728 x 90

ایلان برمن: سران رژیم ایران برای یک توافق تازه با غرب مستاصل هستند

ایلان برمن
ایلان برمن

ایلان برمن، نایب‌رئیس ارشد «شورای سیاست خارجی آمریکا» در واشنگتن گفت: سران رژیم ایران فارغ از این‌که چه ادعاهایی را مطرح می‌کنند برای یک توافق دیپلماتیک با غرب مستاصل هستند.

برمن، در یادداشتی در نشریه نیوزویک ۱۳بهمن نوشته است: مقام‌های رژیم ایران در هفته‌های اخیر تلاش کردند دولت بایدن را مجاب کنند که سیاست‌های دولت قبلی به شکست کامل انجامیده و رژیم هم‌چنان ایستاده و پایدار است است. وی افزود: «اما در پس پرده شرایط بسیار متفاوتی در حال وقوع است».

نایب‌رئیس ارشد «شورای سیاست خارجی آمریکا» با اشاره به نرخ تورم ۵۰درصدی و مهار نکردن ویروس کرونا و ماجراجویی‌های خارجی نوشت: طی سه سال گذشته و تحت تاثیر سیاست «فشار حداکثری»، نرخ تورم در ایران به حدود ۵۰درصد رسیده است. کارشناسان اقتصادی در ایران می‌گویند اگر رژیم ایران نتواند پس از همه‌گیری ویروس کرونا گسترش فقر را مهار کند ممکن است با بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی روبه‌رو شود.

این امر از آن جا بیشتر حقیقت دارد که رژیم ایران همواره ماجراجویی خارجی را به رفاه داخلی ترجیح داده و چنین معضلاتی برایش به تنشهای بزرگ میان روحانیان حاکم و جامعه گرفتار ایران بدل شده است.

بر مبنای تخمینهای پنتاگون، بودجه دفاعی ایران طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ از ۱۹.۵میلیارد دلار به ۲۷.۳میلیارد دلار در سال افزایش یافت. دخالت‌های منطقه‌یی رژیم هم از افغانستان تا یمن، پاکستان، عراق، سوریه و دیگر نقاط عمیق‌تر شد.

ایلان برمن نوشت: رژیم ایران از مزایای توافق هسته‌یی برای بهبود جایگاه منطقه‌یی و قابلیتهای استراتژیک اش استفاده کرد. این اتفاقی بود که تا پیش از «فشار حداکثری» رخ داد.

اکنون سران ایران آشکارا امیدوار به تکرار شرایط قبلی با دولت جدید آمریکا هستند.

شاخصهای داخلی نشان می‌دهد که سران رژیم ایران در واقع بیش از طرف آمریکایی به یک توافق تازه نیاز دارند. دولت بایدن باید این را در نظر داشته باشد. به‌سادگی روشن است که این پرزیدنت بایدن و نه رهبران ایران است که دست بالا را دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/190130e1-4882-4eea-997b-a6f650364282"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات