728 x 90

مدیر عامل ایرباس شانسی برای ماندن در قرارداد ایران نمی‌بیند

ایرباس  شانسی برای ماندن در قرارداد ایران نمی‌بیند
ایرباس شانسی برای ماندن در قرارداد ایران نمی‌بیند

 

دویچه وله آلمان ۲۵خرداد ۹۷ با اشاره به تحریم‌های آمریکا اعلام کرد: شرکت هواپیماسازی ایرباس شانسی برای ماندن در قرارداد تحویل هواپیما به ایران نمی‌بیند.... به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، شرکت هواپیماسازی ایرباس به احتمال زیاد به قراردادی متعهد نخواهد ماند که با ایران بسته است.

 

تاثیر تحریمهای آمریکا بر قرار داد ایرباس

گیوم فاوری، مدیر عامل ایرباس، در گفت‌وگویی به روزنامه‌هامبورگر آبند بلت گفت: « به هر حال ما منتظر بررسی جزئیات تحریم‌های جدید هستیم. اما به احتمال قوی، امکان تحویل ۹۷هواپیمای باقی‌مانده به ایران را نخواهیم داشت».

این در حالی است که شرکت هواپیمایی دولتی رژیم ایران (هما) برای بهبود ناوگان فرسوده‌اش به تحویل هواپیماهای جدید نیاز مبرم دارد.

 

تحریمهای آمریکا علت اصلی لغو قرار داد ایرباس

رژیم ایران دسامبر ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید ۱۰۰فروند هواپیما به ارزش ۱۸میلیارد دلار امضا کرده بود. رژیم حاکم بر ایران تا کنون سه فروند از این هواپیماها را دریافت کرده است و قرار بود تا سال ۲۰۲۴ بقیه آنها را تحویل بگیرد.

قرارداد این رژیم با ایرباس از این رو شامل تحریم‌های آمریکا می‌شود که قسمتی از قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا تولید می‌شود.

فاوری مشکلات در تحویل موتورهای جت با برد متوسط را از "مشکلات بزرگ این شرکت" خواند.

در حال حاضر ۱۰۰جت آماده ساخت ایرباس وجود دارند که فقط موتورهای آنها تعبیه نشده است. این مدیر ارشد شرکت ایرباس امیدوار است سازندگان موتور آنها را هر چه زودتر تولید کنند و تا آخر سال میلادی هیچ جتی بدون موتور نماند.

 

تحریمهای پس از خروج آمریکا از برجام، شامل معامله ایرباس هم شد

پس از امضای توافق هسته‌یی (برجام)، ایران با شرکتهای هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ قرارداد امضا کرد. در پی اعلام خروج آمریکا از برجام در روز هشتم مه ۲۰۱۸، استیون منو چین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد که با تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، قراردادهای بوئینگ و ایرباس با ایران نیز لغو خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

مجله تایم:‌ بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک در میان بزرگترین بازندگان خروج آمریکا از توافق اتمی ایران

مجله تایم در جدیدترین شماره خود نوشت:‌ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌یی ایران، تهدیدی علیه کسب و کار جدید چندین شرکت بزرگ، از جمله بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک است.

ایرباس و بوئینگ این دو غول هوافضا در میان شرکتهایی بودند که مجوز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای شروع کار در ایران را پس از لغو تحریمها به‌دست آورده بودند.

با وجود کاهش تحریمها پس از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ واشینگتن ادامه تحریمها را برای شهروندان آمریکایی که در ایران فعالیت می‌کنند، ممنوع کرد و استفاده از سیستم مالی آمریکا را برای آنها مجاز ندانست.

روز سه‌شنبه دولت ترامپ به این شرکتها بین ۹۰ تا ۱۸۰روز مهلت داد تا قراردادهایشان را لغو کنند.

 

شرکتهای هواپیمایی و لغو قرارداد با رژیم ایران به‌خاطر تحریمها

دو گروه صنعتی هوایی بویینگ و ایرباس که درخواستهای میلیاردها دلاری از شرکتهای هوایی رژیم ایران دریافت کرده بودند؛ بیشترین تاثیر را از تحریمهای آمریکا علیه این رژیم خواهند دید. این دو شرکت هنوز قصد خود را برای لغو سفارشهای ارجاع شده از سوی رژیم ایران اعلام نکرده‌اند، اما یک منبع آگاه نزدیک به دو شرکت از قصد آنها برای خروج از توافق فروش با ایران خبر داد.

کمپانی دایلیم اینداستریال کره جنوبی نیز به فهرست شرکتهای جهانی پیوست که ایران را پس از اعمال تحریمهای آمریکایی ترک خواهند کرد، این در حالی است که شرکتهای دیگر نفتی در حال بررسی خارج ساختن سرمایه‌گذاریهای خود هستند.

لینک‌های مرتبط:

مجلس نمایندگان آمریکا طرح نظارت بر فروش هواپیما به رژیم ایران را تصویب کرد

تبعات اقتصادی تحریم سپاه پاسداران در قانون کاتسا

تحریم ایران، بانکها و شرکتها اتریشی از ایران بیرون می‌روند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f86a5bf-a87b-4710-a5e3-fe9f96a3030f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات