728 x 90

بیلان ۱۰۰روزه رئیسی جلاد از دید یک رسانه معتبر اروپایی

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

روزنامه اتریشی "اشتاندارد"بیلان ۱۰۰روز فعالیت ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور را"ویرانگر" ارزیابی کرده است.

در مقاله‌ای که روزنامه اتریشی "اشتاندارد" در روز یکشنبه، ۱۴نوامبر (۲۳ آبان) منتشر کرد، کارکرد رئیس‌جمهوری رژیم ایران در ۱۰۰روز نخست ریاستش زیر ذره‌بین قرار گرفته است.
عنوان مقاله گویاست: «بیلان ۱۰۰روزه رئیس‌جمهوری جدید ایران ویرانگر است».
برای توجیه این عنوان، به کارکرد دولت سیزدهم از زاویه‌های گوناگون اشاره شده است.
در آغاز مقاله آمده است: «روزنامه‌های جمهوری اسلامی به‌دلیل محدودیتهای معمول، تنها به‌صورت حاشیه‌ای از وعده‌های محقق نشده دولت ابراهیم رئیسی خبر می‌دهند».
اشتاندارد در ادامه به اظهارات فعالان شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند که در مجموع بیلان ۱۰۰روزه رئیسی را "ویرانگر"ارزیابی کرده‌اند.
در این راستا، تورم ۴۶درصدی ذکر شده است که یک رکورد تاریخی برای ایران به‌شمار می‌رود. افزایش بهای مواد غذایی، کاهش شدید قیمت سهام، زیان ۸۰درصدی سرمایه‌گذاران و بهای بالای دارو و تنگناهایی در زمینه تأمین دارو از دیگر مواردی هستند که اشتاندارد بر آنها انگشت گذاشته است.

روز ۱۷آبان معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رژیم در استان تهران در رابطه با تورم افسارگسیخته گفت، در این استان نرخ تورم سالانه در مورد برخی از خوراکی‌ها، از جمله روغن ها و چربیها بیش از ۷۸درصد بوده، بهای ماهی افزایشی ۷۳درصدی داشته و بهای کالاهای زیرگروه "سبزیجات" در مهر سال جاری در قیاس با مهرماه سال گذشته ۹۵درصد افزایش یافته است.


در مقاله اشتاندارد به این نکته اشاره شده است که وضعیت نابسامان اقتصادی ایران حتی در مجلس هم بحث برانگیز شده و "بسیاری از نمایندگان اصول‌گرا که تاکنون به دولت نزدیک بوده‌اند، از این وضعیت انتقاد می‌کنند".
کاظم موسوی، نماینده اردبیل، گفته است که وزیران به خواست مجلس توجهی ندارند و «برخی از آنها که در اینجا ۲۵۰ تا ۲۷۰ رأی گرفتند، اگر امروز برای آنها رأی گرفته شود، ۵۰ رأی هم نمی‌آورند».
اشتاندارد در ادامه مقاله، ضمن بیان اوضاع ناهنجار اقتصادی معلمان، مستمری‌بگیران و کارگران و هم‌چنین اعتراضات خیابانی آنها، اوضاع فعلی را با دوران حسن روحانی مقایسه کرده است.

بهای کالاهای زیرگروه "سبزیجات" در مهر سال جاری در قیاس با مهرماه سال گذشته ۹۵درصد افزایش یافته است


مذاکرات هسته ای
"اشتاندارد" به مهم‌ترین چالش سال‌های اخیر جمهوری اسلامی، یعنی احیای برجام هم پرداخته است. روزنامه اتریشی می‌نویسد: «در مذاکرات هسته‌یی که قرار است دو هفته دیگر دوباره در وین آغاز شود، خط مشی مشخصی وجود ندارد. به‌نظر نمی‌رسد که ضمانتهایی که ایران می‌خواهد دست یافتنی باشد و حتی در ایران هم هیچ‌کس انتظار موفقیت این مذاکرات را ندارد».
کارشناسان گوناگونی بر این نظرند که دولت رئیسی را به "لفاظی" متهم کرده‌اند.
چند روز پیش باربارا اسلاوین، رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت، نسبت به احیای برجام خوش‌بین نیست. او تأکید کرد: «مذاکره کنندگان ایرانی خواستار امتیازاتی هستند که هیچ دولت آمریکایی نمی‌تواند ارائه دهد».
وزارت‌خارجه ایران سه شرط را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌یی اعلام کرده است: آمریکا باید مقصر بودن خود در ترک برجام را بپذیرد، تحریم‌ها باید یکجا و مؤثر لغو شوند و آمریکا تضمین دهد که هیچ دولت دیگری خروج از برجام را تکرار نکند.


تمسخر رئیسی در شبکه‌های اجتماعی
روزنامه اتریشی در پایان به آنچه که در شبکه‌های اجتماعی به "گاف های"رئیس‌جمهوری اسلامی مشهور است اشاره کرده: «نحوه صحبت او همیشه در شبکه‌های اجتماعی سرگرمی ایجاد می‌کند. رئیسی، رئیس سابق قوه قضاییه رژیم اسلامی، اخیراً بارها و بارها با اشتباهات تلفظی شرم‌آور نامی برای خود دست و پا کرد که باعث شد تحصیلات او در شبکه‌های اجتماعی زیر سؤال برود».
میزان تحصیلات ابراهیم رئیسی نخستین بار در یک مناظره تلویزیونی با شرکت ۷ نامزد شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. در این مناظره مهر علیزاده به رئیسی گفت: «شما در سطح کلاسیک شش کلاس سواد دارید. با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8fb56f96-37a9-4b64-ac74-fb9482a43bec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات