728 x 90

جلسه شورای امنیت - اقدامات قاطع برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به‌تسلیحات اتمی در صورت شکست مذاکرات

جلسه شورای امنیت ملل متحد
جلسه شورای امنیت ملل متحد

جلسه شورای امنیت در مورد سیزدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عصر روز پنجشنبه ۹تیرماه برگزار شد.

آنتونی گوترز در این گزارش خواستار خودداری رژیم از ادامه تمرد از اجرای برجام شد و اعلام کرد، بار دیگر از رژیم ایران می‌خواهم که به اجرای کامل برجام بازگردد و گامهایی را که از ژوئیه ۲۰۱۹ برداشته به‌حالت اول برگرداند

در جلسه شورای امنیت، رزمری دیکارلو نماینده دبیرکل در شورای امنیت سازمان ملل در امور سیاسی و حفظ صلح طی سخنرانی خود گفت: آژانس برآورد کرده است که کل ذخایر رژیم ایران ۱۵برابر حد مجاز در برجام است این ذخایر شامل اورانیوم غنی‌سازی شده تا ۲۰درصد و ۶۰درصد می‌شود که به‌شدت نگران‌کننده است. علاوه بر این آژانس گزارش کرد رژیم ایران سانتریفوژهای پیشرفته بیشتری را در تأسیسات غنی‌سازی در نطنز نصب کرده است.

نماینده دبیرکل در شورای امنیت هم‌چنین گفت: رژیم ایران تزریق اورانیوم در سانتریفوژهای پیشرفته را در تأسیسات غنی‌سازی در فردو آغاز کرده است.

 

معاون سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در سخنرانی خود تأکید کرد: رژیم ایران هنوز از اضطرار واقعی برای احیای برجام از خود نشان نداده و اقدام این رژیم در جمع‌آوری دوربینهای نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عواقب جدی دارد.

نماینده انگلستان در شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: اگر توافق اتمی با رژیم ایران احیا نشود، شورای امنیت سازمان ملل موظف خواهد بود تا اقدامات قاطعی برای جلوگیری از دستیابی تهران به‌تسلیحات اتمی اتخاذ کند.

وی افزود: رژیم ایران به ساخت موشک ادامه می‌دهد که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است. تشدید مشکل اتمی توسط رژیم ایران صلح و امنیت بین‌المللی و نظام منع تکثیری جهانی را تضعیف می‌کند و در نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است.

 

نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت: به‌همراه انگلستان و آلمان هم‌چنان در پیگیری بازگشت سریع و اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ثابت قدم هستیم. اما دریچه فرصت در حال بسته شدن است. این امری فوریست به‌دلیل آن که نقض مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ توسط رژیم ایران سرعت یافته است.
به‌خاطر فعالیت‌های ایران در نقض برجام طی سه سال از جمله پیوستن مذاکرات در وین بر سر مشکل‌ترین موارد برنامه اتمی ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر پیشرفته است. تهران توسعه فعالیت‌های اتمی خود را بدون هیچ توجیه معتبری تشدید کرده است.

نماینده فرانسه در شورای امنیت افزود: در روزهای اخیر ایران شروع به نصب آبشارهای سانتریفوژهای پیشرفته‌تر کرده است. هر چه این رژیم، دانش بیشتری کسب کند با توجه به عواقب غیرقابل بازگشت آنها، بازگشت به برجام را سخت‌تر خواهد کرد... ​

(سایت سازمان ملل متحد ۹تیر۱۴۰۱)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/73fd51b8-687c-4def-965d-d2287b0bf129"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات