728 x 90

میشل باشله: من از اعدام سه زندانی ایرانی کرد عمیقاً منزجر شدم

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد
میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد

میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد در سخنرانی افتتاحیه خود در سی ونهمین اجلاس دوره‌ای شورای حقوق‌بشر که روز ۱۹شهریور ۹۷تشکیل شد، از جمله گفت:

باعث افتخار من است که به این مأموریت فراخوانده شوم که به کشورها کمک کنم که حقوق‌بشر مردمشان را رعایت کنند. در این سالی که ما ۷۰امین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر را جشن می‌گیریم.

 

 

رفتار منزجر کننده رژیم ایران در نقض حقوق بشر

کمیسر عالی حقوق بشر در مورد نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران گفت: «استفاده از حکم اعدام برای مجرمان نوجوان عمیقاً نگران‌کننده است و باید در همه شرایط ممنوع شود و احکام آنهایی که هم‌اکنون در انتظار حکم اعدام هستند، تخفیف داده شود».

میشل باشله در مورد اعدام سه زندانی سیاسی کرد (رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی) ابراز انزجار کرد و گفت: «من از اعدامهای هفته پیش سه زندانی ایرانی کرد به‌رغم نگرانیهای جدی مطرح شده توسط گزارشگران ویژه که آنها از محاکمه‌های عادلانه برخوردار نبودند و مورد شکنجه قرار گرفتند، عمیقاً منزجر شدم».

وی همچنین دستگیری و بدرفتاری با مدافعان حقوق‌بشر را منزجر کننده خواند و خواهان آزادی آنان شد. وی تأکید کرد که «دستگیریهای اخیر و بدرفتاری با تعدادی مدافع حقوق‌بشر و وکیل منزجر کننده است. همه آنهایی که به‌خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق آزادی بیان و اجتماعات بازداشت شدند باید آزاد شوند».

 

بیشتر بخوانید:

اعدام یک زندانی سیاسی کرد دیگر

خاطر نشان می‌شود دژخیمان خامنه‌ای صبح روز دوشنبه ۱۹شهریور ۹۷نیز یک زندانی سیاسی دیگر را در میاندوآب اعدام کردند. این زندانی سیاسی کرد که کمال احمدنژاد نام داشت و از اهالی روستای گامیش‌گولی میاندوآب بود در اواخر پاییز سال ۹۴به همراه پنج تن دیگر به اتهام عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف رژیم ایران و قتل هاشم زینالی از مزدوران سپاه پاسداران بازداشت شده بود. به گفته‌ خانواده‌‌ احمد نژاد، این زندانی سیاسی، تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفت. پنج زندانی دیگری که همراه کمال احمد نژاد دستگیر شده بودند هر کدام به ۱۵سال زندان محکوم شدند عبارتند از: هلمت عبدالهی، میلاد عبدی، سعید سیاهی، سلیمان کری و مصطفی طه‌زاده.

 

مقالات مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b69fb0f9-37a0-430a-89c5-31b09d41a025"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات