728 x 90

رویترز: رژیم ایران شمار سانتریفوژ اورانیوم ۶۰درصدی را کاهش داده است

اورانیوم غنی‌شده
اورانیوم غنی‌شده

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز روز پنجشنبه ۲اردیبهشت آن را دریافت کرد گفته است رژیم ایران تعداد سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰درصد در یک کارخانه طبقه فوقانی در سایت اتمی نطنز را از دو آبشار به یک آبشار کاهش داده است.

به‌نوشته رویترز، در گزارش آژانس که نسخه‌ای از آن به رؤیت این خبرگزاری رسیده، آمده است: «روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۱، آژانس تأیید کرد رژیم ایران رویه‌اش را که برای تولید هگزا فلوراید اورانیوم با غنای ۶۰درصد ایزوتوپ ۲۳۵ تغییر داده است».

بر اساس این گزارش، رژیم ایران اکنون از یک آبشار یا زنجیره سانتریفوژهای آی آر ۶ برای غنی‌سازی تا سطح ۶۰درصد استفاده می‌کند، در حالی که اورانیوم ته‌نشین شده این روند به آبشاری از سانتریفوژهای آی آر ۴ برای غنی‌سازی با خلوص ۲۰درصد تزریق می‌شود.

رژیم ایران پیش از این سانتریفوژهای آی آر ۴ را برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص حداکثر ۶۰درصد استفاده می‌کرد.

بر اساس توافق هسته‌یی ۱۳۹۴ قدرتهای جهانی با رژیم ایران، تهران تنها می‌تواند غنی‌سازی با درجه کمتر ۴درصد را با نسل اول سانتریفوژهای خود انجام دهد، اما با خروج آمریکا از توافق ایران نیز محدودیت‌های هسته‌یی خود را نادیده گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6cc1acb1-e0dc-4b10-9151-cd21e82d990c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات