728 x 90

اعتراض هیومن رایتس واچ به ضرب ‌و شتم دراویش زندانی

زندان تهران بزرگ
زندان تهران بزرگ

هیومن رایتس واچ با انتشار بیانیه‌یی به ضرب ‌و شتم دراویش متحصن در زندان تهران بزرگ اعتراض کرد. این دراویش بعد از درگیریهای خیابان موسوم به پاسداران در اسفند ماه سال ۹۶زندانی شده‌اند.

مأموران جنایتکار گارد زندان تهران بزرگ روز چهارشنبه به دراویش متحصن در تیپ۳این زندان یورش بردند و زندانیان را به‌شدت مورد ضرب ‌و شتم قرار دادند و به طرف آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

 

نقض حقوق اولیه دراویش زندانی

هیومن رایتس واچ، ۷شهریور ۹۷، با انتشار خبر «ضرب‌وشتم» دراویش متحصن در زندان فشافویه از نقض حقوق اولیه دست‌کم ۲۰۸درویش زندانی خبر داد.

درویشان گنابادی محبوس در «تیپ سه زندان تهران بزرگ از ۲۳خرداد در حمایت از زنان درویش زندانی در زندان قرچک دست به تحصن زده و‌ خواستار آزادی آنان شده بودند.

بنا بر اخبار رسیده گارد زندان در سرکوب این زندانیان، «به خشونت شدید متوسل شده و برخی درویشان را با جوش دادن درب محوطه افسر نگهبانی از دیگران جدا و محصور کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

سابقه دستگیری دراویش گنابادی

خاطرنشان می‌شود که در اسفندماه سال ۹۶، ۴۰۰تن از دراویش معترض گنابادی که در خیابان موسوم به پاسداران تهران متحصن بودند با ضرب ‌و شتم وحشیانه دستگیر و به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.

دژخیمان خامنه‌ای ۱۵۰تن از دراویش دستگیر شده را به سالن شماره دو و بقیه را در سالنهای شماره ۱و ۴حبس کردند که مربوط به زندانیان شرور و عادی است.

به‌گفته شاهدان هنگام انتقال زندانیان، مأموران جنایتکار کوچه درست کرده و زندانیان را از آن عبور داده و کلیه دستگیر ‌شدگان را به شکل وحشیانه‌ای مورد ضرب ‌و شتم قرار دادند. به‌طوری‌که تعداد زیادی از آنان مصدوم و در بهداری زندان باند پیچی شدند. شدت ضرب ‌و شتم به حدی بوده است که دژخیمان مجبور شدند حدود سی تن از مجروحان را در روزهای اول و دوم اسفند به بیمارستان بیرون از زندان منتقل کنند.

همزمان مقامهای قضاییه خامنه‌ای به همراه شخص جعفری دولت‌آبادی دادستان جنایتکار رژیم در تهران در زندان در رفت و آمد بودند.

 

اعدام محمد ثلاث از دراویش گنابادی به‌رغم اعتراضات بین‌المللی

زینب طاهری از وکلای مدافع محمد ثلاث روز یکشنبه ۲۷خرداد ۹۷، پیش از اعدام، اعلام کرده بود که «ادله غیرقابل انکاری دال بر بی‌گناهی» این درویش گنابادی در اختیار دارد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشته بود «من با سابقه سال‌ها وکالت ضمانت می‌کنم‌ او بی‌گناه است و ادله غیرقابل انکاری دارم که او بی‌گناه است. دلیل این عجله و ظلم چیست؟»

در یک فایل صوتی که از محمد ثلاث منتشر شده، وی می‌گوید که بی‌گناه است و بعد از «چند ساعت شکنجه» در کلانتری اعتراف اجباری کرده است.

در پی انتشار خبر قریب‌الوقوع بودن اعدام محمد ثلاث، ۹۷تن از نمایندگان پارلمان اروپا خواهان لغو اعدام وی شدند.

عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌یی خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمد ثلاث شده بود.

شورای ملی مقاومت ایران نیز طی اطلاعیه‌یی برای نجات جان محمد ثلاث فراخوان داده بود.

 

مقالات مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03c6785e-b47e-4b97-9d8b-7b474778b307"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات