728 x 90

بیانیه پروفسور ایروین کاتلر به‌مناسبت روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران

بیانیه پروفسور ایروین کاتلر به‌مناسبت روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران
بیانیه پروفسور ایروین کاتلر به‌مناسبت روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران

بیانیه پروفسور ایروین کاتلر به‌مناسبت روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران

سایت بنیاد رائول والنبرگ در کانادا روز گذشته پنجشنبه ۱۰شهریورماه بیانیه پروفسور ایروین کاتلر به‌مناسبت روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران را منتشر کرد؛ در این بیانیه آمده است: امروز روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران، که به وسیله پارلمان کانادا برای محکومیت کشتار بیش از ۵۰۰۰ تن از مخالفان به وسیله جوخه مرگ ایران در سال ۱۹۸۸ اعلام شد، است. امروز لحظه مهمی برای بزرگداشت و یادآوری، شهادت و اقدام و عدالت برای قربانیان و حسابرسی از عاملان این اعدام‌های دسته‌جمعی وحشتناک، است.

این اقدام پارلمانی برای تعیین کردن این روز بزرگداشت که به وسیله پل دوار (Paul Dewar) دوست و همکارم در پارلمان، پیشنهاد شد. و من یکی از حامیان و اسپانسرهای این اقدام بودم. این اقدام کانادا را به اولین کشور در جهان تبدیل کرد، که کشتار سال ۱۹۸۸ را به‌عنوان جنایت علیه بشریت محکوم کرد.

در ادامه آمده است: رسیدن ابراهیم رئیسی به پست ریاست‌جمهوری ایران بازتاب کننده و بیانگر فرهنگ تکان‌دهنده معافیت و مصونیت از مجازات است، کشوری که کسانی که باید به‌دلیل جنایت علیه بشریت به دست عدالت سپرده می‌شدند، نه تنها مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند، بلکه به‌دلیل ارتکاب جنایاتشان پاداش داده شده‌اند.

در این بیانیه به نقش ابراهیم رئیسی اشاره شده است: به این ترتیب ابراهیم رئیسی، یکی از اعضای جوخه مرگ به‌عنوان دستیار دادستان و سپس به دادستان عمومی و ریاست قوه قضاییه کشور [ارتقاء یافت و منصوب شد] [قوه قضاییه در دوره ریاست رئیسی به] بالاترین سطحی که تا به‌حال اعدام‌های فراقانونی ثبت شده، [دیده شده است] رسید. و مکانی که رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه تحقیقات ایران درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی پرواز شماره پی اس ۷۵۲ (PS۷۵۲) را که منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ مسافر این هواپیما که ۵۵ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند و ۳۰ نفر از آنها دارای اقامت دائم در کشور کانادا بودند، را برعهده داشت، و آن را سفیدسازی کرد. یک دادگاه کانادایی [سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی] را یک اقدام تروریستی اعلام کرد.

رئیسی به‌عنوان دادستان کل، رئیس قوه قضاییه و اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهور مسئول بازداشت، شکنجه و زندان زنان، روزنامه‌نگاران، محیط بانان، مدافعان حقوق‌بشر، اقلیتهای مذهبی و رهبران اتحادیه‌ها و سایرین بوده است. بنابراین، به این ترتیب در این روز همبستگی، ما از دولت کانادا به همراه پارلمان کانادا می‌خواهیم: رئیس‌جمهور رئیسی و سایر اعضای جوخه مرگ را مسئول این جنایات علیه بشریت بدانید.

در این بیانیه درخواست اجرای عدالت برای قربانیان شده است: . [به‌عنوان] تضمین عدالت برای قربانیان و حسابرسی از عاملان[این جنایت] همه کسانی را که مسئول عمل جنایتکارانه تروریستی در سرنگونی پرواز پی اس ۷۵۲ هستند، را به دست عدالت بسپارید. از دولت ایران بخواهید تا اعدام‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی‌اش را متوقف کند. از ایران بخواهید تا زندانیان سیاسی این کشور مانند خانم نسرین ستوده، مدافع برجسته حقوق‌بشر را آزاد کند. از ایران بخواهید تا به سرکوب گسترده داخلی خودش، از جمله حملات مداوم و فراگیر به حقوق زنان، آزار و اذیت و پیگرد مدافعان شجاع حقوق‌بشر که از عدالت دفاع می‌کنند، آزار و اذیت و تعقیب جامعه بهایی و در یک‌کلام همه کسانی که از عدالت برای مردم ایران دفاع می‌کنند، پایان دهد.

فکر و قلب ما با خانواده‌های قربانیان کشتار سال ۱۹۸۸ است و ما متعهد می‌شویم که از طرف آنها در جستجوی عدالت و حسابرسی باشیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16c6f924-9d5e-47d9-a5b1-1fcdca5eac95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات