728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,

سفر اردوغان، بیانگر ضعف و شکست سیاستهای رژیم در منطقه

-

دیدار اردوغان از تهران
دیدار اردوغان از تهران
پس از کودتای گروه حوثی با حمایت و پشتیبانی رژیم آخوندی در یمن، و تشکیل ائتلاف منطقه‌ای همراه با عملیات ”توفان قاطع ”در آن کشور، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در یک موضعگیری قاطع علیه گروه حوثی ضمن حمایت از ائتلاف منطقه‌ای، رژیم آخوندی را مورد حمله قرار داد و طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویتر گفت: ”به واقع غیرقابل تحمل است. ایران باید این را بفهمد“، ”باید هر نیرویی را که در یمن، سوریه و عراق دارد بیرون بکشد و به تمامیت ارضی این کشورها، احترام بگذارد“. (خبرگزاری رویتر6 فرودرین93)
همچنین اردوغان در مصاحبه دیگری با تلویزیون فرانس 24 از رژیم آخوندی خواست دست از اقدامات فرقه‌گرایانه خود در منطقه بردارد و گفت: ”تلاشهای این رژیم سبب شده است که آنکارا، عربستان و کشورهای عربی منطقه ”به ستوه بیایند“.
اظهارات اردوغان در آستانهٴ سفرش به تهران باعث موجی از حملات رسانه‌ها و مهره‌های رژیم علیه وی گردید و برخی از اعضای مجلس رژیم نیز خواستار لغو سفر او به ایران شدند.
اما اردوغان با لحن تحقیرآمیزی در واکنش به اظهارات مهره‌ها و نمایندگان مجلس رژیم گفته بود آنها در حد من نیستند که من جواب آنها را بدهم و تأکید کرده بود که قصد لغو سفر به تهران را ندارد.
به‌رغم اظهارات اردوغان علیه دخالتهای رژیم در امور کشورهای منطقه و درخواست رسانه‌ها و نمایندگان مجلس از دولت روحانی برای لغو این سفر، رژیم اردوغان را در بالاترین سطح تشریفات مورد استقبال قرارداد.
اردوغان در کنفرانس مشترک خبری با آخوند حسن روحانی بر مواضع اعلام شده قبلی خود در مورد مسایل منطقه تأکید کرد و از آتش‌افروزی و جنگ فرقه‌ای در کشورهای سوریه، عراق و یمن ابراز تأسف کرد و گفت: ”عراق جایی است که ما خون گریه می‌کنیم، 350 کیلومتر مرز مشترک داریم، 100هزار نفر متأسفانه تا الآن آنجاکشته شدن، تاریخ از بین رفت، فرهنگ از بین رفت، در سوریه تا کنون 300 هزاز نفر مرده‌اند همه هم مسلمانند. نمی‌دانیم چه کسی چه کسی را می‌کشد کاری به مسائل مذهبی ندارم، این‌جا آنچه که برای من مهم است مسلمان و اسلام است ما به‌عنوان یک مسلمان باید به قضایای کشورهای اسلامی نگاه کنیم، ... نمی‌توانیم به‌راحتی این مسائل را قبول کنیم“. (تلویزیون شبکه خبر18فروردین 93)
اردوغان همچنین در دیدار با خامنه‌ای و در پاسخ به ‌دعاوی دجالگرانه ولی‌فقیه ارتجاع در مورد تحول عظیم ”بیداری اسلامی“ و... هیچ‌یک از حرفهای خامنه‌ای را تأیید نکرد، و در برابر حرف او که در سوریه این همه جنایت می‌شود تنها گفت: من داعش را مسلمان نمی‌دانم و این را اعلام هم کرده‌ام و به این صورت حساب رزمندگان سوری را از داعش جدا کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با روحانی به کشتار 300هزار نفر از مردم سوریه اشاره کرد که این اشاره واضحی است به جنایات بشار اسد دیکتاتور سوریه که مورد حمایت رژیم آخوندی است.
همچنین سخنان وی در مورد محکوم کردن کشتار و فرقه‌گرایی در عراق، تکرار موضع قبلی او در برابر دخالتهای رژیم در عراق و کشتاری است که توسط مزدوران رژیم در این کشور صورت می‌گیرد.
مجری تلویزیون العربیه الحدث 17فروردین 93 وقتی سفیر عربستان در امارات را در مورد سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران مورد سؤال قرارداد، سفیر عربستان در پاسخ به سؤال او گفت: ”موضع او در برابر مردم شریف سوریه موضع بسیار خوبی است. کسی نمی‌تواند نقش بزرگ ترکیه را در کمک به مردم سوریه منکر شود. موضع او (اردوغان) در برابر توفان قاطع هم همین طور... “.
روشن است که این گوشه‌هایی از آنچیزی است که از سفر اردوغان و پیامی که او به سردمداران رژیم منتقل نموده درز کرده است، اما همین میزان هم نشان‌دهنده این است که مواضع ترکیه هم‌چنان علیه دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه، رژیم آخوندی را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است.حملات رسانه‌های رژیم به اردوغان بعد از سفر وی نیز بازتاب همین واقعیت است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b86a1734-d4fe-4af5-820e-0316c4464625"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات