728 x 90

اجلاس قاهره - محمود عباس: «ما در سرزمین خودمان باقی خواهیم ماند و از آن خارج نمی‌شویم خارج نمی‌شویم خارج نمی‌شویم»

سخنرانی محمود عباس رئیس دولت فلسطین در اجلاس قاهره
سخنرانی محمود عباس رئیس دولت فلسطین در اجلاس قاهره

محمود عباس رئیس دولت فلسطین در سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی قاهره، گفت: کنفرانس امروز در شرایطی به‌غایت سخت برگزار می‌شود. ما نسبت به کوچ‌دادن مردم فلسطین از غزه به خارج آن و هر اقدامی برای اخراج فلسطینیان از خانه‌هایشان و یا کوچ‌دادن آنها از بیت‌المقدس یا کرانه غربی هشدار می‌دهیم. ما در مقابل هر نوع کوچ‌دادن با هر قیمتی که چالشهای آن نیاز داشته باشد در سرزمینمان خواهیم ایستاد».

رئیس دولت فلسطین، تأکید کرد: «ما مجدداً بر مخالفتمان با کشتن غیرنظامیان از هر دو طرف تأکید می‌کنیم و خواهان آزادی گروگانها و زندانیان و بازداشت شدگان به‌طور کامل هستیم و تأکید می‌کنیم که به قوانین بین‌المللی و توافقاتی که انجام شده ملتزم هستیم و در مسیر راههای قانونی و صلح‌آمیز برای محقق‌کردن اهداف ملی خودمان تلاش و کوشش خواهیم کرد.

این سیاست دولت فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است».

محمود عباس در ادامهٔ سخنرانی خود در اجلاس قاهره، گفت: «ما تأکید می‌کنیم که امنیت و صلح بواسطه راه‌حل دو کشوری که مبتنی بر قانون بین‌المللی و پایان اشغال و برپایی کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است محقق می‌شود.

ما شورای امنیت را نیز فرا می‌خوانیم که مسئولیت خودش را در قبال مردم فلسطین برعهده بگیرد و دولت فلسطین بتواند عضویت کامل خودش را به‌دست آورد و سایر کشورها نیز آنرا به‌رسمیت بشناسند.

هم‌چنین به برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای برقراری صلح تحت نظارت و رعایت بین‌المللی برای تحقق این صلح فراخوان می‌دهیم».

محمود عباس در پایان تأکید کرد: «ما در سرزمین خودمان باقی خواهیم ماند و از آن خارج نمی‌شویم خارج نمی‌شویم خارج نمی‌شویم».

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته».

 

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در اجلاس بین‌المللی صلح قاهره گفت:

«انسانیت با آنچه در غزه می‌گذرد در برابر یک آزمایش قرار دارد. ما هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم.

وی تأکید کرد ما سکوت جهان را در مقابل تلاشهایی به‌منظور مجازات جمعی که در غزه به‌وقوع می‌پیوندد با نگرانی و وحشت نظاره می‌کنیم. و خواهان حمایت بین‌المللی نسبت به مردم فلسطین و غیرنظامیان هستیم.

ما کوچ اجباری مردم فلسطین را محکوم کرده و آنرا نقطه پایان گذاشتن بر موجودیت فلسطین می‌دانیم. مردم ترک کشور خودشان را حتی اگر تحت اشغال باشند نمی‌خواهند.

او ادامه داد بایستی افق سیاسی را با عملی کردن راه‌حل دو کشوری در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی زنده کنیم. نقشه‌مسیر آینده با آتش‌بس و سپس برپایی دولت فلسطین شروع می‌شود.

 

ملک عبدالله پادشاه اردن در سخنان خود گفت:

حمله نظامی به غزه بی‌سابقه است و به یک مجازات جمعی ارتقاء یافته است. بی‌عملی جهانی در قبال آنچه در غزه می‌گذرد محکوم است. کوچ دادن فلسطینی‌ها را به‌طور قاطع رد می‌کنم زیرا این برای ما خط قرمز است.

بایستی روند سیاسی با هدف دستیابی به راه‌حل دو کشوری شروع شود. و بایستی کمکهای انسانی به‌صورت مستمر به غزه برسد.

 

آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۹مهر در گزارشی از برگزاری کنفرانس قاهره نوشت:

در اجلاس قاهره، حتی رهبران عرب در صلح با اسراییل خشم فزاینده‌یی را نسبت به جنگ غزه ابراز کردند.
مصر و اردن در نشست روز شنبه به‌شدت از اسراییل به‌دلیل اقداماتش در غزه انتقاد کردند، این نشانه این است که دو متحد غربی که دهه‌ها پیش با اسراییل صلح کردند، صبر خود را با جنگ دو هفته‌یی خود علیه حماس از دست دادند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، که میزبان این نشست بود، بار دیگر هر گونه صحبت درباره راندن ۲.۳میلیون فلسطینی غزه به شبه جزیره سینا را رد کرد و نسبت به انحلال آرمان فلسطین هشدار داد. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، محاصره و بمباران غزه توسط اسراییل را جنایت جنگی خواند.

این سخنرانیها منعکس‌کننده خشم فزاینده در منطقه بود، حتی در میان کسانی که روابط نزدیک با اسراییل دارند و اغلب به‌عنوان میانجی کار می‌کردند، زیرا جنگ ناشی از حمله گسترده حماس وارد سومین هفته با تلفات فزاینده می‌شود و پایانی در آن دیده نمی‌شود.

مصر به‌ویژه نگران هجوم گسترده فلسطینیان به خاک خود است، چیزی که بیم آن دارد، در میان چیزهای دیگر، امیدها برای تشکیل کشور فلسطین را به‌شدت تضعیف کند. اظهارات مبهم برخی از سیاستمداران و مقامات نظامی اسراییل مبنی بر خروج مردم از غزه، همسایگان اسراییل را نگران کرده است، هم‌چنین دستور اسراییل برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی به سمت جنوب، به سمت مصر، نگران‌کننده است.
السیسی در سخنان افتتاحیه خود گفت که مصر به‌شدت آوارگی اجباری فلسطینیها و انتقال آنها به سرزمینهای مصر در سینا را رد می‌کند.
وی افزود: می‌خواهم به صراحت و صریح به جهانیان اعلام کنم که انحلال آرمان فلسطین بدون راه‌حل عادلانه فراتر از دایره امکان است و در هر صورت هرگز به قیمت مصر اتفاق نخواهد افتاد.
پادشاه اردن نیز پیام مشابهی را ارائه کرد و رد صریح خود را با هر گونه جابه‌جایی فلسطینیان بیان کرد. اردن در حال حاضر میزبان بیشترین تعداد آوارگان فلسطینی از جنگهای قبلی خاورمیانه است. وی در این اجلاس گفت: «این یک جنایت جنگی طبق قوانین بین‌المللی و خط قرمزی برای همه ما است.
اسرائیل می‌گوید مصمم است حاکمان حماس غزه را نابود کند، اما در مورد پایان بازی آن چیزی نگفته است.


در گردهمایی روز شنبه، خشم فراتر از ترس از آوارگی جمعی بود.
ملک عبدالله پادشاه اردن که یکی از نزدیک‌ترین متحدان غربی در منطقه است، اسراییل را به مجازات دسته‌جمعی مردم محاصره شده غزه متهم کرد.

وی گفت: «این یک نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. این یک جنایت جنگی است».

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: نشست صلح قاهره بدون راهگشایی برای غزه پایان یافت.
رهبران عرب در اجلاس قاهره در روز شنبه بمباران اسراییل به غزه را محکوم کردند، زیرا اروپایی‌ها می‌گویند غیرنظامیان باید حفاظت شوند، اما با غیبت اسراییل و مقامات ارشد آمریکایی، توافقی برای مهار خشونتها وجود نداشت.
مصر که این نشست را فراخوانده و میزبان آن بود، گفت که امیدوار است شرکت‌کنندگان خواستار صلح و از سرگیری تلاش‌ها برای حل و فصل تلاش چند دهه فلسطین برای تشکیل کشور شوند.
اما این نشست بدون توافق رهبران و وزرای خارجه برای بیانیه مشترک پایان یافت، دو هفته پس از درگیری که هزاران کشته بر جای گذاشت و شاهد یک فاجعه انسانی در محاصره غزه با ۲.۳میلیون نفر بوده است.
دیپلماتهای شرکت‌کننده در این مذاکرات به پیشرفتی خوشبین نبودند، زیرا اسراییل در حال آماده‌سازی تهاجم زمینی به غزه است.
وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که حملات هوایی و موشکی اسراییل از زمان حمله حماس حداقل ۴۳۸۵ فلسطینی را کشته است.
در حالی که کشورهای عربی و مسلمان خواستار پایان فوری تهاجم اسراییل بودند، کشورهای غربی عمدتاً اهداف ساده‌تری مانند کمکهای بشردوستانه به غیرنظامیان را مطرح کردند.
ملک عبدالله، پادشاه اردن آنچه را که سکوت جهانی در مورد حملات اسراییل خواند، که منجر به کشته شدن هزاران نفر در غزه و بی‌خانمان شدن بیش از یک میلیون نفر شده است، محکوم کرد و خواستار رویکردی یکسان در قبال مناقشه اسراییل و فلسطین شد.

او گفت: «پیامی که جهان عرب می‌شنود این است که جان فلسطینی‌ها اهمیت کمتری نسبت به اسرائیلی‌ها دارد». او افزود که از اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، کرانه باختری تحت اشغال اسراییل و اسراییل خشمگین و غمگین است.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین گفت که فلسطینی‌ها آواره یا رانده نمی‌شوند.
او در این اجلاس گفت: «ما نمی‌رویم، نمی‌رویم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eee4b97f-dc08-45cb-9f6a-937d40223c2f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات