728 x 90

محکومیت امتیاز دادنهای اوباما به رژیم ایران توسط نمایندگان مجلس آمریکا

مارکو روبیو - اد رویس
مارکو روبیو - اد رویس

سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌یی درباره گزارش زیرکمیته تحقیقات سنا، تأکید کرد: «این گزارش افشا می‌کند که دولت اوباما، در موضوع فراتر رفتن از مفاد توافق اتمی و مجاز کردن دسترسی رژیم تروریستی (حاکم بر) ایران به سیستم مالی ایالات متحده، کنگره و مردم آمریکا را گمراه کرده است».

سناتور روبیو، افزود: « اغلب بانکها و شرکتهای خارجی به‌نحوی عاقلانه، تجارت با (رژیم) ایران را تحت توافق اتمی و در دوران دولت اوباما، بیش از حد خطرناک تلقی می‌کردند».

 

هم‌چنین اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌یی در این رابطه تأکید کرد: «دولت اوباما تلاش کرد به‌طور مخفیانه، به (خامنه‌ای) امکان دسترسی به دلار آمریکا را بدهد.(رژیم) ایران به‌خاطر مجموعه کاملی از رفتارهای تهدیدآمیز خود، از جمله حمایت آن از تروریسم از سیستم مالی بین‌المللی قطع شده است. گزارش جدید (سنا) تأکیدی بر ضرورت حفظ تحریم‌ها (علیه رژیم ایران) است».

 

سناتور تد کروز از اعضای ارشد سنای آمریکا اقدامات انجام‌شده توسط دولت اوباما را که به رژیم ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا را داد محکوم کرد. وی هم‌چنین برخورد ناصادقانه مقامات دولت اوباما در مذاکرات برجام را تقبیح کرد.

به نوشته واشنگتن اگزمنیر ۱۶خرداد ۹۷ در حالیکه مقامات عالی‌رتبه دولت اوباما پیشتر اعلام کرده بودند "دسترسی رژیم ایران به سیستم مالی آمریکا" در طول مذاکرات مطرح نبوده است اما وزارت خزانه‌داری دولت اوباما با نظارت وزارت‌خارجه وی، مجوز ویژه‌یی اعطا کرد که اجازه می‌داد این رژیم میلیاردها دلار را با استفاده از سیستم مالی آمریکا تبدیل کند.

 

توافق اوباما با رژیم ایران یک معامله شیطانی بود

سناتور کروز در بیانیه‌یی در پاسخ به این گزارش گفت: "توافق هسته‌یی ایران از جانب اوباما یک معامله شیطانی بود. یکی از محورهای آن به‌طور خاص برای یاری رساندن به شیطان طراحی شده بود."

سناتور تد کروز اضافه کرد "دولت اوباما به‌طور مخفیانه توافق هسته‌یی را با رشوه و توافقات مخفی آلوده کرد و نتیجه آن برای آمریکا بدتر شد. طی سال‌ها برخی از آنها را کشف کرده‌ایم: یک توافق هسته‌یی جانبی که اجازه می‌دهد رژیم ایران خودش بازرسی‌ها را انجام دهد. یک قرارداد باجگیری وجود داشت که به رژیم ایران ۱.۷میلیارد دلار پول نقد داد. چندین تبادل شبکه‌یی (وایر ترانسفر) از آمریکا به ایران وجود داشت که از حدود ۱میلیون دلار به ۱۰میلیون دلار می‌رسید، از جمله خرید مواد مرتبط با انرژی هسته‌یی که رژیم ایران هرگز نباید تولید می‌کرد و آمریکا به آنها هم نیازی نداشت."

 

اوباما به کنگره آمریکا دروغ می گفت

سناتور تد کروز اشاره کرد "دولت اوباما حتی در خفا کار می‌کرد تا از اهمیت تحریمها کاسته شود. این دولت در مورد توافق به کنگره دروغ می‌گفت."

 

سناتور تد کروز ادامه داد: "آنها قانون آمریکا و سیستم مالی آمریکا را تابع این قرارداد دانستند، و طرحی را ارائه دادند که بتوانند دلار آمریکا و بانکهای آمریکا را برای انتقال پول برای رژیم ایران تسهیل کند."

این سناتور اهل تگزاس گفت دولت آمریکا باید برای مردم مشخص کند که دولت اوباما چه چیزهای دیگری را در قربانگاه توافق اتمی با رژیم ایران قربانی کرده است.

سناتور کروز گفت زمان آن رسیده است که "به مردم این اجازه داده شود به همه اسناد طبقه‌بندی ناشده در توافق با رژیم ایران دسترسی پیدا کنند تا احتمالات دیگر هم‌چون " توافقات مخفی" درون برجام را کشف کنند."

 

گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا

کمیته فرعی تحقیقات سنای آمریکا امروز چهارشنبه نتیجه تحقیقات خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ دولت اوباما برای تبدیل ۶میلیارد دلار ارز «جواز محرمانه» برای رژیم ایران صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت باراک اوباما هم‌چنین قصد داشته است پس از اجرایی شدن برجام، جواز دسترسی رژیم ایران به نظام بانکی آمریکا را بدهد.

این در حالی بود که دولت اوباما «بارها به کنگره آمریکا و مردم گفته بود قصد چنین کاری را ندارد».

 

جزییات صدور جواز تبدیل ارز برای رژیم ایران

در گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا آمده است: وزارت خزانه‌داری در دولت اوباما در ماه فوریه ۲۰۱۶ جوازی صادر کرده است که به رژیم ایران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را در عمان تبدیل کرده و از آن بهره‌برداری کند.

در آن زمان رژیم ایران معادل ۵.۷میلیارد دلار، ریال عمان در بانکی در مسقط داشت و برای این‌که بتواند این مبلغ را به یورو تبدیل کند، لازم بود که ابتدا آن را به دلار آمریکا برگرداند.

وزارت خزانه‌داری اوباما جواز خود را برای این امر صادر کرده است.

 

خودداری بانکهای آمریکایی از تبدیل ارز برای رژیم ایران

آسوشیتدپرس اعلام کرد رژ‌یم ایران در نهایت نتوانسته است از جواز دولت اوباما برای تبدیل ارز خود استفاده کند، چرا که دو بانک آمریکایی که دولت به آنها رجوع کرده حاضر به انجام این کار نشده‌اند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ایران در نهایت برای تبدیل ارز خود در بانک مسقط به «راه‌های دیگری» متوسل شده است.

 

نظر سناتورهای آمریکایی

راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا، که جمهوریخواه است گفت: «دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، به هر دری می‌زدند که با ایران به توافق برسند.»

در گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا آمده است:‌ اوباما در سال‌های پس از برجام، بارها صدور مجوز برای دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را انکار کرده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید:

هنوز هیچ مقامی از دولت سابق آمریکا و مقامات رژیم ایران به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

خبر «جواز محرمانه» دولت وقت آمریکا برای تبدیل ارز به دست تهران در روزهایی منتشر می‌شود که صحبت از اعمال تحریم‌هایی تازه علیه رژیم ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز ۱۸اردیبهشت‌ماه، رسماً خروج دولتش از میان امضا کنندگان برجام، توافق اتمی با ایران، را اعلام کرده و از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

کمتر از دو هفته بعد، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر رژیم ایران تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/489abe1d-c449-4294-bad7-cd6b972c1d41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات