728 x 90

استمرار تظاهرات ضدحکومتی در بغداد با ۱۵کشته

در پی ۷روز استمرار تظاهرات در بغداد و سایر شهرهای عراق امروز نیز شهر بغداد شاهد تظاهرات جوانان عراق بود. در تظاهرات سراسری عراق تاکنون دست کم ۱۲۰تن کشته شده و هزاران تن مجروح شده‌اند.

رویترز نوشت: «دست کم ۱۵نفر در درگیری بین نیروهای امنیتی عراقی و معترضان در شهرک صدر در حومه بغداد کشته شدند، اکنون برای اولین بار خشونت ناشی از یک هفته قیام گسترده در سراسر کشور به منطقه فقیرنشین پایتخت (شهرک صدر) می‌رسد...

معترضان خواستار برکناری نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و دولتی هستند که آنها را به فساد متهم می‌کنند. رسیدن خشونتها به شهرک صدر در یکشنبه شب یک چالش امنیتی جدید برای مقامات دولتی است. از بین بردن ناآرامیها از نظر تاریخی در منطقه‌یی بی‌ثبات دشوار است، جایی که حدود یک‌سوم از ۸میلیون شهروند بغداد در کوچه‌های باریک آن زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها دسترسی کمی به برق، آب و مشاغل دارند...

معترضان خواستار بازسازی آنچه می‌گویند یک سیستم فاسد طبقه سیاسی است هستند که کشور را عقب نگه داشته است. بسیاری از معترضان همچنین طرفهای قدرت را به داشتن روابط نزدیک با رژیم ایران، قدرت غالب شیعه در منطقه متهم می‌کنند...»

 

قیام مردم و جوانان شورشی در عراق علیه دست نشاندگان ولایت‌فقیه

قیام مردم عراق به‌رغم کشتار بیش از ۱۰۰تن و مجروح شدن بیش از ۶۰۰۰تن در بسیاری از شهرهای جنوبی این کشور علیه فساد حکومتی و دست نشاندگان و بسیجیان شبه‌نظامی رژیم آخوندی ادامه دارد.

در شهر نجف جوانان شورشی نیروهای سرکوبگر وابسته به رژیم آخوندی را هدف حمله قرار داده و فراری دادند

 

تلویزیون اسکای نیوز گزارش داد:‌ تظاهرکنندگان دفاتر حزب‌الدعوه و سرایا خراسانی و سپاه بدر از احزاب وابسته به رژیم ایران را در شهر ناصریه مرکز استان ذیقار به آتش کشیدند. تظاهرکنندگان مقرهای سازمانها و احزاب متعدد و ابسته به رژیم ایران و بسیجیان حشدالشعبی را آتش زدند در بصره نیز تظاهرکنندگان تصاویر خامنه‌ای را به آتش کشیدند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از سخنگوی وزارت کشور عراق گزارش داد: ۱۰۴تن طی شش روز تظاهراتهای ضددولتی در بغداد و جنوب کشور کشته و بیش از ۶۰۰۰تن مجروح شدند

 

خبرگزاری رویترز به‌نقل از نیروهای امنیتی و منابع پزشکی در عراق گزارش داد‌ در درگیریهای روز یکشنبه بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در شرق بغداد حداقل ۸تن کشته و ۲۵نفر مجروح شدند و تعداد کشته‌ها را به بیش از ۱۰۰تن رساند. این درگیریها در شهرک صدر بغداد رخ داد

 

فاکس نیوز می‌گوید: ناآرامیهای خشونت‌بار در عراق جریان دارد و بیمارستانها مملو از مجروحان هستند. فضا به‌طور خاص در بغداد کماکان تنش آلود باقیمانده است. حضور نیروهای امنیتی بشکل بسیار سنگینی وجود دارد تا از تجمع تظاهرکنندگان جلوگیری کنند. نیروهای امنیتی اماکنی را که در روزهای اخیر شاهد تظاهرات بوده‌اند مسدود کرده‌اند.

 

یک زن شجاع عراقی علیه رژیم آخوندی و جنایات آن خروش بر آورد و مردم را به قیام حسینی فراخواند و گفت:‌

  • من با دیدن این وضعیت در عراق می‌خواهم بفهمم و سؤال دارم که شما می‌دانید حسین چرا شهید شد؟
  • شما می‌دانید که حسین برای چی از (مدینه) خارج شد و چه می‌خواست بکند؟
  • حسین برای وضعی که شما به‌خاطرش سینه می‌زنید رفت که شهید شود؟
  • راه حسین انقلاب بود.
  • حسین انقلابی بود.. انقلاب.
  • کسی که حسین را دوست دارد باید به او اقتدا کند.
  • هیهات من الذله.. یا لثارات الحسین...
  • ثارات حسین کجاست؟؟
  • اگر حسین الآن زنده بود می‌رفت منطقه سبز؟
  • اگر حسین زنده بود به اینها (مزدوران رژیم ایران) رضایت می‌داد؟
  • حسین قبول می‌کند که رژیم ایران بیاید برایمان مواد مخدر بیاورد و بر ما جولان بدهد؟
  • مزدوراش بیایند اینجا بخورند و بخوابند و زیارت کنند و زنان صیغه کنند و شما هم با پول رژیم ایران به ایران بروید و گردش کنید در حالی‌که همین رژیم به شما توهین کند و زنان شما را در مرز بزند؟
  • اینها همه ذلت و خواری است.
  • ای شیعیان و ای سنیها بلند شوید. این همسایه (رژیم ایران) شما را به بازی گرفته است.‌ این دزدان شما را به بازی گرفته‌اند.
  • از خدا کمک بگیرید و بیدار شوید و بیرون بیایید.
  • بیدار شوید و مبارزه کنید.

 

 

شعله‌های خشم و شورش مردم و جوانان عراقی و به آتش کشیدن نمادها و مراکز رژیم در شهرهای شیعه نشین این کشور، خامنه‌ای را بعد از ۵روز سکوت وادار به واکنشی هراسان کرد.

خلیفه ارتجاع تلاش کرد صورت رنگ پریده‌اش با روضه‌خوانی دجالگرانه‌یی در باب اشکالات تفرقه سرخ کند و گفت: ایران و عراق تن ها و دلها و جانهایشان متصل به یکدیگرند؛ روزبه روز هم این اتصال بیشتر خواهد شد. دشمنان سعی بر تفرقه دارند امّا نتوانسته‌اند و توطئه آنان اثری نخواهد کرد.

 

حسین امیدیان جانشین بنیاد ضدخاتم الاوصیا در استان البرز گفت:‌شاید زمانی که (خامنه‌ای) از برنامه‌ریزی دشمن سخن می‌گفت که دشمن هر ده سال یک برنامه خاص دارد، بسیاری از افراد با توجه به تجربه فتنه‌های ۷۸و ۸۸گمان کردند که این فتنه‌ها تنها علیه جمهوری اسلامی ایران است... امسال این تحرکات شدت و تندی بیشتری یافته و استانهای متعددی و به‌صورت خاص کربلا و نجف را نیز درگیر نموده است.ماجرای این روزهای عراق بسیار شبیه اتفاقات فتنه سال ۸۸در ایران است و با اندک تلاشی می‌توان حتی افراد متناظر با فتنه ۸۸را در این جریان نیز مشاهده کرد

 

هم‌چنین ارتش تحت‌امر خامنه‌ای روز یکشنبه سیستم‌های مراقبتی را در مرز با عراق مستقر کرد.

 

روزنامه الشرق الاوسط نیز نوشت:

به‌دنبال فراخوانهای جنجالی روزنامه کیهان برای حمله به سفارت آمریکا در بغداد، عبدالله حاجی صادقی نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران، گفت آن‌چه در عراق اتفاق می‌افتد یک "جنگ واقعی" با آمریکاست و هشدار داد آمریکا "در صدد از بین بردن حشدالشعبی است.

حاجی صادقی در حاشیه مراسم سپاه پاسداران در قم، خواستار طراحی برای "خنثی کردن برنامه‌های دشمنان در عراق" شد و تحولات روزهای اخیر در عراق را «جنگ واقعی با آمریکا در عراق» دانست

حاج صادقی با اشاره به سخنان اخیر خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران و لزوم تحقق خواسته‌های او، بر گسترش دخالت‌های منطقه‌یی رژیم ایران و ادامه نقش «فرامرزی» آن تأکید کرد.

 

در بغداد ایستگاههای تلویزیونی که اخبار قیام را منعکس می‌کنند، مورد یورش وحشیانه افرادی مسلح قرار گرفت.

شبکه خبری العربیه در عراق گزارش کرد افرادی مسلح شنبه شب، ۱۳مهرماه ازماشینهای سیاه پیاده شدند و در حالی که لباس‌های سیاه به تن داشتند به دفتر این رسانه‌ حمله کردند، کارمندان را کتک زدند و تجهیزات را خرد کردند.

خبرنگار این شبکه در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفت چندین همکارش در این حمله مجروح شده‌اند. وی افزود این شبکه مدتها بود که پیام‌های تهدید‌آمیز دریافت می‌کرد. گفته می‌شود افراد مسلح ‌همچنین به دفاتر شبکه‌های خبری دجله و ان آر تی در بغداد حمله کرده‌اند.

 

واشنگتن پست با عنوان عراق در لبه پرتگاه،: مأموران امنیتی عراق که در حال سرکوب تظاهرات‌های ضدحکومتی هستند، سلاحهایشان را رو به مردم گرفته‌اند. مرد جوانی که مانور می‌داد تا از رگباری از گاز اشک‌آور فرار کند گفت، “دیگر بسمان است! آنها آیندهٔ ما را دزدیدند و حالا دارند ما را می‌کشند.”

در حالی‌که اینترنت قطع شده، صفحه‌های تلویزیون عراق صحنهٔ یک درگیری شدید است که در آن مقامات وضعیت عادی را نشان می‌دهند، در حالیکه تظاهرکنندگان خشم خود را فریاد می‌کنند.

رسانه‌های دولتی تاکسی‌هایی را نشان می‌دهند که به آرامی در بغداد حرکت می‌کنند. اما رسانه‌های اپوزیسیون گلوله‌هایی را که از میان جمعیت خشمگین زوزه‌کشان رد می‌شوند نشان می‌دهند...

علی محمد، ۳۷ساله گفت، “آنها باید بفهمند که این دیگر مثل قبل نیست. اگر تغییر ایجاد نکنند، اوضاع بدتر خواهد شد.”

در بغداد، تظاهرکنندگان عمدتاً مردان جوان هستند...

تظاهرکنندگان همچنین علیه دخالت رژیم ایران در عراق تظاهرات می‌کنند

یک تظاهر کننده فریاد زد، “ما جایی نمی‌رویم! ببین دارند با ما چه می‌کنند!”

یک تظاهر کنندهٔ علائم لاستیک خودرو روی سینه‌اش بود. دوستش گفت که یک خودروی نظامی به وی زده است.

مردان مسلح به آمبولانسهای در حال فرار شلیک کردند.

تظاهرکنندگان در شهرهای جنوبی دیوانیه و ناصریه ساختمانهای دولتی را به آتش کشیدند. نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را از روی تخت بیمارستان دستگیر کرده‌اند.

 

وال استریت ژورنال نوشت:‌

بسیاری از تظاهرکنندگان مردان جوان بیکار هستند که چیز زیادی برای از دست دادن ندارند.

اما تظاهرکنندگان قول‌های عبدالمهدی برای رفرم و ایجاد شغل را به‌عنوان قول‌های تو خالی رد کرده‌اند و خواسته‌های خود را به کنار رفتن کل طبقهٔ سیاسی افزایش داده‌اند.

برخی از اقتصاددانان می‌گویند که پیشنهادات دولت تنها مشکلات بنیادین را بدتر می‌کند و اشاره کردند که ۷۵% بودجهٔ عراق هم‌اکنون هم صرف مخارج جاری می‌شود که عمدهٔ آن به احزاب سیاسی می‌رود که وزارتخانه‌های کشور را کنترل می‌کنند.

 

مطالب مرتبط: 

 

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات