728 x 90

آگنس کالامارد: رژیم ایران از مجازات اعدام برای ایجاد ترس و سرکوب استفاده می‌کند، این بی‌وجدانی است

آگنس کالامارد
آگنس کالامارد

آگنس کالامارد دبیرکل عفو بین‌الملل روز ۲۹ اردیبهشت درباره اعدام سه زندانی قیام در اصفهان که به دستور خامنه‌ای و به‌رغم اعتراضات گسترده داخلی و بین‌المللی صورت گرفت در توییتی نوشت:
مجید کاظمی ۳۰ساله، صالح میرهاشمی ۳۶ساله و سعید یعقوبی ۳۷ساله امروز به‌خاطر اعتراض اعدام شدند. با خانواده و دوستان آنها ابراز همدردی می‌کنیم. جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای ایجاد ترس و سرکوب مخالفت استفاده می‌کند. این بی‌وجدانی است.

 

روز گذشته نیز سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن، دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، شیوه عملکرد سیستم قضایی رژیم آخوندی را در محاکمه و صدور حکم علیه این سه معترض، «تکان‌دهنده» خواند.

او تاکید کرد صدور حکم اعدام برای این افراد با استفاده از «اعترافات آمیخته به شکنجه» و با وجود نقص‌های جدی در رویه قانونی و فقدان شواهد، نمونه دیگری از «بی‌اعتنایی وقیحانه» مقامات ایرانی به حق زندگی و دادرسی عادلانه است.

بیانیه عفو بین‌الملل در ادامه به فایل صوتی منتشر شده از مجید کاظمی از زندان اشاره کرد که در آن از ضرب و جرح خود از سوی بازجویان، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، تهدید به تجاوز جنسی و آزار و اذیت خانواده‌اش می‌گوید.

 

خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران گفت: روزی نیست که ضحاک مار به دوش برای حفظ حاکمیت ننگین و رو به سقوط ولایت فقیه و در وحشت از قیام خلق، خون جوانان را بر زمین نریزد. رژیم آخوندها یک روز بدون سرکوب و شکنجه و اعدام قادر به حکومت نیست و تنها راه رهایی از حکومت شکنجه و اعدام، قیام و مقاومت است. وی ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به محکومیت موج اعدامها و اقدام فوری برای وادار کردن رژیم به توقف چرخه دستگیری و شکنجه و اعدام فراخواند و گفت بی‌عملی در برابر رژیمی که ننگ بشریت معاصر است، در تناقض آشکار با اصول شناخته شده و جهانشمول حقوق‌بشر است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/00c887a7-47b0-468b-8908-ab03eb5c5dd6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات