عنوانهای مهم در صفحات اول روزنامههای حکومتی در روز شنبه 10مرداد، تصویری از بحرانهای داخلی و منطقهیی و تعمیق تخاصمات باندهای حاکم را در تمامی عرصهها میدهد، در کنار این واقعیتها ادعاهای حسن روحانی در مورد «افق روشن» وصلهٴ ناچسب است:
راه مردم: اقتصاددانان هشدار دادند؛ بازگشت «بیماری هلندی» به اقتصاد ایران، پسا تحریم و احتمال فروپاشی اقتصادی
رسالت: سیداحمد خاتمی: برخورد تخریبی با منتقدان دلسوز خفقان به وجود میآورد
رسالت: مصباحی مقدم: قاچاق در دولت یازدهم دو برابر شده است
قانون: احمدینژاد: هرکس هرچه در در دست دارد میزند. یک نفر سنگ و دیگری لگد میزند. یکی با شمشیر و دیگری با نیزه میزند. در واقع از شش جهت هجوم آوردهاند
قانون: مماشات با احمدینژاد ظلم به حقوق ایران است
آفتاب یزد: صالحی: برجام نیازی به تصویب مجلس فعلاً ندارد
آفتاب یزد: ناصر تقویان: در مقابل چشم 60 میلیون آمار دروغ میدادند
جوان: رئیس سازمان بسیج: عکس یادگاری با اروپاییها دردی از اقتصاد ما درمان نمیکند
جوان: تحقیر توأم با توافق
حمایت: دوباره به آژانس اعتماد کنیم؟
کیهان: این گزارش را جدی بگیرید: توافق وین شلیک به امنیت ایران است
وطن امروز: ازغدی: اقتصاد مملکت را معطل مذاکرات کردن خیانت است
در روزنامههای باند رفسنجانی- روحانی علاوه بر تأکید بر ضرورت خوردن جام زهر منطقهای، پیشنهاد مصالحه به باند رقیب، با هشدار نسبت به «هزینه اجتماعی» شقه، مهمترین مقالات و عنوانها را به خود اختصاص داده است:
آرمان: کشورهای عرب نسبت به سیاستهای ایران تردیدهایی دارند و بحثی تحت عنوان هلال شیعی را مطرح میکنند. به هر حال یکسری نگرانی در میان کشورهای منطقه وجود دارد و دیپلوماسی ما باید خطی را در پیش گیرد که موجب کاهش این نوع برداشتها و نگرانیها شود.
مردمسالاری: در واقع بعد از توافق جامع ایران و 1+5 مرحله دوم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تنشزدایی و ایجاد رفاه و همگرایی میان کشورهای منطقه آغاز شده است.
سفر وزرای خارجه چند کشور اروپایی... به تهران هم میتواند در ایجاد یک همگرایی منطقهیی و جهانی... مؤثر باشد و این سفرها با سفر ظریف به سه کشور عرب منطقه میتواند مکمل هم باشد و یک همکاری جدید میان ایران در کشورهای منطقه تلقی شود.
آرمان: روز گذشته بیانیهیی از سوی پایگاه اطلاعرسانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد که زمان آن مربوط به سال 84 و پس از انتخابات ریاستجمهوری بوده است و در آن اشاره به مطالبی داشت که برآمده از سالها تجربه و حضور در عرصه سیاسی بود...
فراموش نشود از سال 84 به بعد شعارهای تندی که داده شد، حاوی مطالبی بود که افراد با تفکرات میانه از آن پرهیز میکردند کمااینکه آن شعارها هزینههایی را برای جامعه بهدنبال داشت...
آرمان: هاشمی در آن سال چه در بیانیه نوشت که هنوز بسیاری با خواندن آن سری از روی افسوس تکان میدهند؟
هاشمی سال 84 چه گفت؟
در نهایت... هاشمی دلسوز واقعی نظام است و میداند کوچکترین مشکلی که در جامعه پدید آید دامنگیر تمام افراد خواهد شد
در روزنامههای باند رفسنجانی-روحانی از هماکنون آثار سگ دعواهای سهم خواهی در دوران پسا مذاکرات بهصورتهای مختلف شروع شده است، و این با وجود روضههای وحدت رفسنجانی برای باند رقیب است:
آفتاب یزد: یکی از روزنامهها عکس ظریف را با لباس مرحوم میرزا تقیخان امیرکبیر ترسیم کرده بود که ایشان امیرکبیر فعلی ایران است. همان قیاس مع الفارقی که در دوره دولت سازندگی و بعضاً اصلاحات برای برخیها تکرار شد و این لباس را بعضاً به قامت کسانی دوختند که بعداً به قامت آنان گشاد درآمد و بعدها مجبور شدند از قامتشان درآرند یا درآوردند
آرمان: کمپانیهای غربی و ژاپنی و آمریکایی مایل اند جهت سرمایهگذاری در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و خودروسازی حضور فعال داشته باشند. مشکل اینجاست که این حوزهها عمدتاً در دست دولتیها یا شبه دولتیهاست و بخش خصوصی در این بازارها چندان دخیل نیست... البته مقداری از این موضوع برمیگردد به این مسأله که استعداد چنین رویکردهایی در مردان اقتصادی در دولت یازدهم دیده شده است زیرا اینها قبلاً در مناصب اقتصادی دولتی بودهاند و بعد هشت سال در مناصب خصوصی و شبهدولتی کار کردهاند. در واقع خودشان توانایی کسب و کار دارند
روزنامههای باند دلواپسان وابسته به خامنهای برای باند رفسنجانی روحانی خط و نشان کشیده و زیر آب توافق را زدهاند:
کیهان: ورود مکدونالدز نوک کوه یخی است که بقیه آن در آیندهای میان مدت نمایان خواهد شد. نه تنها پرداختن به ورود مکدونالدز تلاشی برای تقلیل انتظارات از توافق نیست بلکه این پوشش خبری از سوی روزنامههای زنجیرهای، کمکی است برای ورود اسب تروایی به نام مکدونالدز به کشور اسلامی مان.
جوان: امروز در دوران پسا توافق قرار نیست توافق هستهیی که به اذعان کارشناسان فنی و سیاسی از درجات تزلزل و اما و اگرهای بسیاری حداقل در حوزه اجرا برخوردار است، باعث تغییر ریل در مسیر انقلاب در عرصه مبارزه با استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار شود. بهره، میوه و ثمرهای که جریان سازش بهدنبال استحصال از مذاکرات در دوران پسا توافق است، همانا القای شکست جریان مقاومت و خط مبارزه با استکبار به بهانه توافق اخیر است.
وطن امروز: برخی برای برشمردن فرصتها و مزیتهای عادیسازی روابط با آمریکا دست به قلم شدند و حتی از پایان دوره شعارهایی نظیر «مرگ بر آمریکا» نوشتند و گروهی نیز بهجای قلم، قلم مو به دست گرفتند و بنا به تعبیر رهبر انقلاب با بزک کردن چهره کریه «شیطان بزرگ» خیانتی آشکار مرتکب شدند... با توجه به این واقعیت، حتی توافقهای محدود و موقت نمیتواند چشماندازی از وضعیت مطلوب عدهیی را محقق سازد که هرگز ژرفا و فلسفه شعار مرگ بر آمریکا را درنیافته و نمییابند و در اوهام خود، خیال دوستی با جهانخواران را میپرورانند.
راه مردم: اقتصاددانان هشدار دادند؛ بازگشت «بیماری هلندی» به اقتصاد ایران، پسا تحریم و احتمال فروپاشی اقتصادی
رسالت: سیداحمد خاتمی: برخورد تخریبی با منتقدان دلسوز خفقان به وجود میآورد
رسالت: مصباحی مقدم: قاچاق در دولت یازدهم دو برابر شده است
قانون: احمدینژاد: هرکس هرچه در در دست دارد میزند. یک نفر سنگ و دیگری لگد میزند. یکی با شمشیر و دیگری با نیزه میزند. در واقع از شش جهت هجوم آوردهاند
قانون: مماشات با احمدینژاد ظلم به حقوق ایران است
آفتاب یزد: صالحی: برجام نیازی به تصویب مجلس فعلاً ندارد
آفتاب یزد: ناصر تقویان: در مقابل چشم 60 میلیون آمار دروغ میدادند
جوان: رئیس سازمان بسیج: عکس یادگاری با اروپاییها دردی از اقتصاد ما درمان نمیکند
جوان: تحقیر توأم با توافق
حمایت: دوباره به آژانس اعتماد کنیم؟
کیهان: این گزارش را جدی بگیرید: توافق وین شلیک به امنیت ایران است
وطن امروز: ازغدی: اقتصاد مملکت را معطل مذاکرات کردن خیانت است
در روزنامههای باند رفسنجانی- روحانی علاوه بر تأکید بر ضرورت خوردن جام زهر منطقهای، پیشنهاد مصالحه به باند رقیب، با هشدار نسبت به «هزینه اجتماعی» شقه، مهمترین مقالات و عنوانها را به خود اختصاص داده است:
آرمان: کشورهای عرب نسبت به سیاستهای ایران تردیدهایی دارند و بحثی تحت عنوان هلال شیعی را مطرح میکنند. به هر حال یکسری نگرانی در میان کشورهای منطقه وجود دارد و دیپلوماسی ما باید خطی را در پیش گیرد که موجب کاهش این نوع برداشتها و نگرانیها شود.
مردمسالاری: در واقع بعد از توافق جامع ایران و 1+5 مرحله دوم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تنشزدایی و ایجاد رفاه و همگرایی میان کشورهای منطقه آغاز شده است.
سفر وزرای خارجه چند کشور اروپایی... به تهران هم میتواند در ایجاد یک همگرایی منطقهیی و جهانی... مؤثر باشد و این سفرها با سفر ظریف به سه کشور عرب منطقه میتواند مکمل هم باشد و یک همکاری جدید میان ایران در کشورهای منطقه تلقی شود.
آرمان: روز گذشته بیانیهیی از سوی پایگاه اطلاعرسانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد که زمان آن مربوط به سال 84 و پس از انتخابات ریاستجمهوری بوده است و در آن اشاره به مطالبی داشت که برآمده از سالها تجربه و حضور در عرصه سیاسی بود...
فراموش نشود از سال 84 به بعد شعارهای تندی که داده شد، حاوی مطالبی بود که افراد با تفکرات میانه از آن پرهیز میکردند کمااینکه آن شعارها هزینههایی را برای جامعه بهدنبال داشت...
آرمان: هاشمی در آن سال چه در بیانیه نوشت که هنوز بسیاری با خواندن آن سری از روی افسوس تکان میدهند؟
هاشمی سال 84 چه گفت؟
در نهایت... هاشمی دلسوز واقعی نظام است و میداند کوچکترین مشکلی که در جامعه پدید آید دامنگیر تمام افراد خواهد شد
در روزنامههای باند رفسنجانی-روحانی از هماکنون آثار سگ دعواهای سهم خواهی در دوران پسا مذاکرات بهصورتهای مختلف شروع شده است، و این با وجود روضههای وحدت رفسنجانی برای باند رقیب است:
آفتاب یزد: یکی از روزنامهها عکس ظریف را با لباس مرحوم میرزا تقیخان امیرکبیر ترسیم کرده بود که ایشان امیرکبیر فعلی ایران است. همان قیاس مع الفارقی که در دوره دولت سازندگی و بعضاً اصلاحات برای برخیها تکرار شد و این لباس را بعضاً به قامت کسانی دوختند که بعداً به قامت آنان گشاد درآمد و بعدها مجبور شدند از قامتشان درآرند یا درآوردند
آرمان: کمپانیهای غربی و ژاپنی و آمریکایی مایل اند جهت سرمایهگذاری در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و خودروسازی حضور فعال داشته باشند. مشکل اینجاست که این حوزهها عمدتاً در دست دولتیها یا شبه دولتیهاست و بخش خصوصی در این بازارها چندان دخیل نیست... البته مقداری از این موضوع برمیگردد به این مسأله که استعداد چنین رویکردهایی در مردان اقتصادی در دولت یازدهم دیده شده است زیرا اینها قبلاً در مناصب اقتصادی دولتی بودهاند و بعد هشت سال در مناصب خصوصی و شبهدولتی کار کردهاند. در واقع خودشان توانایی کسب و کار دارند
روزنامههای باند دلواپسان وابسته به خامنهای برای باند رفسنجانی روحانی خط و نشان کشیده و زیر آب توافق را زدهاند:
کیهان: ورود مکدونالدز نوک کوه یخی است که بقیه آن در آیندهای میان مدت نمایان خواهد شد. نه تنها پرداختن به ورود مکدونالدز تلاشی برای تقلیل انتظارات از توافق نیست بلکه این پوشش خبری از سوی روزنامههای زنجیرهای، کمکی است برای ورود اسب تروایی به نام مکدونالدز به کشور اسلامی مان.
جوان: امروز در دوران پسا توافق قرار نیست توافق هستهیی که به اذعان کارشناسان فنی و سیاسی از درجات تزلزل و اما و اگرهای بسیاری حداقل در حوزه اجرا برخوردار است، باعث تغییر ریل در مسیر انقلاب در عرصه مبارزه با استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار شود. بهره، میوه و ثمرهای که جریان سازش بهدنبال استحصال از مذاکرات در دوران پسا توافق است، همانا القای شکست جریان مقاومت و خط مبارزه با استکبار به بهانه توافق اخیر است.
وطن امروز: برخی برای برشمردن فرصتها و مزیتهای عادیسازی روابط با آمریکا دست به قلم شدند و حتی از پایان دوره شعارهایی نظیر «مرگ بر آمریکا» نوشتند و گروهی نیز بهجای قلم، قلم مو به دست گرفتند و بنا به تعبیر رهبر انقلاب با بزک کردن چهره کریه «شیطان بزرگ» خیانتی آشکار مرتکب شدند... با توجه به این واقعیت، حتی توافقهای محدود و موقت نمیتواند چشماندازی از وضعیت مطلوب عدهیی را محقق سازد که هرگز ژرفا و فلسفه شعار مرگ بر آمریکا را درنیافته و نمییابند و در اوهام خود، خیال دوستی با جهانخواران را میپرورانند.