728 x 90

بازگشت تحریمها و ممانعت از خرید شرکتهای هوایی رژیم ایران

نمایشگاه هوایی فارنبرو
نمایشگاه هوایی فارنبرو

یکی از بزرگترین نمایشگاههای هوایی جهان نمایشگاه هوایی فارنبرو است که هفته گذشته برگزار شد و فرصتی برای عقد قراردادهای بزرگ برای شرکتهای مختلف بود تا تجهیزات هوایی مورد نظرشان را انتخاب و تهیه کنند. اما به‌دلیل بازگشت تحریم‌های رژیم ایران، این شرکتها نمی‌توانند در قرارداد‌ی سهیم شوند. مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان، گفت شرکت سوخو روسیه حتی جرأت اجاره هواپیماهایش به این رژیم را نیز نداشت.

 

نمایشگاه هوایی فارنبرو

نمایشگاه هوایی فارنبرو از معتبرترین نمایشگاههای هوایی جهان به‌شمار می‌آید که هر دو سال یکبار در غرب لندن برگزار می‌شود و در آن جدیدترین دستاوردهای صنعت هوانوردی به نمایش در می‌آید. برای طرفداران حمل‌‌ و نقل هوایی، هیچ چیز مانند نمایش هوایی بین‌المللی فارنبرو (Farnborough) نیست.

در نمایشگاه امسال، شرکت ایر آسیا سفارش خرید ۳۴فروند ایرباس ۳۳۰نئو که یکی از جدیدترین و اقتصادی‌ترین هواپیماهای پهن‌پیکر جهان است را داده است. شرکت ایران‌ایر هم یکی از اصلی‌ترین سفارش‌دهندگان این مدل بود که به‌دلیل بازگشت تحریمها دیگر قادر به دستیابی به آنها نیست.

 

سرنوشت سفارشات خرید هواپیما

شرکت ایزی فلای، سفارش خرید پنچ فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲سری ۶۰۰ را. هواپیمایی که شرکت ایران ایر قبلاً ۲۰فروند از آنها را سفارش داده بود که به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، تنها موفق شد تا ۸فرند را تحویل بگیرد.

 

غول هواپیمایی آمریکا، بوئینگ، موفق به دریافت سفارش ۱۹۳فروند هواپیمای ۷۳۷مکس شد. هواپیمایی که شرکتهای ایرانی بیش از ۸۰فروند از آن مدل را سفارش داده بودند که به‌دلیل بازگشت تحریمها، کمپانی بوئینگ سفارش‌های رژیم ایران را به مشتریان دیگری اختصاص خواهد داد.

شرکت هواپیما‌سازی امبرائر برزیل با سیل سفارش‌های مدل جدید E۲ در این نمایشگاه روبه‌رو شد، شامل سفارش ۲۱فروند توسط آذربایجان، ۱۰فروند از جانب کویت، شرکت ریپولیک ایر ۱۰۰فروند و شرکت هوایی یونایتد ۲۵فروند از این مدل را سفارش داده‌اند. از این مدل تا کنون ۳۰۰فروند پیش فروش شده که ارزش این سفارشات بالای ۱۵میلیارد دلار برآورد می‌شود لذا شرکت امبرائر برزیل با کسب این سفارشات، خیز بزرگی را برای تبدیل شدن به سومین شرکت بزرگ هوایی جهان برداشته است. این کمپانی برزیلی اعلام کرده است که به‌دلیل تحریمها به رژیم ایران هواپیمایی نخواهد فروخت.

سری جدید ایرباس، مدل ۲۲۰ هم در این نمایشگاه مشتریان زیادی پیدا کرد. ایرباس فقط از یک شرکت آمریکایی که نام آن منتشر نشده ۶۰فروند سفارش دریافت کرده است. شرکت جت بلو هم از این مدل ۱۲۰فروند سفارش داده است.

 

 

سوخو جرأت اجاره هواپیما به ایران را نداشت

شرکت سوخو روسیه نیز در این نمایشگاه سعی در کسب مشتریانی در اروپا داشت اما چندان موفق نبود.

حسین علایی مدیرعامل سابق هواپیمایی آسمان گفته است: «در دورانی که من در آسمان بودم و برجام به نتیجه رسیده بود، قرارشد سه فروند سوخو به ما اجاره بدهند دو سال مذاکره کردیم اما در نهایت سفیر روسیه به من گفت این هواپیما را چون بیش از ۱۰درصدش آمریکایی است نمی‌توانیم حتی به شما اجاره دهیم. من به او گفتم شما که می‌گویید ما ابر قدرت هستیم پس چگونه هواپیمای ساخت خودتان را نمی‌توانید به ما بدهید. سفیر روسیه به من گفت شما آمریکا را مثل ما درک نمی‌کنید».

شرکت آسمان اعلام کرده است که تفاهم‌نامه خرید ۲۰فروند هواپیمای سوپر جت ۱۰۰ را با روسیه امضا کرده است. این شرکت گفته است که سوخو قصد دارد برای مقابله با تحریمها قطعات آمریکایی را با قطعات روسی جایگزین کند.

 

تعدیل نیرو در آژانس‌های مسافرتی رژیم ایران

حرمت‌الله رفیعی رئیس به‌اصطلاح انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی رژیم ایران به خبرگزاری حکومتی مهر گفته است: «با توجه به شرایط پیش آمده برای آژانس‌های مسافرتی آنها دیگر نمی‌توانند که از عهده هزینه‌های دفتر خود برآیند. بنابراین بسیاری از نیروها را تعدیل کرده‌اند و یا اگر چند دفتر داشته‌اند برای کاهش هزینه‌ها چند دفتر را تعطیل می‌کنند. این شرایط زمانی بدتر می‌شود که آنها نتوانند تابستان خوبی را بگذرانند و ۸۰درصد آژانس‌های مسافرتی تعدیل نیرو خواهند داشت».

در همین حال شرکت کیش ایر اعلام کرد در صورت عدم تخصیص ارز دولتی به کیش ایر از سوی بانک مرکزی، زمین‌گیری هواپیماهای این شرکت قابل پیش‌بینی است.

 

سفارشات پیشرفته‌ترین ساخته کمپانی بوئینگ

بوئینگ ۷۷۷ایکس پیشرفته‌ترین ساخته شرکت بوئینگ است. که امارات متحده عربی یکی از پیش‌خریدکنندگان بزرگ این مدل است. امارات حدود ۱۵۰فروند از این مدل را پیش خرید کرده است. عربستان سعودی هم در حال بررسی خرید این مدل است. رژیم ایران نیز یکی از اولین سفارش‌دهندگان این مدل بود و قرار بود ۱۵فروند از این مدل را تحویل بگیرد، اما با بازگشت تحریم‌های رژیم ایران، این هواپیما به ایران‌ایر واگذار نخواهد شد.

بوئینگ ۷۷۷ایکس، دوربردترین ساخته هوایی بشر محسوب می‌شود. هم‌اکنون کمپانی بوئینگ در حال انجام تست‌های زمینی این مدل است. تست‌ ساخت بال‌های کامپوزیتی این هواپیمای بسیار پیشرفته نیز در حال انجام است.

 یکی از پر چالش‌ترین بخش‌های این هواپیما، تا شدن بخشی از بال آن است. تا این هواپیما نیاز به جای کمتری برای پارک در آشیانه در آشیانه داشته باشد. 

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/763d4bf0-0f6c-4f21-9187-11dbb98dc2f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات