728 x 90

-

دردناک اما واقعی! و برای رژیم خطرناک

-

بیکاری
بیکاری
مرکز آمار رژیم روز 28شهریور 94 ضمن گزارشی با اشاره به این‌که مهمترین ویژگیهای بیکاری در ایران بالا بودن نرخ بیکاری زنان، جوانان و افراد تحصیل کرده است اعلام کرد: بیش از ۵۷ درصد مردان و تنها ۱۰ درصد زنان که در سن کار قرار دارند شاغلند و نرخ بیکاری زنان ۱۹ درصد، جوانان حدود ۲۱ درصد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بین ۳۶ تا ۴۸ درصد است.
برخی خبرگزاریهای خارجی هم گزارش دادند که بر اساس آمار منتشر شده دولتی، ۵ میلیون و ٧٠٠هزار تحصیل کرده بیکاردر ایران وجود دارد که سالیانه بیش از یک میلیون نفر به این آمار اضافه می‌شود. علاوه بر این نوشته بود که بر اساس بررسیها در ایران آخوند زده هر چه سطح تحصیلات افراد بالاتر باشد، کمتر کار پیدا می‌کنند.

به همین دلیل است که در بسیاری موارد تحصیل کردگان در رشته‌های غیرتخصصی خودشان مشغول کار می‌شوند یا حتی به مشاغل کاذب رو می‌اورند. به‌عنوان نمونه در خبرها آمده بود که مهره‌ای به نام یحیی عیدی بیرانوند شهردار رژیم در خرم‌آباد اعلام کرده که 23نفر با مدارک دانشگاهی لیسانس و فوق‌لیسانس توسط بخش خصوصی برای رفتگری در سطح شهر خرم‌آباد استخدام شدند. یا می‌شود به دستفروشی زنان تحصیل کرده در مترو اشاره کرد.

سایت حکومتی عصر ایران در 28شهریور به این وضعیت اذعان کرده و در مطلبی نوشته است
لیلا، 45ساله، لیسانس کامپیوتره، دو فرزند داره و کارش دستفروشی در مترو است. مریم هم 27سال دارد، فارغ‌التحصیل کشاورزی است و او هم مشغول دست فروشی در مترو می‌باشد. مریم می‌گوید: از لحاظ مالی در سطح پایینی قرار دارم و درآمدم کفاف زندگیم را نمی‌دهد و پیدا نکردن شغل مرتبط با رشته‌ تحصیلیم باعث شد که به این کار روی بیارم.

بحران بیکاری حتی شامل قهرمانان ورزشی و مدال آور هم می‌شود. شاهین جعفری، قهرمان ۱۹ ساله پرتاب وزنه جوانان آسیا که در مسابقات قهرمانی آسیا در چین تایپه مدال نقره گرفت، از یک سال پیش تا حالا در بازار تهران دستفروشی می​کند و البته او تنها ورزشکار مدال آور ایرانی نیست که به این کار روی آورده است.

اینها آمارها و نمونه‌هاییست دردناک اما واقعی. صد البته که این، تنها گوشه‌یی از واقعیتی است که از لابه‌لای دیوار سانسور گذشته است. با شنیدن این موارد بهتر می‌شودبه علت ترس و وحشت رژیم و کارگزارانش از بیکاران به‌ویژه جوانان و آن‌هم جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهها پی برد. جمعیت بسیار زیادی تحت عنوان ”ارتش بیکاران ”.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e4826cdf-5036-405f-bddd-472cb391845a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات