728 x 90

درآمد رژیم ایران از میدانهای گازی مشترک با آذربایجان و انگلستان مسدود می‌شود

میدان گازی مشترک میان ایران و اذربایجان
میدان گازی مشترک میان ایران و اذربایجان

آمریکا درآمدهای رژیم ایران از میدانهای گازی شاه دنیز آذربایجان و میدان رام دریای شمال را با اعمال مرحله دوم تحریمها در آبان ماه مسدود می‌کند.

 

شرکت بازرگانی نفت ایران سهمی‌ ده درصدی در میدان گازی شاه دنیز آذربایجان و شرکت آی‌اوسی سهمی ۵۰درصدی در میدان «رام» دریای شمال دارد. این شرکتها زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران هستند. اپراتور هر دو پروژه، شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) است.

دولت آمریکا دو پروژه را از تحریم‌ها معاف کرده، به این شرط که درآمد رژیم ایران از این پروژه‌ها به حساب‌هایی در خارج واریز و بلوکه شود.

 

آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۷مهرماه، با دادن مجوزی یک ساله، پروژه مشترک گازی رژیم ایران و انگلستان در دریای شمال را از تحریم‌ها معاف کرد، با این شرط که تمامی عایدی مربوط به رژیم در یک حساب واریز شده و تا تصمیم بعدی آمریکا مسدود بماند.

آمریکا دو ماه پیش نیز میدان شاه دنیز آذربایجان را از تحریم‌ها معاف کرد.

 

با تحریم آمریکا، نفت ایران از بازار جهانی حذف می‌شود، چه کسی آن را تأمین می‌کند؟

با نزدیک شدن مرحله دوم تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران که بخشهای انرژی و مالی آن‌را هدف قرار می‌دهد عربستان سعودی اعلام کرد می‌خواهد با افزایش تولید ۴میلیون بشکه‌یی نفت خام در ماه نوامبر، نفت مورد نیاز هندوستان را تأمین کند.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادر کننده نفت خام در جهان است در نظر دارد با این کار، کمبود نفت ایران در بازار را جبران کند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد شرکتهای بزرگ هندی مانند هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم، صنایع ریلاینس و پالایشگاه پتروشیمی مانگالاور هر کدام یک میلیون بشکه نفت اضافی برای ماه نوامبر خریداری کرده‌اند.

 

صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده است

خبرگزاری فرانسه، ۱۶مهر ۹۷نوشت، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت رژیم ایران، در پاسخ به اظهارات ولیعهد عربستان در خصوص جبران کاهش صادرات نفت تهران توسط دولت ریاض گفت،افزایش صادرات نفت عربستان قادر نیست کاهش صادرات نفت ایران را جبران کند. وزیر نفت آخوندها مدعی شده که اظهارات دولت عربستان تاثیری بر بازار نفت ندارند و تنها بخشی از یک جنگ روانی علیه رژیم ایران است. پیشتر وزیر انرژی آمریکا گفته بود بعد از تحریم نفتی ایران بازار نفت با ثبات خواهد بود.

 

صادرات نفت ایران به حدود ۱میلیون بشکه در روز کاهش یافته است

صادرات نفت ایران طی هفته دوم مهرماه ۵٠٠هزار بشکه در روز کاهش یافت و از ١میلیون و ٦۰۰هزار بشکه در شهریور (سپتامبر) گذشته به ١میلیون و ١٠٠هزار بشکه در روز رسید. برخی منابع نفتی اظهار می‌دارند پیش از این‌که تحریمهای نفت و گاز اجرایی شوند، صادرات نفت ایران حتی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایران که سومین کشور صادر‌کننده نفت عضو اوپک است، پیش از خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری تحریمهای اقتصادی این کشور، روزانه دست کم ٢میلیون و ۵٠٠هزار بشکه نفت صادر می‌کرد.

 

رژیم ایران و افت ۴۶درصدی صادرات میعانات نفت طی شش ماه

خبرگزاری رویترز، ۱۵مهر ۹۷به‌نقل از خبرگزاری حکومتی ایسنا خبر داد که صادرات نفت خام، معروف به میعانات، طی شش ماه گذشته از سال جاری با کاهش ۴۶درصدی مواجه شده است. این کاهش صادرات تا تاریخ ۲۲سپتامبر را شامل می‌شود.

این منبع افزود صادرات میعانات گازی در دوره شش ماهه قبلی معادل هشت میلیون و ۶۲۹تن بوده است که در این دوره به چهار میلیون و ۴۴۴تن کاهش یافته که به‌معنی کاهش حدوداًً ۳۰درصدی درآمدهای ارزی رژیم ایران از راه فروش میعانات است.

 

کاهش حدوداًً ۴میلیون تنی میعانات گازی طی یک سال

خبرگزاری حکومتی ایسنا در تشریح کاهش تقریبی نیمی از صادرات میعانات گازی نوشت، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال جاری، در این مدت تنها ۴میلیون و ۶۴۴هزار تن میعانات گازی از ایران به ارزش ۲میلیارد و ۴۱۷میلیون دلار صادر شده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۸میلیون و ۶۲۹هزار تن انواع میعانات گازی که ۳میلیارد و ۳۸۵میلیون دلار ارزش داشت از ایران صادر شده بود.

 

افت حدوداًً ۳۰درصدی درآمدهای رژیم ایران از صادرات میعانات

لازم به یادآوری است که سهم صادرات میعانات گازی ایران، از لحاظ وزن ۸.۲درصد و از لحاظ ارزش ۱۰.۴۶درصد از کل صادرات ایران را شامل می‌شود. در حالیکه سهم صادرات میعانات گازی در سال گذشته ۱۴.۷۴درصد از وزن صادرات شش ماهه ایران و ۱۶.۵۴درصد از کل ارزش صادرات در این مدت را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن بیش از ۴۶درصد کاهش و از لحاظ ارزش نیز، صادرات این محصولات نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۸.۵۸درصدی همراه بوده است.

خاطر نشان می‌شود مردم ایران طی ۹ماه گذشته نسبت به وضعیت سیاسی و اقتصادی دست به اعتراض، اعتصاب و تظاهرات گسترده زده‌اند که با افزایش فشار تحریم‌ها، رژیم آخوندی را به هراس انداخته و شخص خامنه‌ای، ولی‌فقیه ارتجاع را به موضعگیری وا‌داشته است. در همین رابطه کامیونداران و رانندگان کامیون که شریان اصلی حمل‌ و نقل کشور را در دست دارند دو هفته است در اعتصاب سراسری به‌سر می‌برند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1725692e-3539-4ca2-af53-6aaec7d5fc8a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات