728 x 90

خامنه‌ای حرف خود درباره تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT را پس گرفت

خامنه ای حرف خود در باره تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT را پس گرفت
خامنه ای حرف خود در باره تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT را پس گرفت

تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس ارتجاع، واکنشهای متفاوتی را در میان موافقان و مخالفان این لایحه در درون رژیم برانگیخت.

به گزارش دویچه وله آلمان ۱۶مهر ۹۷ مخالفان که از ابتدا حملات خود و حتی پیامک‌های تهدیدآمیز به آدرس نمایندگان دیگر مجلس را آغاز کرده بودند، با تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT نیز از پا ننشستند و به حملات خود ادامه دادند.

دفتر خامنه‌ای بدون اشاره به موضعگیری قبلی او و رد کردن این لایحه به‌نقل از وی نوشته بود: «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند.»

این در حالی است که خامنه‌ای ۳۰خردادماه گذشته مخالفت صریح خود با لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را اعلام کرده و از نمایندگان مجلس خواسته بود تا قوانین دیگری را در این حوزه تصویب کنند.

 

واکنش شورای نگهبان به CFT

نخستین واکنش شورای نگهبان ارتجاع نیز نشان‌دهنده تردید این نهاد انتصابی در مورد تصویب CFT "سی اف تی" بود. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع، روز گذشته گفت: «هنوز اعلام نظر زود است. مجلس آن را تصویب کرده است اما هنوز برای ما نیامده است. ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان شاءالله ما اعلام نظر کنیم. فعلاً تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم.»

کدخدایی گفت "فرصت" رسیدگی به دو لایحه دیگر از لوایح مرتبط با FATF (گروه ویژه اقدام مالی) یعنی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به وجود نیامده و این لوایح نیز "در دستور کار این هفته" شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

 

روز سیاه برای مجلس

نادر قاضی‌پور عضو مجلس ارتجاع، روز تصویب لایحه سی اف تی را "روز سیاه" مجلس شورای اسلامی خواند و در نطق میان دستور جلسه علنی روز یکشنبه گفت: «مسئولان نظامی ضررهای خطرناک این لایحه را بیان کردند ولی دولتیها بر عکس آنها صحبت کردند و اصرار بر تأیید FATF کردند و نهایتاً عهدنامه ننگینی مانند پاریس، گلستان و ترکمنچای دوم در مجلس تصویب شد. ملت ۱۲۰رأی منفی داشت.»

اظهارات قاضی‌پور نشانگر میزان و عمق مخالفت باند مخالف با تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با "اف.ای.تی.اف" است. البته مخالفت ها تنها به اظهارات شدیداللحن علنی خلاصه نمی‌شود.

 

پیامکهای تهدید آمیز

نمایندگان مجلس ارتجاع همچنین از دریافت "پیامک‌های تهدیدآمیز" هم خبر داده بودند و روز یکشنبه نیز علی لاریجانی در جریان بررسی لایحه مزبور، ارسال این پیامکها را تأیید کرده و گفته بود: «مجلس بالغ تر از این است که با چند پیامک نظرش عوض شود.»

پروانه سلحشوری، نماینده رژیم از تهران، روز دوشنبه در حساب کاربری توییتر خود از تهدید خود به مرگ پرده برداشت و نوشت: «تا دیروز فحاشی بود. از دیشب تهدید به مرگ از سوی مخالفان تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تروریسم. نزدیکان می‌دانند سی سال عمر اضافی از خدا گرفتم و از تهدیدها هراسی ندارم. با افتخار می‌گویم که رأی دادم بر علیه حامیان ترور در ایران و جهان. ضمنا استخر هم نمی‌روم. به فکر راه دیگری باشید.»

طیبه سیاوشی، نماینده دیگر مجلس آخوندی نیز پیام تهدیدآمیزی را که شامگاه یکشنبه دریافت کرده، در توییتر به اشتراک گذاشته است. در این پیام آمده است: «به خدا اگه به این لوایح رأی مثبت بدید مجلسو به توپ می‌بندیم.»

وی نوشته است: «بنای به توپ بستن مجلس دارند! این پیامکها و سازماندهیهای عجیب و غریب از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ این تهدیدها گویا تا پاسی از شب ادامه دارد و تمام شدنی هم نیست.»

 

پیامها جنبه نفرین پیدا کرده است

محمدرضا بادامچی عضو دیگری از مجلس ارتجاع گفته است: «مدت هاست که پیامک‌های تهدیدآمیز درباره لایحه CFTبه نمایندگان ارسال می‌شود. ما تصور می‌کردیم این پیامکها بعد از بررسی و تصویب این لایحه پایان یابد، ولی هنوز این پیامکها ادامه دارد و جنبه نفرین پیدا کرده است.»

وی افزود: «اینها که این پیامکها را می‌دهند تا دیروز می‌گفتند که این کار را بکن و این کار را نکن؛ از روز گذشته و پس از تصویب این لایحه، لحن پیامک هایشان عوض شده و می‌گویند "وای به‌حالتان".»

بادامچی اضافه کرد: «افرادی را تشویق می‌کنند که جلوی مجلس بیایند و داد بزنند. ما شنیده‌ایم این افراد را از یک مسیر جغرافیایی خاص و محله‌هایی با اتوبوس مقابل مجلس آورده‌اند، واقعاً این کارها شایسته ملت فرهیخته ایران نیست.»

محمدعلی وکیلی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع، امروز گفت که پیامک‌های تهدیدآمیز ارسالی برای نمایندگان "ابتدا با توهین و تهدید علی لاریجانی، ریاست مجلس آغاز می‌شود و سپس سایر نمایندگان را تهدید می‌کند و مورد اهانت قرار می‌دهد."

 

بیشتر بخوانید

محمود صادقی: موافقت خامنه‌ای با تصویب لوایح FATF

محمود صادقی، عضو مجلس رژیم ایران در حساب توئیتر خود به تاریخ پنجشنبه ۱۵شهریور ۹۷فاش ساخت خامنه‌ای، ولی‌فقیه ارتجاع، با تصویب لوایح مبارزه با پولشویی موافقت کرده است.

وی نوشت: «از منابع موثق شنیدم که (خامنه‌ای) نظر موافق خود را با لوایح مبارزه با پولشویی اعلام کرده است».

 

آخرین فرصت رژیم برای تصویب لوایح FATF

خاطرنشان می‌شود پیش از این هم شورای نگهبان ارتجاع و هم مجمع تشخیص مصلحت رژیم آخوندی با پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی مخالفت کرده بودند. دولت آخوند روحانی در تاریخ ۲۰مرداد سال جاری، برای جلوگیری از بازنویسی نام رژیم ایران در لیست سیاه (FATF) چهار لایحه به مجلس رژیم ارائه کرده بود ولی تا کنون تنها یکی از لوایح یعنی لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم از تصویب گذشته است. و سه لایحه دیگر یعنی لوایح «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته»، «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» مورد مناقشه و در بلاتکلیفی هستند. FATF مهلت سه ماهه‌ای برای تعیین‌تکلیف لوایح چهارگانه به رژیم ایران داده بود، مهلتی که از ۸تیر شروع شد و اوایل مهر ماه سال جاری یعنی اواخر اکتبر ۲۰۱۸ پایان خواهد یافت.

 

تصویب لوایح FATF، به‌مثابه مرگ شبه‌نظامیان دست‌نشانده

مخالفان پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم FATF در رژیم آخوندی از این نگرانند که، با این کار، راه تأمین مالی به شبه‌نظامیان دست‌نشانده این رژیم مانند حزب‌الله که در لیستهای تروریستی نیز ثبت شده‌اند مسدود خواهد شد که به‌مثابه قطع بازوهای این رژیم برای دخالتهای خارجی است.

فرصت پیوستن رژیم ایران به FATF محدود به اوایل مهرماه سال جاری خواهد بود. در صورت عدم پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریست، همه راههای قانونی برای تراکنشهای بانکی این رژیم بسته خواهد شد و هیچ مفری برای فرار از تحریمهای سختی که از پانزدهم مهرماه اجرایی خواهد شد نخواهد داشت.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0ba16bd4-c31c-4a53-8c38-dbf83b11c94f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات