728 x 90

تایمز لندن: فراخوان به دستگیری رئیسی جلاد در صورت شرکت در کنفرانس آب و هوا در گلاسکو

استرون استیونسون
استرون استیونسون

قربانیان و بستگان کسانی که توسط رژیم ایران شکنجه و اعدام شده‌اند از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند تا بر طبق چارچوب حقوقی صلاحیت جهانی پرونده رئیسی را در دست تحقیق قرار دهند

 

استرون استیونسون استاد و نماینده پیشین پارلمان اروپا از اسکاتلند تایید کرد که یک نامه اعتراضی به آین لیوینگستون رئیس پلیس اسکاتلند ارسال و درخواست کرده رئیسی به‌خاطر نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت

مورد تحقیق قرار گیرد

 

پلیس اسکاتلند گفت: این اطلاعات را دریافت کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد

 

تایمز لندن -۱۶مهر۱۴۰۰-یک فراخوان رسمی برای دستگیری رئیسی جلاد، رئیس‌جمهور رژیم آخوندی به جرم جنایت علیه بشریت در صورت شرکت او در اجلاس آب و هوا در گلاسکو صادر شده است.

گزارشها از تهران حاکی از این است که رئیسی که در ماه اوت کار خود را آغاز کرد، در نظر دارد در اولین کنفرانس آب و هوا به‌عنوان اولین سفر خارجی خود شرکت کند. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور بایدن و پاپ ماه آینده در این مراسم حضور داشته باشند.

در همین رابطه مدافعان حقوق‌بشر، قربانیان و بستگان کسانی که توسط رژیم ایران شکنجه و اعدام شده‌اند، از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند تا بر طبق چارچوب حقوقی صلاحیت جهانی پرونده رئیسی را در دست تحقیق قرار دهند.

این بدان معناست که ناقضان حقوق‌بشر از هر ملیتی می‌توانند در هر کشوری، صرف‌نظر از محل ارتکاب جنایات، متهم شوند.

از این قانون دولت انگلستان برای دستگیری اگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی زمانی که وی در سال ۱۹۹۸ وارد خاک بریتانیا شد استفاده کرد.

استرون استیونسون یک استاد و نماینده پیشین پارلمان اروپا از اسکاتلند از حزب محافظه کار، تأیید کرد که وی یک نامه اعتراضی به آین لیوینگستون Iain Livingstone رئیس پلیس اسکاتلند ارسال کرده که در آن درخواست کرده رئیسی به‌خاطر نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت مورد تحقیق قرار گیرد.

استیونسون گفت: ”ما فراخوانی برای اقدام تحت قانون قضایی بین‌المللی داده‌ایم و هم‌چنین شکایتی که توسط ۵ تن از خانواده‌های قربانیان که خودشان شکنجه شده و مورد اذیت و آزار حقوق‌بشری قرار گرفته‌اند و هم‌چنین به‌خاطر سایر اعدامهای فراقضایی تحت فرمان ابراهیم رئیسی تنظیم کرده و ارائه داده‌ایم“ .

استیونسون افزود: ”ما شدیداً خواهان این هستیم که این موضوع را به پلیس اسکاتلند هشدار داده و آنها را از جنایت انجام شده توسط رئیسی قبل از این‌که وی بتواند عملاً در کنفرانس تغییر آب و هوا (کوپ ۲۶) شرکت کند باخبر سازیم“ .

استیونسون نگران این است که رئیسی از این پلتفرم برای بالا بردن وجهه خودش سوء‌استفاده کند و این کنفرانس را به‌عنوان کودتایی برای بالا بردن وجهه‌اش در برابر جامعه جهانی مورد بهره‌برداری قرار دهد.

طاهر بومدرا یک مسئول سابق حقوق‌بشر سازمان ملل و حسین عابدینی عضو اپوزیسیون دمکراتیک ایران نیز حمایت خودشان را در یک کنفرانس در گلاسگو در هفته آینده اعلام خواهند کرد.

نائومی مک اولیف Naomi McAuliffe مدیر برنامه‌های عفو بین‌الملل در اسکاتلند گفت: ”عفو بین‌الملل اتهام دست داشتن ابراهیم رئیسی در جنایت علیه بشریت از جمله ناپدید شدگان اجباری و اعدامهای فراقضایی هزاران تن از مخالفان سیاسی توسط کمیسیون مرگ را جمع آوردی کرده و به ثبت داده است. این مدارک تأیید می‌کند که رئیسی عضوی از این هیات مرگ در سال ۱۹۸۸ بوده است. رئیسی باید به‌خاطر دست داشتن در این جنایت بر اساس قوانین بین‌المللی مورد تحقیق قرار گیرد“ .

از رئیسی بعد از گزینش او در انتخابات رژیم ایران، در مورد شراکتش در اعدامها از سؤال شد و رئیسی گفت: ”وقتی یک دادستان یا یک قاضی از امنیت دفاع کرده است باید مورد تشویق قرارگیرد“ .

پلیس اسکاتلند گفت که این اطلاعات را دریافت کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد (تایمز لندن ۱۶مهر ۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f6b000ee-aece-43f6-980e-2c3e21c58d36"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات