728 x 90

کنفرانس در آستانهٴ ۸مارس روز جهانی زن با شرکت نمایندگان پارلمان رومانی و شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقوق‌بشر

پالمان رومانی
پالمان رومانی
پارلمان رومانی و شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقوق‌بشر به‌دعوت کمیتهٴ نمایندگان رومانی برای ایران آزاد و انجمن اشرف در این کشور، کنفرانسی در آستانهٴ روز جهانی زن با عنوان «نقض حقوق‌بشر، نفی ارزش‌های جامعه مدرن» با حضور نمایندگان پارلمان رومانی، شخصیت‌های سیاسی و حقوق‌بشری، نمایندگان اپوزیسیون سوریه و حامیان مقاومت ایران، در بخارست برگزار شد.
 
 


رومئو نیکوارا نمایندهٴ پارلمان و رئیس کمیتهٴ نمایندگان رومانی برای ایران آزاد و آندا آبیکولیسی رئیس انجمن اشرف در این کشور، ریاست مشترک کنفرانس را برعهده داشتند؛ سخنرانان دیگر این کنفرانس عبارت بودند از:
رومئو نیکوارا نمایندهٴ پارلمان و رئیس کمیتهٴ نمایندگان رومانی برای ایران آزاد
ماریا گرچه‌آ Grecea نمایندهٴ پیشین پارلمان رومانی
مارا مارش معاون کمیسیون برابری زن و مرد در پارلمان رومانی
فلوریکا کرکش نمایندهٴ پارلمان رومانی
محمد ریفایی رئیس کمیتهٴ سوریهای رومانی برای آزادی
و هیبا خلیفه دانشجوی رشته سیاسی از سوریه
سخنرانان کنفرانس بخارست ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی زن، جنایات حکومت آخوندی در داخل کشور، به‌ویژه سرکوب و تبعیض نهادینه‌شده علیه زنان و همچنین دخالتهای تروریستی رژیم و سپاه پاسداران در منطقه و به‌خصوص در سوریه را بر شمردند و به حمایت از مبارزه مردم و مقاومت ایران و برنامه 10 ماده‌یی مریم رجوی فراخوان دادند.

رومئو نیکوآرا در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن تبریک 8مارس، تاریخچهٴ کوتاهی را از مبارزات مقاومت ایران طی چند دهه گذشته برای حضار تشریح کرد و توضیحاتی را پیرامون کارنامه سرکوبگری رژیم آخوندی در داخل و دخالتهای تروریستی آن در خارج ارائه داد.

وی گفت: «رژیم ایران رکورددار اعدام در جهان است و بیشترین تعداد اعدام را به نسبت جمعیت دارد؛ (متهمان) در دادگاههای فرمایشی محکوم به اعدام می‌شوند. در طول قریب به 40سال حکومت خمینی و خامنه‌ای در ایران، بیش از 120هزار عضو و هوادار مقاومت ایران اعدام شده‌اند؛ در سال 1988، 30هزار زندانی سیاسی که قبلاً توسط رژیم آخوندها محاکمه شده بودند، طی دو ماه، به جوخه‌های اعدام سپرده شدند. ما نمایندگان رومانی (پس از آشنایی با مقاومت ایران) هم‌چون سایر پارلمانها در سطح اروپا، به تأسیس کمیته نمایندگان رومانی برای ایران آزاد اقدام کردیم.

ماریا گرچه‌آ نمایندهٴ پیشین پارلمان رومانی در سخنان خود گفت: «من از حامیان زنان و حقوق آنها هستم و به همین دلیل در کنار مقاومت ایران قرار دارم؛ آنچه در خاورمیانه علیه حقوق زنان صورت می‌گیرد باید متوقف شود؛ فقط باید نترسیم و متحد باشیم. برای مثال در کمپ لیبرتی بیش از 3000 پناهنده ساکن بودند و با تلاش مستمر و پیگیر از طرف مقاومت و حامیان آنها در سراسر دنیا و همچنین نمایندگان پارلمانها، آنها موفق شدند به اروپا منتقل شوند».

ماریا گرچه‌آ، اضافه کرد: «ما هم زیر یوغ دیکتاتوری بودیم؛ ولی دیکتاتوری مذهبی بسیار بدتر و خشن‌تر است. در دورانی که نماینده (پارلمان) بودم از من به‌طور رسمی از طرف حکومت ایران دعوت شد که به ایران بروم؛ ولی من قبول نکردم و در کنار مقاومت ایران ایستادم؛ امیدوارم به‌زودی ایران آزاد شود و آن وقت من برای دیدار به ایران بروم».

خانم گرچه‌آ در پایان سخنان خود، گفت: «می‌خواهم از این‌جا به خانم مریم رجوی سلام کنم؛ خانمی که من افتخار آشنایی با ایشان را داشتم؛ او رهبری بی‌نظیری است که با انرژی و توان ویژه‌یی که دارد بسیار تأثیرگذار است؛ من از بیانیه 10 ماده‌یی ایشان حمایت می‌کنم».

در ادامه کنفرانس بخارست، ... فلوریکا کرکش نمایندهٴ پارلمان رومانی به سخنرانی پرداخت و گفت: «از این‌جا به خانم مریم رجوی درود می‌فرستم... او یک زن قوی و همچنین دقیق و حساس است که می‌تواند الگوی خوبی برای تمامی زنان باشد. او برای انگیزه‌ دادن به سایر زنان در جایگاه رهبری می‌تواند بیش از همه مؤثر باشد؛ به‌خصوص که او از کشوری می‌آید که در آن حقوق زنان به هیچ‌وجه به‌رسمیت شناخته نمی‌شود».

این نمایندهٴ پارلمان رومانی با اشاره به مبارزات مردم این کشور که به سرنگونی دیکتاتوری منجر شد افزود، امیدوارم مقاومت شما هم در آیندهٴ نزدیک شاهد یک کشور دموکراتیک باشد... حمایت ما از مقاومت‌های آزادیخواهانه، خواب دیکتاتورها را آشفته می‌کند و امید به پیروزی را در مردم ستم‌زده زنده نگه می‌دارد... زنان در ایران از محدودیت‌های بسیاری رنج می‌برند... ما از خواست آنها برای برداشتن همهٴ محدودیتها از زنان ایران حمایت می‌کنیم؛ صدای ما به آنها خواهد رسید و به آنها که بسیار قدرتمندند اطمینان خاطر می‌دهد که زنانی در جهان هستند که از آنها حمایت کنند.

سخنران بعدی کنفرانس بخارست مارا مارش معاون کمیسیون برابری زن و مرد در پارلمان رومانی، اظهار داشت: پیشرفت جامعه از مسیر رعایت حقوق زنان می‌گذرد و هر جا حقوق زنان رعایت شود، آن جامعه رو به رشد است... هر کشوری که حقوق زنان را رعایت می‌کند دموکراتیک است... و کشوری که برای زن محدویت قائل می‌شود دموکراتیک نیست و ادعای دموکراسی در آن دروغ است. نقش ما در این کمیته این است که نشان بدهیم، زنان ایران و رومانی می‌توانند در همهٴ زمینه‌ها برابر با مردان نقش خود را ایفا کنند. من در کنار شما هستم، از اهداف شما حمایت می‌کنم.

اندا ابیکولیسی وکیل و رئیس انجمن اشرف در رومانی، در سخنرانی خود در این جلسه گفت: بعد از ملاقات با اعضای مقاومت (ایران) که رهبری آن‌را زنان بر عهده‌ دارند به توانمندی آنها در رهبری یک مقاومت سازمان‌یافته پی بردم. بیش از سه هزار نفر از اعضای این مقاومت در عراق پناهنده بودند و در شهر اشرف زندگی می‌کردند؛ در سال 2012 آنها را به کمپی به‌نام لیبرتی... منتقل کردند. این کمپ یک بیابان و تعدادی کانتینر مخروبه داشت؛ (اما) این زنان و مردان با تلاش شبانه‌روزی و با اتکا به ارادهٴ خود و بدون داشتن حداقل امکانات، کمپ لیبرتی را به یک محل سرسبز و قابل سکونت تبدیل کردند؛ این در حالی بود که (لیبرتی) بارها مورد حملات موشکی قرار گرفت؛ ولی آنها از پا ننشستند و به سازندگی ادامه دادند. ارادهٴ آنها می‌تواند برای همهٴ ما، به‌خصوص برای سوریهایی که در این‌جا هستند انگیزه‌یی باشد تا سوریه را بعد از آزادسازی آن، از نو بسازند».

در ادامه این کنفرانس، تصاویری از تلاش‌های مجاهدان اشرفی و تبدیل لیبرتی از سنگستان به گلستان پخش شد.

هیبا خلیفه دانشجوی سوری سخنران بعدی کنفرانس بخارست بود؛ وی از جمله گفت: «رژیم ایران همان‌طور که به مردم مسلمان منطقه ظلم کرده، دهها بار بیشتر از آن، ملت خودش را طی 38سال گذشته سرکوب کرده است. اعدام 120هزار زندانی سیاسی و قتل و عام سی هزار زندانی سیاسی در سال 1988 گوشه‌یی از پرونده جنایات این رژیم در ایران است؛ امروز مردم ایران تحت رهبری خانم مریم رجوی جنبش دادخواهی را برای احقاق حق شهیدان راه آزادی رهبری می‌کنند».

هیبا خلیفه با اشاره به شراکت عوامل اعزامی خامنه‌ای در جنایات مستمر علیه مردم سوریه، گفت: «مجری این نقشه‌ها سپاه پاسداران است که با بی‌رحمی غیرقابل‌تصور دست به قتل‌عام و تخریب زیربناهای کشور ما می‌زند. چندین شهر و روستا با تخریب صددرصد از نقشهٴ جغرافیا حذف شده‌اند و میلیونها نفر آواره و مجروح در سراسر جهان پراکنده‌اند... عامل اصلی رشد (تروریسم در خاورمیانه)، رژیم دیکتاتوری مذهبی (حاکم بر) ایران است... اعمال رژیم ایران و سرکوب گسترده در سوریه به‌دست اسد و سپاه پاسداران باعث سر بر آوردن گروه‌های افراطی... و در رأس آنها داعش شد. جامعه جهانی باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد تا نتواند با سرمایه‌های مردم ایران، تروریستها را پرورش دهد و به کشورهای دیگر صادر کند».

محمد ریفایی رئیس کمیتهٴ سوریهای رومانی برای آزادی در کنفرانس بخارست، گفت: «رژیم اسد نمی‌توانست و نمی‌تواند بدون حمایت رژیم ایران به‌خصوص بدون دخالت سپاه پاسداران به حکومت خود ادامه بدهد. (پاسدار) همدانی از فرماندهان سپاه پاسداران قبل از مرگ در کتابی نوشت که... چگونه رژیم اسد را از سرنگونی نجات داده است... چرا (رژیم) ایران عمداً کشورهای یمن و سوریه و عراق را به صحنهٴ جنگ تمام‌عیار تبدیل کرده است؟ چون اگر دموکراسی در کشورهای ما برقرار شود، بالطبع مردم ایران دیکتاتوری (حاکم بر) ایران را سرنگون می‌کنند و بهمین دلیل، (رژیم) ایران تنور جنگ در کشورهای همسایه را گرم نگه می‌دارد».

وی ضمن اشاره به جنایات‌ فجیع دیکتاتوری اسد علیه زنان سوریه، گفت: «(با این حال) زنان سوری امروز در نبرد با بشار اسد نقش فوق‌العاده‌یی دارند و در تمام جبهه‌ها حضور دارند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/535b35dd-364c-47d6-86ce-3271b0841c8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات