728 x 90

ساز و کار جدید تعامل تجاری با رژیم ایران توسط شرکتهای نفتی اروپا رد شد

ساز و کار جدید تعامل تجاری با رژیم ایران توسط شرکت‌های نفتی اروپا رد شد
ساز و کار جدید تعامل تجاری با رژیم ایران توسط شرکت‌های نفتی اروپا رد شد

شرکتهای نفتی بزرگ اروپا که پیش از این طرف قرارداد با رژیم ایران بوده‌اند، می‌گویند از بیم تحریم‌های آمریکا از پیوستن به ساز و کار جدید تعامل تجاری با ایران که توسط اتحادیه اروپا عنوان شده است خودداری خواهند کرد.

این سازوکار جدید مبادلاتی که هفته گذشته توسط اتحادیه اروپا اعلام شد، به رژیم ایران اجازه می‌دهد با دور زدن تحریمها به صدور نفت خود پس از اعمال تحریم‌های نقتی آمریکا ادامه دهد.

 

توتال:‌ریسک معامله با رژیم ایران را نمی‌پذیریم

نشریه اقتصادی فایننشال تایمز گزارش کرد که پاتریک پویانه مدیر اجرایی شرکت نفتی فرانسوی توتال این هفته در جریان کنفرانسی در روسیه نسبت به امکان فعالیت دوباره در ایران با وجود طرح جدید گفت: «ما نمی‌توانیم ریسک این کار را بپذیریم چرا که ممکن است از استفاده از سیستم مالی آمریکا محروم شویم.»

از سوی دیگر یک سخنگوی شرکت نفتی «انی» ایتالیا نیز که از واردکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران به‌شمار می‌رود به فایننشال تایمز گفت: «ما دیگر حضوری در ایران نداریم و قراردادهای تجاری‌مان طبیعتاًً در ماه نوامبر منقضی خواهند شد. ما به‌طور کامل از همه تحریم‌ها و قوانین تصویب شده توسط جامعه جهانی تبعیت خواهیم کرد.»

همچنین پالایشگاه سسپا اسپانیا نیز که نفت ایران حدود ۱۳درصد وارداتش را در سال گذشته میلادی تشکیل می‌داده است در ماه جاری نسبت به خطرهایی که تحریم‌ها بر تجارتش می‌گذارد هشدار داد.

مسئولان این پالایشگاه می‌گویند که در ماه اکتبر این پالایشگاه ۱میلیون بشکه نفت ایران را از طریق نفتکش ایرانی «مونت ادالا» وارد خواهد کرد، که به‌گفته سخنگوی این نهاد آخرین محموله وارداتی ایرانی سپسا خواهد بود.

از سوی دیگر یک مقام اجرایی پالایشگاه انی گفت: «همه شرکتها اول به سهامداران‌شان فکر می‌کنند، فارغ از این‌که اتحادیه اروپا چه کار می‌کند. هیچ‌کس ریسک افتادن به دام تحریم‌های آمریکا را نخواهد پذیرفت.»

وارد کنندگان عمده نفت رژیم ایران عبارتند از: توتال فرانسه، انی و ساراس ایتالیا، سپسا، رپسول اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان

 

بیشتر بخوانید

سپر اتحادیه اروپا در مقابل تحریم ایران سست به‌نظر می‌آید

ساعت در حال تیک تاک است در حالیکه شرکتهای اروپایی بررسی می‌کنند که آیا روابط با رژیم ایران را قطع کنند، مقامات اتحادیه اروپا سرعت می‌گیرند که توافقنامه هسته‌یی برجام با رژیم ایران را نجات دهند، اما تا کنون در دادن اطمینانی که شرکتهای اروپایی به آن نیاز دارند تا تجارت با تهران را حفظ کنند، ناکام مانده‌اند.

اینها بخشی از مقاله‌یی است که در سایت پولیتیکو ۲۶تیر ۹۷درج شده است.

 

آیا قانون مسدود سازی، برجام را زنده نگه خواهد داشت؟

بروکسل این هفته یک گام نزدیکتر به برقرار کردن به‌اصطلاح قانون مسدود کردن تحریمها حرکت کرد. قانونی که هدفش محافظت از شرکتهای اروپایی در مقابل تحریمهای آمریکا عیله رژیم ایران می‌باشد.

این قانون تصمیمات دادگاه و اقدامات دولت آمریکا در رابطه با تحریمها علیه رژیم ایران را در اروپا بی‌اعتبار می‌کند. این قانون همچنین متوقف کردن روابط تجاری با رژیم ایران به‌دلیل تحریمهای خارجی را برای شرکتهای مستقر در اروپا ممنوع می‌کند.

هدف اتحادیه اروپا، هم حفاظت از شرکتهای اروپایی در مقابل تحریمهای آمریکا است و هم متقاعد کردن رژیم ایران به این‌که برجام هم‌چنان به نفع منافع اقتصادی آن است.

 

موگرینی اذعان کرد که، «این یک کار سختی است، به‌دلیل این‌که وزن ایالات متحده در اقتصاد و سیستم مالی جهانی مسلماً قابل‌توجه است. اما ما مصمم هستیم که این توافقنامه را حفظ کنیم».

کارشناسان اما می‌گویند که بعید است حرکات اتحادیه اروپا تأثیر خواسته شده را داشته باشد.

 

پیچیده‌تر شدن تصمیم برای کمپانیها

مقام پیشین آمریکایی ریچارد نفیو که به‌عنوان کارشناس ارشد تحریمها برای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در توافقنامه سال ۲۰۱۵ با رژیم ایران خدمت کرد، گفت، «قانون مسدود کردن اتحادیه اروپا فقط موانع قانونی و دردسر‌هایی برای شرکتهای اروپایی به‌وجود می‌آورد.»

قانون مسدود کردن تنها بر آنچه در داخل اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد، اعمال می‌شود – و بدین ترتیب نمی‌تواند مانع آمریکا برای جریمه و هدف قرار دادن شعبه‌ها و داراییهای این شرکتها در خارج از اروپا بشود.

لذا کمپانیهای اروپایی باید بین ادامه دادن عملیاتهایشان در ایران و مواجه شدن با جریمه‌ها در ایالات متحده، یا قطع تجارت در ایران و تحمل عواقب قانونی محتمل در اتحادیه اروپا، انتخاب کنند.

سانتوس، مدیر روابط بین‌المللی در بیزنس یوروپ، (گروه اصلی لابی که شرکتهای اروپایی را نمایندگی می‌کند) گفت، ”ما ممکن است از هر دو طرف رنج ببریم و این یک مسأله است.“

شرکتهایی مانند ایرباس و زیمنس در میان آنهایی هستند که الآن با انتخابهای دشواری روبه‌رو هستند.

 

برجام اروپایی نمی‌تواند مانع تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران شود

تلاشهای چند ماهه کشورهای اروپایی حامی برجام برای دور زدن تحریمهای فزاینده آمریکا علیه رژیم ایران، هنوز نتیجه ملموسی نداشته و کارشناسان نسبت به تحقق چنین امکانی برای رژیم ایران ابراز تردید می‌کنند، از جمله:

بنا‌ به گزارش پلیتیکو ۲۷تیر ۹۷ در مورد تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ روابط تجاری با رژیم ایران در راستای برجام: «اتحادیه اروپا... تا کنون نتوانسته به شرکتهای اروپایی برای حفظ تجارتشان با (رژیم) تهران تضمینهای لازم را ارائه کند». پلیتیکو با اشاره به تصویب اعمال قانون مسدودسازی تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، اضافه کرد: «کارشناسان می‌گویند، بعید است اقدامات اتحادیه اروپا نتیجه مورد نظر را در بر داشته باشد.

ریچارد نفیو که در دوران اوباما کارشناس اصلی تحریم‌ها در تیم مذاکره‌کننده آمریکا برای توافق اتمی بود، گفت: «قانون مسدودسازی اروپا، فقط بار مسئولیت حقوقی و دردسرهایی را برای شرکتهای اروپایی ایجاد می‌کند... مشکل اصلی منافع تجاری شرکتهای اروپایی یا بانکهای آنها در ایالات متحده است».

پلیتیکو می‌افزاید: «قانون مسدودسازی بر موضوعاتی اعمال می‌شود که داخل اتحادیه اروپا جریان دارد و لذا نمی‌تواند ایالات متحده را از هدف قرار دادن شعبات و دارایی‌های شرکتهای اروپایی در آمریکا بازدارد».

 

روزنامه وال استریت ژورنال ۲۶تیر ۹۷ درباره تلاش اتحادیه اروپا برای باز نگاه داشتن کانال مالی با بانک مرکزی رژیم ایران نوشت که اروپا این اقدام خود را منوط به اجرای قوانین موسوم به پولشویی در چارچوب FATF کرده‌ است. قوانینی که رژیم به‌شدت به آنها بدبین است.

وال استریت ژورنال افزود: بانکهای انگلستان، آمادگی برای اجرای تدابیر بانکی اتحادیه اروپا را تأیید نکرده‌اند و بانکهای آلمان و فرانسه هم از اظهارنظر درباره آن طفره رفته‌اند، ولی مقامهای اروپایی به صراحت می‌گویند که حتی در صورت موافقت رژیم برای عمل در چارچوب قوانین FATF نیز، تضمینی وجود ندارد که اتحادیه اروپا توان رودررویی با آمریکا را داشته باشد.

 

اما ار.تی.اس. سوئیس در گزارش ۲۷تیر ۹۷ خود از عدم پیروی سوئیس از مکانیسم اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریمها خبر داد. ار تی اس گزارش کرد: «اقدامی از جانب سوئیس برای مقابله با تحریم‌های آمریکایی علیه (رژیم) ایران، صورت نمی‌گیرد».

در این گزارش آمده است: «سوئیس از مکانیسم فعال‌ شده توسط اتحادیه اروپا برای دور زدن انزوای اقتصادی (رژیم) ایران که ایالات متحده خواهان آن است، الهام نخواهد گرفت. شرکتهای سوئیسی که در ایران فعال هستند، در اجتناب از موج تحریم‌های آتی، با مشکل مواجه خواهند بود».

این گزارش با اشاره به تصمیم روز دوشنبه اتحادیه اروپا برای فعال‌کردن مجدد قانون مسدود کردن تحریم‌ها به‌منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران، می‌افزاید: «دبیرخانه امور اقتصادی (سوئیس) گفت که چنین ابزاری در این کشور وجود ندارد و کنفدراسیون (سوئیس) قصد ندارد از آن الهام بگیرد».

 

فرانس ۲۴به‌نقل از چند منبع اروپایی، در ۲۷تیر ۹۷ گزارش داد: «ایالات متحده درخواست‌های چند کشور اتحادیه اروپا از جمله فرانسه را برای خودداری از تحریم شرکتهای حاضر در ایران رد کرده است».

این منبع می‌نویسد: «واشنگتن در برابر درخواست‌های اروپایی‌ها برای معافیت از تحریم شرکتهای دارای تجارت با (رژیم) ایران از خود قاطعیت نشان می‌دهد. چند منبع تأیید کردند که ایالات متحده درخواست چند کشور از جمله فرانسه را (در این رابطه) رد کرده است... در فردای تصویب قانون مسدودسازی از سوی اروپا به‌منظور حفاظت (شرکتها) از تحریم‌های آمریکایی، واشنگتن روز سه‌شنبه ۱۷ژوئیه علامت منفی تازه‌یی را به شرکتهایی اروپایی که خواهان تجارت با (رژیم) تهران هستند، ارسال کرد... به‌گفته یک منبع در وزارت اقتصاد فرانسه، «آمریکایی‌ها به هیچ‌یک از درخواست‌های مطرح‌شده در نامه» ۴ژوئن فرانسه، انگلستان و آلمان... پاسخ مثبت نداده است».

 

به گزارش رویترز، بخش اقتصادی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که استفاده از قدرت این اتحادیه برای ممانعت از همراهی بانکهای اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاثیر محدودی خواهد داشت. والدیس دومبروسکیس معاون کمیسیون اروپا طی جلسه‌یی در پارلمان اروپا گفت: «با توجه به ذات سیستم بانکداری بین‌المللی قانون مسدودسازی می‌تواند اثری محدود داشته باشد، زیرا بسیاری از بانکها از سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/780fe436-cb32-44fd-bc07-52f40fac4afb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات