728 x 90

تناقض پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط رژیم و مذاکرات وین و واکنش کشورها

مذاکرات وین و موشک ماهواره‌بر رژیم
مذاکرات وین و موشک ماهواره‌بر رژیم

همزمان با توقف مذاکرات اتمی در وین به‌خاطر تعطیلات سال نو، در روز پنجشنبه ۹دی، پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط رژیم آخوندی، بر این مذکرات سایه افکنده.

این اقدام رژیم از سوی فرانسه، آلمان و آمریکا اقدامی تنش‌زا در بحبوحه گفتگوها و نقض قطعنامه شورای امنیت ارزیابی شده است.

رویترز گزارش داد: فرانسه روز جمعه۳۱دسامبر (دهم دی)، پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط رژیم ایران را محکوم کرد.

وزارت‌خارجه فرانسه این اقدام را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و افزود: تأسف‌بارتر همزمانی این اقدام با مذاکرات هسته‌یی وین است.

رویترز افزود: در موضع‌گیری وزارت‌خارجه فرانسه آمده است: فرانسه رژیم ایران را فرامی‌خواند به پرتاب موشکهای بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی دارند، از جمله موشکهای ماهواره‌بر، خاتمه دهد.

رویترز در گزارش دیگری در روز جمعه۱۰دی نوشت: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: پرتاب این موشکها توسط رژیم ایران نقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ایالات متحده هم‌چنان نگران توسعه ادوات پرتاب فضایی این رژیم است؛ چیزی که نگرانی قابل توجهی را در مورد گسترش سلاحهای هسته‌یی ایجاد می‌کند.

یاد آوری می‌کنیم که سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در ۸دی در خصوص مذاکرات وین نیز گفت رژیم ایران در بهترین حالت مشغول طفره‌رفتن در گفتگوهای اتمی است و همزمان با پیشبرد برنامه اتمی خود به تشدید تنشها دامن می‌زند

هیل نشریه کنگره آمریکا گزارش داد: ایالات متحده نگران توسعه موشکهای ماهواره‌بر رژیم ایران است. چرا که این تهدید جدی وجود دارد که این رژیم برنامه موشکی بالستیک خود را توسعه دهد و روزی بتواند از آن برای حمل کلاهک هسته‌یی استفاده کند.

هیل به‌نقل از وزارت‌خارجه آمریکا افزود: ایالات متحده به استفاده از همه ابزارهای خود در زمینه منع تکثیر سلاحهای هسته‌یی برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه‌های موشکی رژیم ایران ادامه می‌دهد و از دیگر کشورها می‌خواهد تا اقداماتی را برای برخورد با فعالیت‌های توسعه موشکی رژیم ایران انجام دهند

وال استریت ژورنال نوشت: پرتاب موشک ماهواره‌بر رژیم ایران، در بحبوحه مذاکرات لرزان هسته‌یی با این رژیم، توجهات را نسبت به جاه‌طلبی موشکی این رژیم جلب کرد.

دیپلماتها اکنون شک دارند که توافقی در زمانبندی چند هفته‌یی تعیین شده از سوی واشنگتن و دولتهای اروپایی، صورت بگیرد. بایدن قبلاً گفته است بازگشتش به توافق هسته‌یی بر مبنای شروط بیشتری، از جمله موضوع برنامه موشکی رژیم ایران، خواهد بود.

تایمز لندن نوشت: موشکی که رژیم ایران روز پنجشنبه پرتاب کرد از سوخت مایع استفاده می‌کند که فن‌آوری آن بسیار قدیمی است. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا قبلاً ارزیابی کرده بود فناوری این موشک که ظاهراً بخشی از آن از برنامه موشکی کره شمالی به ایران منتقل شده است، قابلیت تبدیل به کاربرد نظامی را دارد.

تایمز لندن افزود: قدرتهای غربی برنامه فضایی رژیم ایران را از نزدیک زیر نظر دارند و می‌گویند این برنامه بخشی از فن‌آوری موشکهای بالستیک است. از زمان گزینش رئیسی در ژوئن، رژیم ایران استراتژی تشدید خواسته‌های خود را در مذاکرات و در عین‌حال توسعه تهاجمی برنامه هسته‌ای‌اش را دنبال کرده است.

آژانس فضایی آمریکا – ناسا نیز از شکست پرتاب موشک ماهواره‌بر رژیم آخوندی خبر داد. سایت ناسا ۹دی نوشت: موشک ماهواره‌بر سیمرغ رژیم ایران نتوانست با سه محموله خود در مدار زمین قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد موشک سیمرغ رژیم ایران در جریان پرتاب غیرمنتظره‌ای که روز پنجشنبه انجام شد، شکست دیگری در راستای پروژه‌های فضایی رژیم ایران باشد.

رسانه‌های رژیم ایران گزارش داده‌اند این موشک در ساعت ۳ و ۳۰دقیقه بامداد روز پنجشنبه به وقت محلی با سه محموله پرتاب شدو رسانه‌های رژیم ایران پرتاب آنرا موفقیت‌آمیز اعلام کردند، اما هیچ شیئی در مدار شناسایی نشده است.

آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۰دی نوشت: مقامات رژیم ایران روز پنجشنبه اعلام کردند یک موشک ماهواره‌بر حامل سه دستگاه تحقیقاتی به فضا پرتاب کرده‌اند، بدون این‌که مشخص کنند آیا این موشک وارد مدار زمین شد یا نه.

چند ساعت بعد همین مقامات که سکوت اختیار کرده بودند گفتند این موشک موفق نشده است وارد مدار درستی شود و فاقد سرعت لازم برای این کار بوده است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید: برنامه‌های فضایی رژیم ایران در سالهای اخیر با شکستهای فاحشی روبه‌رو بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c7aa00ff-f654-4eff-a5af-af75cd661223"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات