728 x 90

رئیس بانک سرمایه‌ گذاری اروپا: نمی‌توانیم خطر رابطه مالی با ایران را بپذیریم

ورنر هویر، رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا
ورنر هویر، رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا

ورنر هویر، رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفت: به‌رغم حمایت اتحادیه اروپا نمی‌توانیم به‌خاطر رژیم ایران ریسک کنیم.

 

یورونیوز ۱۰مهر۹۷:

هویر در مصاحبه با وبسایت Devex گفت: «من فشار بعضی از دولتهای کمیسیون اروپا و دیگران را می‌فهمم که به ما می‌گویند ;مطمئن باشید که ما حمایت لازم را انجام می‌دهیم. حمایت از صنایع اروپایی و غربی برای رفتن به ایران و سرمایه‌گذاری در آنجا چیزی است که ارزش فکر کردن دارد [منتها] آنچه بعضی از همکاران سیاستمدار ما در فهمش با مشکل مواجه هستند این است که بانک سرمایه‌گذاری اروپا احتمالاً بدترین ابزار برای چنین کاری است چرا که تغذیه کننده انحصاری ما بازارهای مالی بین‌المللی است.»

رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ادامه گفت: «دولت‌های عضو [اتحادیه] اگر می‌خواهند از شرکتهای تجاری که به ایران می‌روند حمایت کنند، باید ابزارهای دیگری را برگزینند که به آسانی توسط آمریکا قابل هدف‌گیری نباشند. من کاملا از هدف این دولتها پشتیبانی می‌کنم اما این ابزار اشتباه است و این دلیلی است که چرا ما این کار را نخواهیم کرد.»

 

بانک سرمایه‌گذاری اروپا که مرکز آن در لوکزامبورگ قرار دارد بانک اتحادیه اروپا است و مالکان آن ۲۸کشور عضو این اتحادیه هستند. این بانک بزرگترین نهاد عمومی اعطا کننده وام در جهان به‌شمار می‌رود.

 

پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌ها، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند با ارائه راه‌حل‌هایی نظیر استفاده از این بانک در اعطای وام و تسهیلات بانکی در این توافقنامه برجا بماند.

رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا درباره ریسک موجود در کار با رژیم ایران و دسترسی پیدا نکردن به سوئیفت گفت: «خطر این است که اگر نتوانیم به سیستم مالی سوئیفت دسترسی داشته باشیم، چیزی که آمریکا می‌تواند آن را مسدود کند، قادر نخواهیم بود سود اوراق قرضه را که بابت آنها بالغ بر ۵۰۰میلیارد دلار تعهد داریم به صاحبان بپردازیم. اگر آمریکا دسترسی ما به سوئیفت را قطع کند آنگاه این مسأله ما را در مواجهه مستقیم با سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.»

پارلمان اروپا پیشتر بانک سرمایه‌گذاری اروپا را تشویق کرده بود با رژیم ایران همکاری کند.

 

بانک دولتی فرانسه طرح کمک تجاری به ایران را لغو می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز روز دوشنبه دوم مهرماه، بانک فرانسوی بی‌پی آی Bpi از طرح خود، برای کمک به شرکتهای فرانسوی جهت تجارت با رژیم ایران را در مواجه با تحریمهای آمریکا علیه تهران دست کشید.

اوایل امسال بود که این بانک فرانسوی بر روی پروژه‌یی برای تأمین مالی شرکتهای فرانسوی که خواستار صدور کالا به ایران به‌رغم تحریمهای آمریکا می‌باشند کار می‌کرده است.

مدیر اجرایی بی‌پی فرانسه نیکولا دوفورک اعلام کرد: طرح به‌حالت تعلیق در آمد شرایط تأمین نیست و تحریمها برای شرکتهای تنبیهی است.

 

جریمه یک میلیارد و صد میلیون یورو یک بانک فرانسوی به‌دلیل نقض تحریمهای آمریکا

بانک فرانسوی سُوسیته ژنرال به‌دلیل نقض تحریمهای آمریکا علیه رژیم آخوندی و انجام مبادلات مالی با این رژیم، در آستانه پرداخت جریمه‌یی به‌مبلغ یک میلیارد و صد میلیون یورو به وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک فرانسوی سوسیته ژنرال اعلام کرد از موجودی پس‌انداز ریسک خود یک میلیارد و صد میلیون یورو کنار گذاشته است.

 

در رابطه با شرکتها و کمپانیهایی که به‌دلیل تحریمهای آمریکا از ایران خارج شدند و یا جریمه شدند بیشتر بدانید: کمپانی معدن اوتوتک فنلاند از ایران خارج خواهد شد

سخنگوی کمپانی تکنولوژی معدن اوتوتک Outotec فنلاند روز دوشنبه گفت این کمپانی به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده از ایران خارج خواهد شد...

 

خبرگزاری رویترز ۲مهر۹۷نوشت کمپانی اوتوتک تاریخ طولانی در ایران دارد و بعد از تحریم‌های سال ۲۰۱۰ایالات متحده علیه رژیم ایران کماکان در این کشور باقیمانده بود...

 

سخنگوی این کمپانی در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفت: «ما از تمامی تحریم‌های موجود تبعیت می‌کنیم. تمامی پروژه‌های ما در ایران در مرحله پایانی خود هستند... و ما تصمیم داریم تا تمامی پروژه‌های خود را تا قبل از ۴نوامبر به پایان برسانیم.»

 

همچنین امروز دوم مهر شرکت سوئدی تولید خودروهای سنگین ولوو اعلام کرد این شرکت مونتاژ کامیونهای خود در ایران را به‌دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کرده است.

 

کمپانی ویتول از ایران بیرون می‌کشد

یک مدیر ارشد کمپانی انرژی ویتول روز سه‌شنبه سوم مهرماه خبر از بیرون کشیدن این کمپانی از ایران بعد از اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران داد.

مایک مولر مسئول معاملات کمپانی ویتول در حاشیه کنفرانس « آسیا پاسیفیک پترولیوم» در سنگاپور گفت «معاملات یا هر چیزی در ارتباط با ایران باید خاتمه یابد»...

او افزود برای ادامه معاملات با ایران « در حال حاضر شما نیاز به معافی وسیع از ایالات متحده و نه تنها از ایالات متحده بلکه از جامعه بانک جهانی و همه جای دیگر دارید،»...

 

فولکس‌ واگن ایران را ترک می‌کند

فولکس واگن شرکت خودروسازی آلمان ایران را ترک می‌کند و به همه فعالیتهای خود در ایران خاتمه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۸شهریور یک مقام آمریکایی که با فولکس واگن گفتگو کرده گزارش داد این شرکت آلمانی تقریباًً به همه فعالیتهای خود در ایران خاتمه می‌دهد.

دولت ترامپ فولکس واگن را متقاعد کرده که از تحریمهای آمریکا علیه ایران پیروی کند.

سفیر آمریکا در آلمان این گفتگوها را با این شرکت پیش برد.

 

ریچارد گرینل RichardGrenell سفیر آمریکا در آلمان گفت: «فولکس واگن به ما گفته است که از تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران پیروی می‌کند». وی افزود:‌ «ما از این تصمیم خشنودیم زیرا رژیم ایران برای گسترش خشونت و بی‌ثباتی در سراسر جهان، مردم خود را از منابع اقتصادی کشور بی‌ نصیب می‌کند.»

 

مقامهای آمریکایی:‌ هر شرکتی که با رژیم ایران معامله کند با میلیاردها دلار جریمه روبه‌رو می‌شود

یکی از مقامهای آمریکایی به واشنگتن فری بیکن گفت: مقامات ما جلسات توجیهی در سراسر جهان داشته‌اند که توضیح دهند مهم نیست شما کجای جهان باشید اگر شما کارزار فشار پرزیدنت را تضعیف کنید ما راه‌هایی را پیدا می‌کنیم تا با میلیاردها دلار جریمه به شما ضربه بزنیم.

نگرانی‌هایی در میان مقامات آمریکایی از دو نهاد مالی مهم آمریکا در قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی که اساس تحریمهای جدید دولت ترامپ علیه ایران است و متعهد نمی‌باشند وجود دارد.

جی پی مورگان و سیتی بانک که دو نهاد مالی مهم آمریکایی عضو هیأت مدیره شبکه مالی سوئیفت می‌‌باشند که نقل و انتقال بانکی بین‌المللی را تسهیل می‌‌کند(از پاسخ) به پرسشهای فری بیکن در مورد این‌که آیا آنها قصد قطع ایران از شبکه و تبعیت از تحریمهای دولت ترامپ را دارند یا خیر امتناع کردند.

این دو بانک می‌توانند نقشی مهم در تضمین سوئیفت و اعضای آن در تبعیت از تحریمهای جدید بازی کنند که بانک مرکزی ایران و شبکه‌های زیرساختهای مهم ایران را هدف قرار می‌‌دهد.

 

هر بانک و شرکتی که تحریم را نقض کند مجازات می‌شود

مقامات ارشد دولت آمریکا و رهبران کنگره بر بانکهای جهانی فشار آورده‌اند از جمله آنهایی که در آمریکا قرار دارند تا که دسترسی مالی جهانی رژیم ایران را به‌ویژه از طریق سوئیفت قطع کنند سوئیفت تأمین کننده اصلی تبادلات مالی و اطلاعات بانکی سراسر جهان است.

هیاتی از ۱۶قانونگذار جمهوریخواه روز پنجشنبه از سوئیفت خواستند تا به فوریت دسترسی ایران را قطع کند یا که با ضربه شدید تحریمهای جدید آمریکا مواجه شود که ممکن است هم نهادهای مالی آمریکایی و هم اروپایی را که از اعمال این اقدامات خودداری کنند زیر ضرب ببرد.

قانونگذاران جمهوری خواه به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری نوشتند که «اعمال قاطع و سریع برای استراتژی فشار حداکثر دولت، برای موفقیت حیاتی است تا هم منابع رژیم برای رفتار شرورانه‌اش را خشک کند و هم علامتی از تعهد آمریکا به حفظ تمامیت ساختار تحریم هایمان باشد.

 

بنا‌ به گزارش یورونیوز ۲شهریور ۹۷، در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌یی برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم ایران، تا کنون ۵۳شرکت بین‌المللی اروپایی، آسیایی و آمریکایی بازار ایران را ترک کرده‌اند و یا فعالیت خود را به‌حالت تعلیق درآورده‌اند.

این شرکتها در ۸صنعت عمده از جمله نفت، حمل و نقل، خودرو، بانک و بیمه، برق، هواپیمایی، معدن و فلزات و فناوری ارتباطات سرمایه‌گذاری کرده بودند. ترک همکاری تجاری شرکتهای متخصص صنعت نفت با رژیم ایران بالاترین سهم را از تعداد این شرکتها داشته و صنایع حمل‌‌ و نقل و خودرو به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

قطع رابطه ۵۳کمپانی از ۲۱ملیت مختلف با رژیم ایران

۵۳شرکت فوق از ۲۱ملیت مختلف هستند که به ترتیب، فرانسه با ۹شرکت و آلمان با ۸شرکت، بالاترین سهم را در توقف مناسبات اقتصادی با رژیم ایران داشته‌اند. در این میان تنها ۲شرکت آمریکایی بوئینگ و جنرال‌ الکتریک حضور داشتند. در مجموع ۱۱شرکت آسیایی شامل: هند، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان نیز بازار ایران را ترک کرده‌اند. بنابراین اکثر شرکتهایی مناسبات خود با ایران را لغو یا معلق کرده‌اند اروپایی هستند.

در میان کشورهای آسیایی ۴شرکت هندی از جمله دو بانک ایندوس ایند و یو سی او و دو شرکت فعال در صنعت نفت به نامهای نارایا انرژی و ریلاینس با منافع خود در بازار ایران خداحافظی کردند.

شرکتهای خودروسازی کیاموتورز و هیوندایی و شرکت دایلیم کره‌جنوبی که در بخش پالایشگاهی فعال بود، نیز ترجیح دادند همکاری خود با رژیم ایران را معلق کنند.

همچنین دو شرکت ژاپنی مزدا و اینپکس و یک شرکت حمل‌‌ و نقل دریایی تایوانی به نام اورگرین نیز به ارتباط اقتصادی خود با رژیم ایران پایان دادند.

 

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/697976e7-32f5-46fe-a6e5-d55306005b47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات