728 x 90

آمریکا، ارسال موشک از ایران به عراق نقض قطعنامه شورای امنیت

مایک-پمپئو
مایک-پمپئو

وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو در واکنش به خبر انتقال موشک‌های بالستیک توسط رژیم ایران به عراق برای شبه‌‌نظامیان وابسته‌اش، چنین عملی را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست.

 

انتقال موشک به عراق نقض قطعنامه شورای امنیت و حاکمیت عراق

مایک پمپئو روز شنبه ۱۰شهریور در پیامی که در حساب توئیتر منتشر کرد نوشت: «انتقال موشکهای ایران به عراق، اگر درست باشد، نقض فاحش حق حاکمیت عراق و قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت است. بغداد باید خودش درباره حق حاکمیت خود تصمیم بگیرد نه ایران».

همزمان، وزارت‌خارجه آمریکا از مذاکره مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر عراق، خبر داد و گفت آمریکا از تشکیل یک دولت میانه‌رو و ملی در عراق حمایت می‌کند.

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا، به‌نقل از هدر نائورت آمده است که مایک پمپئو در گفتگو با نخست‌وزیر عراق بر حمایت آمریکا از تلاش برای تشکیل یک دولت میانه‌رو و ملی‌گرا که پاسخگوی خواست‌های ملت عراق باشد، تأکید کرده است.

این بیانیه از تأکید مایک پمپئو بر ایجاد یک دولت قدرتمند، یکپارچه و شکوفا در چارچوب توافق‌های دوجانبه آمریکا و عراق خبر داد. همچنین اعمال حاکمیت عراق در این دوره حساس مورد تأکید قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۹شهریور در گزارش اختصاصی خود به‌نقل از چند منبع غربی، ایرانی و عراقی از ارسال موشکهای بالستیک رژیم ایران به عراق و تحویل آن به شبه‌‌نظامیان شیعه متحد این رژیم در عراق خبر داده بود.

 

تامین موشک برای شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم ایران

لازم به ذکر است که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن ۹شهریور ۹۷اعلام کرد رژیم ایران تحت عنوان برنامه فضایی، مشغول توسعه فناوری موشکهای دوربرد است.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، از جمله مراکز جهانی است که توانایی‌های موشکی ایران را ارزیابی می‌کند. این مرکز اعلام کرد که رژیم ایران بزرگترین و متنوع‌ترین انبار موشکها در خاورمیانه را داراست؛ از موشکهای بالستیک کوتاه و میان‌برد گرفته، تا موشکهای کروز که برد آنها تا جنوب شرقی اروپا می‌رسد.

به گفته این مرکز، رژیم ایران مرکز تولید و تأمین موشک برای گروه‌های نیابتی خود در سوریه و یمن نیز هست.

پیشتر نیز، مایک پمپئو، دامنه «اقدامات خرابکارانه» رژیم ایران را گسترده و متنوع؛ از جاه‌طلبی تسلیحات اتمی گرفته تا، حمایت از تروریسم و فعالیت جاسوسی و نفوذ در فضای مجازی و تولید موشکهای بالستیک، توصیف کرده بود

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4060bb4b-be26-4a9b-b673-2d42056c01c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات