد به داخل ایران رسانده شوند. دولت بایدن بعد از لغو تحریم ارسال فناوری آمریکایی به ایران، با شرکت استارلینک تماس گرفت.

نویسنده نیویورک تایمز سرعت واکنش دولت بایدن به اعتراضات کنونی به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس گشت ارشاد را با واکنش دولت اوباما مقایسه می‌کند.

سنَگِر می‌نویسد، برخلاف دولت باراک اوباما که از جنبش گسترده اعتراض به کشته شدن ندا آقاسلطان در تظاهرات سال۱۳۸۸ حمایت نکرد، دولت جو بایدن کشته شدن مهسا امینی را طی سخنرانی تاریخی از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل، محکوم کرد.

درنگ دولت اوباما در ابراز حمایت آشکار از معترضان سال۱۳۸۸ به این سبب بود که می‌ترسید حکومت جمهوری اسلامی ادعا کند ناآرامی‌ها را سازمان «سیا» جرقه زده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد سیزده سال بعد، در شرایطی مشابه، دولت بایدن روش دیگری برگزیده. رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل آشکارا جانب معترضان را گرفت و هفته گذشته به‌سرعت برای اعمال تحریم علیه گشت ارشاد اقدام کرد. به علاوه، دولت آمریکا اجازه داد که پیوندهای ماهواره‌یی و دیگر خدمات اینترنتی، فعال شوند به این امید که علی‌رغم تلاش مقامات ایران برای در تاریکی نگاه داشتن معترضان، ارتباط معترضان با جهان از بین نرود.

سنَگِر می‌نویسد حالا مسابقه‌ای برای رساندن تجهیزات اینترنت ماهواره‌یی به دست تظاهر کنندگان آغاز شده است و این کار ساده‌ای نیست، آن هم در کشوری که دولت آن مصمم است عمق سرکوب اعتراض گسترده به کشته شدن مهسا امینی ۲۲ساله در بازداشتگاه پلیس را از نظر جهانیان مخفی نگاه دارد.

دیوید سنَگِر که در سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی آمریکا منبع دارد، می‌نویسد احتمال دارد این کار به زودی به سازمان‌های امنیتی-اطلاعاتی محول شود. روز دوشنبه ۴مهر، نشانه‌هایی بروز کرد حاکی از آن که مقامات دولت بایدن قصد دارند راه‌هایی برای رساندن استارلینک به ویژه به دست تظاهرکنندگان در ایران پیدا کنند.

سنَگِر می‌افزاید مقامات آمریکا فاش نمی‌کنند که می‌خواهند چه بکنند؛ ولی تماس‌هایی با استارلینک گرفته شده و مذاکراتی در جریان است که سیستم‌های قدرتمند ماهواره‌ای به دست رهبران مخالف حکومت رسانده شود. از جمله راه‌های مختلفی که بررسی می‌شود، فرستادن جعبه‌ها به داخل کشور در میان کالاهای قاچاقی دیگر، یا با استفاده از پهپاد است.

نویسنده نیویورک تایمز تاکید دارد که در هر صورت، مقامات آمریکا مصمم هستند که با سرعتی بیشتر از سال ۱۳۸۸ پیش بروند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2666b7c-e806-4e59-8341-7d9ef4779733"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات