728 x 90

آسوشیتدپرس: روسیه با پهپادهای ایرانی، مذاکرات توافق هسته‌یی را پیچیده می‌کند

بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه
بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه

آسوشیتدپرس روز سوم شهریور در مطلبی درباره استفاده روسیه از پهپادهای رژیم ایران در جنگ با اوکراین نوشت: روسیه با پهپادهای ایرانی، مذاکرات توافق هسته‌یی را پیچیده می‌کند.

آسوشیتدپرس افزود: به‌گفته مقامات اطلاعاتی غربی، روسیه صدها پهپاد رژیم ایران را، به‌رغم هشدارهای آمریکا به تهران مبنی بر عدم ارسال آنها، به‌دست آورده است که می‌توانند در جنگ این کشور علیه اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که آیا روسیه پرواز پهپادها را علیه اهداف اوکراینی آغاز کرده است یا خیر مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد پهپادها عملیاتی و آماده استفاده هستند.

محموله گزارش‌شده نشان‌دهنده آخرین نشانه از آنچیزی است که به‌نظر می‌رسد همکاری نظامی نزدیکتر بین متحدان دیرینه است.

این موضوع هم‌چنین بر هشدارهای منتقدان درباره مذاکرات در حال انجام برای از سرگیری پایبندی ایران به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ که ایالات متحده در سال۲۰۱۸ آن را ترک کرد، تأکید می‌کند. کاهش تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌یی ایران، که به این کشور میلیاردها دلار تقدیم می‌کند، به آرامی رو به پیش است.

مخالفان این توافق می‌گویند لغو تحریم‌ها علیه تهران می‌تواند روسیه را قادر سازد تا تلاش‌های جنگی خود در اوکراین را تقویت کند و مجازات‌های اعمال شده پس از تهاجم فوریه را با انتقال نفت و سایر محصولات از طریق ایران دور بزند.

ورود پهپادها به جنگ اوکراین اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد... .

روسیه که با تحریم‌های اقتصادی و محدودیتهای زنجیره تأمین خود به‌دلیل تهاجم به اوکراین مواجه است، به‌طور فزاینده‌ای به ایران به‌عنوان شریک اصلی و تأمین کننده تسلیحات روی آورده است. کاخ‌سفید ماه گذشته برای اولین بار علناً هشدار داد که ایران برای تأمین "صدها" پهپاد مسلح به مسکو طراحی کرده است. چند روز بعد، کاخ‌سفید مدعی شد که مقامات روسی دو بار به ایران سفر کرده‌اند تا ترتیب یک انتقال را دهند... .

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

نشانه‌های افزایش همکاری میان مسکو و تهران بر نگرانیها در مورد مذاکرات هسته‌یی افزوده است. دولت پرزیدنت جو بایدن این هفته به آخرین پیشنهاد ایران برای ازسرگیری پایبندی به توافق قبلی پاسخ داد.

اکنون انتظار می‌رود که مبادله دیگری از جزئیات فنی و به‌دنبال آن جلسه کمیسیون مشترکی که بر این معامله نظارت می‌کند، صورت گیرد. این تحولات، از جمله تشدید کارزارهای پیام‌رسانی عمومی از سوی تهران و واشنگتن، و هم‌چنین اسراییل که مخالف توافق است، نشان می‌دهد که توافق ممکن است نزدیک باشد... .

دیپلماتهایی که مجاز به گفتگوی علنی درباره این موضوع نبودند و به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گفتند که مقامات اسراییلی نگران هستند که بازگشت به توافق، همکاری ایران با روسیه را تقویت کند، از جمله به مسکو اجازه می‌دهد از تحریم‌های مرتبط با اوکراین با صادرات انرژی از طریق ایران در صورت کاهش تحریم‌ها دور بزند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49a3dd20-7c28-40d7-a9c4-43563e4e60d6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات