728 x 90

انتخاب میشل باشله به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل

انتخاب میشل باشله به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
انتخاب میشل باشله به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

میشل باشله، رئیس‌جمهور سابق شیلی از دهم شهریور کار خود را به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد آغاز خواهد کرد. آنتونیو گوترش با ابراز خرسندی از انتصاب میشل باشله، او را "رهبر فوق‌العاده حقوق‌بشر برای این دوران سخت" خواند.

 

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد طی نشستی در روز جمعه ۱۹مرداد میشل باشله، را به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر برگزید. این سمت تا کنون در اختیار زید رعد حسین از اردن بود که از روز اول ماه سپتامبر به میشل باشله سپرده خواهد شد.

دبیرکل ملل متحد، آنتونیو گوترش، که میشل باشله را برای عهده‌دار شدن این پست پیشنهاد کرده بود، با ابراز خرسندی از این انتخاب، میشل باشله را "شخصیتی توانمند" توصیف کرد. گوترش با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «خانم باشله انسانی پیشرو، فردی بابصیرت، زنی با اصالت و یک مدافع فوق‌العاده حقوق‌بشر برای این دوران سخت است».

 

میشل باشله نخستین زن در تاریخ شیلی است که به مقام ریاست‌جمهوری رسید. او خود یکی از قربانیان نقض حقوق‌بشر بوده است. باشله و مادرش در دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه مورد شکنجه قرار گرفتند. پدر او ژنرال آلبرتو باشله به اتهام خیانت بازداشت و چندین ماه تا سر حد مرگ شکنجه شد و در نهایت به‌دلیل حمله قلبی در دوران بازداشت درگذشت.

 

 

خدمات میشل باشله در دوره تصدی ریاست جمهوری

میشل باشله برای دو دوره، در سال‌های ۲۰۰۶تا ۲۰۱۰و همچنین ۲۰۱۴تا ۲۰۱۸عهده‌دار مقام ریاست‌جمهوری در شیلی بوده است. او در فاصله سال‌های ۲۰۱۰تا ۲۰۱۳نیز مدیر آژانس زنان سازمان ملل‌متحد بود.

باشله در دوران خدمت ریاست‌جمهوری خود اصلاحات گسترده را به اجرا در آورد، از جمله فراهم آوردن امکان تحصیلات رایگان بالاتر برای بسیاری از دانشجویان و همچنین افزایش حقوق بازنشستگی را به اجرا درآورد.

او البته به‌دلیل افزایش دادن مالیات بنگاهها مورد انتقاد گرفت. منتقدان این رویکرد را به‌عنوان عاملی بازدارنده برای سرمایه‌گذاران خارجی ارزیابی کردند. در آن دوران اتهاماتی نیز در زمینه فساد مالی علیه دولت و همچنین خانواده باشله مطرح شد.

 

سازمان ملل متهم به‌عملکرد ضعیف

انتخاب باشله به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در شرایطی صورت می‌گیرد که، ایالات متحده در ماه ژوئن امسال از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خارج شد. واشنگتن این شورا را به‌عملکرد ضعیف در برابر برخی کشورها مانند رژیم ایران و "یکسونگری و و تصمیم‌های مغرضانه" متهم کرده بود.

زید رعد حسین نیز در بیانیه‌یی ضمن تبریک به میشل باشله نوشت: «او همه صفات را داراست؛ شجاعت، استقامت، شور و تعهدی عمیق به حقوق‌بشر که از او یک کمیسر عالی حقوق‌بشر با عملکردی موفق می‌سازد.»

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce0e3e5d-e6c3-4a6e-ae13-0e902de107f1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات