728 x 90

تحریم ایران، ATR اروپا خواستار تأیید آمریکا شد

تحریم ایران، ATR اروپا خواستار تایید آمریکا شد
تحریم ایران، ATR اروپا خواستار تایید آمریکا شد

کمپانی ای تی آر ATR اروپا از دولت ترامپ می‌خواهد که صادرات حدود ۶هواپیمای منطقه‌ای را به ایران آزاد کند. این کمپانی هواپیماسازی چندملیتی نسبت به خسارت جدی به سرمایه‌هایش در اثر لغو معاملاتی که قبل از تغییر در سیاست خارجی(آمریکا) و خروج از توافق اتمی برجام و با تأیید دولت وقت واشنگتن مذاکره کرده بود، هشدار داد.

بعد از این‌که آمریکا که باید صادرات این هواپیماها را که دارای ۱۰درصد قطعات آمریکایی بود تصویب می‌کرد، از توافق اتمی (برجام) با ایران بیرون کشید، تحویلدهی موتورهای توربوجت ای تی آر ATR به رژیم ایران در ماه مه متوقف شد.

هر چند که واشنگتن یک پروسه آرام ۹۰روزه را برای قطع تجارت با رژیم ایران تحت این پیمان اعلام کرده بود، اما بعد از آن که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا گفت جوازهای صادرات را لغو خواهد کرد، تحویلدهی هواپیما متوقف شد.

 

کمپانی ای تی آر ATR توان تحویل دهی سفارشات به ایران را ندارد

پیشتر نشریه لاتریبون فرانسه به‌نقل از مدیر عامل شرکت ای تی آر گفته بود این شرکت به‌خاطر تحریم رژیم ایران توسط آمریکا توان تحویلدهی سفارشات ایران را ندارد.

کریستین شرر، مدیرعامل شرکت ای‌ تی‌ آر، در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لا تریبیون» ۴تیر، گفت تحریم‌های آمریکا به‌شدت بر این شرکت «تاثیر منفی» گذاشته است.

مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ATR می‌گوید ۱۲فروند از ۸۰فروند هواپیمایی که برای تحویل در سال ۲۰۱۸ به این کمپانی چندملیتی سفارش داده شده، از جانب رژیم ایران بوده است.

کریستین شرر گفت: رژیم ایران هم‌چنان خواستار تحویل هواپیماها هستند اما ای‌ تی‌ آر نمی‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا ریسک کند و شرکتهای ایرباس و لئوناردو را که دو سهام‌دار ‌ای‌ تی‌ آر هستند در معرض این تحریم‌ها قرار دهد.

نیاز کمپانی ای تی آر ATR به گرفتن مجوز مجدد از آمریکا

مدیرعامل این شرکت ‌فرانسوی-ایتالیایی که بیش از ۱۰درصد قطعاتش ساخت آمریکا است، می‌گوید ای‌تی‌آر باید دوباره برای تحویل هواپیماهای سفارشی ایران از آمریکا مجوز اخذ کند تا بتواند ۲هواپیمای‌ آماده شده و بقیه هواپیماهای در حال ساخت را به رژیم ایران تحویل دهد.

رژیم ایران در فروردین ۹۵ نیز قرارداد خرید ۲۰فروند ای‌ تی‌ آر را برای نوسازی ایران‌ایر به امضاء رسانده بود. این هواپیماها که برای پروازهای داخلی ساخته شده است، با ظرفیت ۷۰سرنشین، ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰کیلومتر برد دارند و در زمره هواپیماهای کم‌مصرف محسوب می‌شوند. از ۲۰فروند هواپیمای سفارشی فوق تا کنون هشت فروند به رژیم ایران تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید:

 

خبرگزاری حکومتی تسنیم وابسته به سپاه پاسداران خامنه‌ای نوشت، از سال ۲۰۰۹ تا کنون آمریکا حداقل ۱۷میلیارد دلار از محل جریمه شرکتها و بانکهای خارجی ناقض تحریم‌های رژیم ایران درآمد داشته است و همین جریمه‌های سنگین باعث شده است شرکتهای خارجی‌ به‌شدت از همکاری با این رژیم واهمه داشته باشند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d668e375-5786-47db-af65-c31782324b2a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات