728 x 90

لایحه FATF، جدال باندهای رژیم ایران بر سر تصویب و مسکوت گذاشتن آن

FATF (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم)
FATF (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم)

FATF لایحه پیوستن رژیم به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم به‌رغم سخنرانی و اصرار عراقچی نماینده دولت آخوند روحانی و حمایتهای پاسدار علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع، بر اثر فشار مهره‌های باند رقیب، به مدت دو ماه به تعویق افتاد.

واکنشهای پاسدار لاریجانی و مهره‌های باند روحانی علیه جوسازی و اقدامات باند رقیب در جلسه علنی مجلس ارتجاع نشانی از بن‌بستی است که رژیم ولایت فقیه با آن دست پنجه نرم می‌کند و راهی برای خروج نمی‌یابد.

 

علی لاریجانی: «آقای چیز، آقای قاضی‌زاده اینها رو بردارید، اینجا که جای این کارها نیست، آئین‌نامه اجازه نمیده، بردارید آقا اینها رو، بگذارید صحبت بکنند، آقا پیام به مردم باید با بیان تون بفرمائید این کارها چیه می‌کنید؟».

کواکبیان: «وقتی که بخواهیم به این لایحه نپیوندیم منافقین به‌اصطلاح سازمان مجاهدین خلق را در هیچ کشوری نمی‌تونیم تعقیب بکنیم».

نقوی حسینی: «خب ۸۰درصد تحریمهای علیه جمهوری اسلامی تحریمهای ثانویه آمریکاییها علیه ملت ما است پس ما برای چی داریم به این کنوانسیون ملحق می‌شویم.

عضو هیأت رئیسه: حداقل بررسی این لایحه به‌مدت دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا در زمینه برجام به تعویق بیفتد».

 

جدال دزدان حاکمیت مردم ایران، بر سر پیوستن به FATF اف.ای.تی.اف بعد از اتمام جلسه مجلس ارتجاع نیز هم‌چنان ادامه یافت.

به‌دنبال به تعویق افتادن تصویب لایحه ضد پولشویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس آخوندی، و در حالیکه تا دو هفته دیگر یعنی در ضرب‌الاجل پایان ماه ژوئن، حکومت آخوندی با خطر قرار گرفتن در لیست سیاه اف.ای.تی.اف مواجه است، قاضی‌زاده هاشمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس رژیم، ضمن اعتراف به فساد سیستم بانکی نظام و این‌که نباید در چارچوب قواعد بین‌المللی قرا بگیرد، درباره علت تن‌دادن اولیه رژیم به کنوانسیونهای مربوط به اف.ای.تی.اف گفت: «اولا منشأ این‌که ما دنبال اف.ای.تی.اف افتادیم به‌خاطر این حالا شاید مستقیماًً هم به برجام ارتباطی نداشته باشه اما در کنار تحریمهای اولیه و ثانویه که نظام بانکی ما را درگیر می‌کرد این موضوع هم تشدید می‌کرد مشکلات ما را یعنی دو تا لبه یک قیچی بود که از یکطرف تحریمهای بانکی وجود داشت از یکطرف توصیه نامه‌هایی یا اون نظریه‌ای که اف.ای.تی.اف می‌داد این بود که کار نکنید با نظام بانکی ایران نظام بانکی ایران نظام بانکی قابل اعتمادی از نظر مبارزه با به‌خصوص با پولشویی و بعد هم تامین مالی تروریسم نیست».

وی ادامه داد: «می‌گویند این نظام مالی نظام مالی شفافی در زمینه پولشویی و این‌که می‌شود از این موجودیت استفاده کرد برای تأمین مالی گروه‌های تروریستی به‌زعم اونها وجود ندارد بنابراین ما می‌گیم اینها در لیست بلک بلک ما هستند قابل اعتماد نیستند. چرا ما باید برویم و خودمون رو در یک چارچوبی قرار بدهیم که یا مورد اعتراض قرار می‌گیریم ما را اخراج می‌کنند یا اگر هم مورد اعتراض قرار نگیریم و بعد دستورالعمل‌های اونها را قبول نکنیم به اون دلیل باز یک پرونده درست کنند ما را بفرستند شورای امنیت جاهای دیگری و بعد مشکلات دیگری برای ما درست بکنند».

 

نگرانی از هزینه سنگین نپویستن به FATF

از طرف دیگر باند روحانی هزینه عدم تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را سنگین توصیف کردند.

یک رسانه این باند زیر عنوان«هزینه عدم پیوستن به اف.آی.تی.اف» نوشت: تا وقتی ما سازوکار این شفافیت را قبول نکنیم یا تأیید آن را به تعویق بینداریم، بانکهای ما نیز نمیتوانند با بانکهای اروپایی، آسیایی و... ارتباط مطلوب داشته باشند.

روزنامه حکومتی ایران متعلق به دولت آخوند روحانی با عنوان «جنجال طومارها» نوشت: مخالفان لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم مجلس را به هم ریختند. در میان فشارهای مخالفان دولت سرنوشتی بهتر از مسکوت ماندن دوماهه در انتظار لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم نبود. سرنوشتی که البته در مجلس صرفاً توسط نمایندگان این جریان رقم زده نشد؛ ۱۳۸رأی موافق در برابر ۱۰۳رأی مخالف و ۹رأی ممتنع به مسکوت ماندن این لایحه یک معنای مهم داشت و آن این‌که حداقل قسمتی از نمایندگان اصلاح‌طلب هم به این مسکوت ماندن رأی داده‌اند.

 

تشنج در مجلس هدایت شده بود

روزنامه حکومتی آرمان، از همین باند نیز نوشت تشنج در مجلس هدایت شده بود. دلمشغولی‌های دلواپسان مجلس پایانی ندارد و به این نتیجه رسیده‌اند که برای رسیدن به اهداف خود تنها می‌توانند با ایجاد هیاهو و جنجال به مقصود خود نائل شوند. چند نماینده عضو فراکسیون ولایی با برنامه‌ریزی قبلی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کرده و با ایجاد هیاهو و همهمه فضا را متشنج کردند.

روزنامه حکومتی اعتماد نیز نوشت: جمع دلواپسان بار دیگر معرکه‌ای به‌پا کردند و زورشان را به رخ اکثریت کشیدند.

یک عضو مجلس رژیم به نام هاشم زایی به فشارهای روزهای اخیر باند رقیب برای جلوگیری از تصویب لایحه ارائه شده از سوی دولت آخوند روحانی، به ارسال پیامکهایی برای مخالفت با لایحه FATF اف.ای.تی.اف اشاره کرد و گفت: هم پهن کردن طومار و جمع کردن امضا در صحن مجلس مسائل قابل توجهی است معتقدم ۸۰درصد افرادی که در مخالفت با سی.اف.تی به نمایندگان پیامک زدند و در صحن مجلس اقدام به جمع‌آوری امضا کردند نمی‌توانند سی.اف.تی و اف.ای.تی.اف را تعریف کنند و حتی فرق آنها را با هم نمی‌داند.

رسانه حکومتی آفتاب، تحت عنوان «هزینه عدم پیوستن به اف.آی.تی.اف» نوشت: تا وقتی ما سازوکار این شفافیت را قبول نکنیم یا تأیید آن را به تعویق بینداریم، بانکهای ما نیز نمی‌توانند با بانکهای اروپایی، آسیایی و... ارتباط مطلوب داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dcbb15e3-6d12-4fc7-b096-a94cfa267e14"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات