728 x 90

بازتاب اعتراف جواد لاریجانی در مورد همکاری رژیم ایران با القاعده در رسانه‌های آمریکا

جواد لاریجانی
جواد لاریجانی

جواد لاریجانی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه رژیم حاکم بر ایران به‌تازگی در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون این رژیم، درباره آگاهی مأموران نظام از عبور برخی اعضای شبکه القاعده از این کشور اعترافهای دست اولی داشته است که در برخی رسانه‌های منطقه‌یی و آمریکایی بازتاب گسترده‌یی داشته است.

 

اعتراف به همکاری با القاعده در ماجرای ۱۱سپتامبر

محمد جواد لاریجانی با اشاره به گزارش کمیسیون آمریکایی بررسی حوادث ۱۱سپتامبر، همکاری رژیم ایران با شبکه تروریستی القاعده را تکذیب کرده، اما در عین‌حال گفته تعدادی از اعضای القاعده که در این حوادث دست داشته‌اند از ایران عبور کرده و مأموران این رژیم به‌درخواست آنها از مهر کردن گذرنامه‌هایشان خودداری کرده‌اند.

 

بازتاب اعتراف به عبور القاعده از ایران در العربیه

جمعه ۱۸خرداد۹۷ شبکه خبری العربیه، در گزارشی زیر عنوان "اعتراف ایران به تسهیل عبور و مرور عاملان حملات یازده سپتامبر" به بازنشر بخشی از سخنان جواد لاریجانی پرداخت که در شماری از رسانه‌های آمریکایی نیز بازتاب گسترده‌یی داشت. خبرگزاری حکومتی ایرنا روز یکشنبه به این گزارش العربیه واکنش نشان داد و آن را بازتاب «مغرضانه و شیطنت آمیز خواند»... صرف‌نظر از نحوه انعکاس سخنان محمد جواد لاریجانی در العربیه و شماری از نشریه‌ها و منابع خبری محافظه‌کاران آمریکا، اظهارات او تقریباً به همین شکل در رسانه‌های داخلی ایران نیز منعکس شده است.

 

رفت و آمد اعضای القاعده با اطلاع ایران

بنا بر گزارشها معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به گزارش کمیسیون یازده سپتامبر گفته است: «مجموعه گزارشهایی بود که این عناصر القاعده که از عربستان می‌خواستند بروند افغانستان یا جای دیگری، این‌ها با پروازها یا زمینی می‌آمدند، دم مرز تقاضا می‌کردند که شما مهرتان را توی پاسپورت ما نزنید، چون اگر دولت عربستان بفهمد ما ایران آمدیم، ما را اذیت می‌کند. بعضی از این‌ها را هم دولت ما قبول می‌کرد مهر نزند، چون ترانزیت بودند، دو ساعت بودند بعد رد می‌شدند می‌رفتند، ولی اطلاعات آمد و رفتشان را داشتند».

 

تحقیقات کنگره در مورد عبور القاعده از ایران

پس از حمله‌های تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱، به‌درخواست دولت جورج دبلیو بوش و کنگره آمریکا، کمیسیونی تحت عنوان "کمیسیون ملی حملات تروریستی علیه ایالات متحده" برای تحقیق درباره این حوادث تشکیل شد که در گزارش نهایی آن به عبور شماری از عاملان این حمله از ایران و آگاهی مأموران ایرانی از رفت و آمد آنها اشاره شده است.

برخی از رسانه‌های آمریکایی، از جمله "دیلی کالر" و "نیویورک پست" نوشته‌اند که سخنان جواد لاریجانی یافته‌های کمیسیون درباره اشراف دستگاههای اطلاعاتی ایران از رفت و آمد عاملان حمله ۱۱سپتامبر را تأیید می‌کند.

 

محکومیت رژیم در دادگاهی به‌دلیل همکاری با القاعده در ماجرای ۱۱سپتامبر

حدود یک ماه پیش دادگاهی در نیویورک، رژیم ایران را "به جرم مشارکت در عملیات ۱۱سپتامبر" به پرداخت حدود ۶میلیارد دلار غرامت به بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان این حادثه محکوم کرد.

 

سخنان جواد لاریجانی در مورد عبور القاعده از ایران مورد انتقاد رسانه‌های رژیم

به گزارش سایت خبری "فرارو"، هم‌صدا با برخی رسانه‌های آمریکا، وزارت‌خارجه ایالات متحده نیز در صفحه عربی خود در شبکه توئیتر با نقل بخش‌های از سخنان لاریجانی نوشته است: «معاون قوه قضاییه ایران در اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد ایران عبور عناصر القاعده را که حملات ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱را انجام دادند، تسهیل کرده است. او آنچه در گزارش کمیسیون ویژه حملات در این خصوص آمده را تأیید کرد».

سخنان محمد جواد لاریجانی در برخی از رسانه‌های داخلی نیز دست‌کم به‌طور تلویحی با انتقاد روبه‌رو شده است. "تابناک"، رسانه متعلق به پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌نویسد اظهارات معاون قوه قضاییه "خوراک تازه‌ای" نصیب رسانه‌های تندرو منطقه و غرب برای انتقاد از ایران و حضور منطقه‌یی این کشور کرده است.

 

لینک‌های مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2a993ce-dc3a-4371-87e3-4f5b4c0793c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات