728 x 90

تحریم‌ها علیه ایران,روابط ایران آمریکا,

به جریان افتادن سه طرح کنگره آمریکا برای تحریم سپاه

-

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا
خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) طی گزارشی به روند تصویب دو طرح جدید علیه سپاه پاسداران توسط مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرده و نوشته است:
«یکی از دو طرح جدید با عنوان ”قانون تحریم سپاه پاسداران انقلاب ایران“ است که دیون نونز عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آن را در تاریخ 15دسامبر به کنگره ارائه کرده است.

نونز در ابتدای طرح، هدف خود را ”محافظت از مردم آمریکا و ایران و هم‌چنین اقتصاد جهانی از نقض استانداردهای قانونی جهانی در زمینه حقوق‌بشری و شهروندی توسط ایران و حمایت این کشور از تروریسم بین‌المللی و تخلفات اقتصادی مخرب سپاه پاسداران انقلاب ایران“ اعلام کرده است».

این ارگان سپاه با اشاره به محتوای این طرح اشاره می‌کند: «در متن طرح نیز در ارتباط با هدف آن آمده است: برای محافظت از شهروندان و شرکتهای ایالات متحده و جامعه بین‌المللی از گسترش شبکه تروریستی، مالی و تجاری سپاه پاسداران انقلاب ایران... و کمک به کارآفرینان، شرکتها، کارگران و کشاورزان ایرانی که می‌خواهند به شکلی قانونی در اقتصاد جهانی فعالیت داشته باشند، ایالات متحده باید برای جلوگیری از دستیابی سپاه پاسداران به منافع مالی ناشی از دسترسی ایران پسابرجام به اقتصاد جهانی، تلاش کند».

این طرح اتباع ایالات متحده را از هرگونه معامله اقتصادی، همکاری و تراکنش مالی با سپاه پاسداران و شرکتهای تحت مالکیت یا وابسته به سپاه ممنوع کرده به رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که در صورت نقض این قانون، افراد یا شرکتهای متخلف را در فهرست سیاه قرار دهد.

طرح تحریم سپاه هم‌چنین دولت را ملزم می‌کند نهایتا ظرف 90روز پس از نهایی شدن قانون، در مورد ”نقش سپاه در اقتصاد ایران“ به کنگره گزارش دهد و پس از آن هم به‌صورت فصلی این گزارش‌دهی را ادامه دهد.

دولت آمریکا هم‌چنین ملزم خواهد شد که ”لیست نظارت“ تهیه کرده و فعالیت مقامات ارشد سپاه، مدیران شرکتهای وابسته و تحت مالکیت سپاه که در لیست تحریمها قرار ندارند یا به واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و برجام از فهرست تحریمها خارج شدند را زیر نظر بگیرد.

پس از اجرایی شدن قانون تحریمهای سپاه، این افراد دو حالت خواهند داشت، یا در لیست تحریم قرار خواهند گرفت و کلیه افراد و شرکتهای آمریکایی از معامله اقتصادی با آنها منع می‌شوند، یا این‌که وضعیت آنها تغییر کرده و دیگر جزو افراد همکار سپاه نخواهند بود و در لیست تحریم هم قرار نخواهد گرفت.
27 عضو کنگره که تمامی آنها جمهوری‌خواه هستند از این طرح اعلام حمایت کرده‌اند. این طرح با شماره H.R.4257 در کنگره ثبت و به 4 کمیته امور خارجی، قوانین، تأمین مالی و خدمات مالی ارائه شده و در نوبت بررسی قرار دارد».


قانون اجرا و بازنگری تحریمهای سپاه پاسداران
خبرگزاری پاسداران به ادامه طرحهای کنگره علیه سپاه اشاره کرده و می‌نویسد: «طرح موسوم به ”قانون اجرا و بازنگری تحریمهای سپاه پاسداران انقلاب ایران“ را برد شرمن هم حزبی رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به مجلس نمایندگان ارائه کرده است.
شرمن هدف از این طرح را ”اعمال تحریمهایی موثرتر علیه سپاه پاسداران ایران یا هریک از مقامات، عوامل یا وابستگان آن برای مقابله با حمایت آن از تروریسم بین‌المللی و کمک به رژیم (بشار) اسد در سوریه“ اعلام کرده است.

در این طرح به‌شدت سخت‌گیرانه، مسئول دفتر حسابرسی کنگره آمریکا ملزم شده است نهایتا ظرف 180روز پس از نهایی شدن این قانون، گزارشی را به رئیس‌جمهور و کمیته‌های مربوطه در کنگره ارائه دهد.

در این گزارش وی باید دو گروه را مشخص کند، یک گروه «اتباع خارجی» که در لیست تحریمهای آمریکا نیستند و گزارش شده است که «طی سه سال گذشته به سپاه پاسداران کمک مادی کرده‌اند یا مبادله مالی‌ای با آن داشته‌اند» و گروه دوم «اتباع خارجی» که در لیست تحریمهای آمریکا نیستند و «گزارش شده است که طی سه سال گذشته تحت امر یا کنترل سپاه پاسداران انقلاب ایران بوده یا گزارش شده است که یک پوشش، عامل یا وابسته سپاه پاسداران انقلاب ایران بوده، از جمله افراد خارجی که افسران، مقامات یا کسانی که به آنها دستور می‌دهند، جزو افسران، مقامات یا اشخاصی هستند که به نمایندگی از سپاه پاسداران یا پوشش‌ها، عوامل و وابستگان آن، عمل می‌کنند».

بر اساس این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا ملزم خواهد بود نهایتا ظرف 180روز بعد از دریافت گزارش دفتر حسابرسی کنگره، به بررسی کامل این گزارش پرداخته و با استفاده از تمام امکانات در دسترس صحت گزارش را مورد بررسی قرار دهد. در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا باید تمام افراد این لیست را در فهرست تحریم قرار دهد، مگر افرادی که کاخ سفید در یک نامه رسمی اعلام کرده مدارک کافی برای صحت گزارش‌ها در مورد آنها نیافته است.

این طرح که روز 18دسامبر به کنگره ارائه شده، از سوی 5 عضو مجلس نمایندگان از جمله «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی و «ایلنا رزلهتینن» عضو ارشد مجلس نمایندگان مورد حمایت قرار گرفته است.
طرح پیشنهادی برد شرمن با شماره H.R.4312 در کنگره ثبت شده و در پنج کمیته امور خارجی، خدمات مالی، نظارت و اصلاحات دولت، قضایی و تأمین مالی در نوبت بررسی قرار دارد».


طرح مقابله با ستیزه‌جویی و نظامی‌گری دولتی آیت‌الله
علاوه بر طرحهای فوق سومین طرح کنگره آمریکا از قول خبرگزاری پاسداران به‌شرح زیر است:
«کنگره طرحی را برای افزایش گستره شرکتهایی که به واسطه همکاری با سپاه تحریم می‌شوند، در دستور کار دارد.
نویسندگان آن طرح می‌گویند هدف از آن «اعمال تحریم علیه هر مجموعه‌ای است که سپاه پاسداران انقلاب ایران، به هر دلیلی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، بیش از 20% در آن ذینفع است».
این در حالی است که پیش از این، آمریکا شرکتهایی و مجموعه‌هایی را تحریم می‌کرد که سپاه بیش از 50% در آنها سهم داشت.
طرح شماره H.R.4258 با عنوان «مقابله با ستیزه‌جویی و نظامی‌گری دولتی آیت‌الله» (QASSAM) توسط «پتر روسکام» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ارائه شده و سه عضو جمهوری‌خواه دیگر به نام‌های «دوین نونس»، «مایک پومئو» و «لی زلدین» حامیان مشترک آن هستند.
همه این طرحها ابتدا باید در کمیته‌ها به تصویب رسیده و پس از اصلاحات لازم به صحن دو مجلس نمایندگان و سنا ارائه شوند. در صورت تصویب نهایی در کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا باید در رابطه با آنها تصمیم‌گیری کند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bbe391ab-9743-4ac9-b74f-12037c6d6044"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات