728 x 90

وال‌استریت ژورنال: آژانس انرژی اتمی تأکید کرد رژیم ایران به‌ بازرسان اجازهٔ دسترسی به‌سایتهای اتمی را نمی‌دهد

آژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی

وال‌استریت ژورنال نوشت: آژانس اتمی ملل متحد در ۲گزارش محرمانه در روز سه‌شنبه ۱۶شهریور تأکید کرد رژیم ایران به‌بازرسان اجازهٔ دسترسی به‌سایتهای اتمی را نمی‌دهد و در تحقیقات آژانس اتمی مانع‌تراشی می‌کند.

وال‌استریت‌ژورنال افزود: رژیم ایران در عین‌حال به گسترش فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد و بدین ترتیب تلاشها برای احیای توافق اتمی را زیر سؤال برده است.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده که بدون تجهیزات مانیتورینگ، آژانس در ارزیابی این‌که آیا رژیم ایران مشغول منحرف کردن مواد و تجهیزات اتمی برای استفاده‌های غیرقانونی است، ”کور حرکت“ خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی روز سه‌شنبه ۱۶شهریور در گزارشی پیرامون فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران اعلام کرد که این کشور با تضعیف گسترده فعالیت‌های بازرسی و نظارت بر برنامه هسته‌یی خود تاکنون توضیحی درباره ذرات اورانیوم موجود در سایت‌های اعلام نشده خود ارائه نداده است».
آژانس در گزارش خود هم‌چنین از رژیم ایران خواست که بدون تأخیر توضیحات پیرامون سایتهای هسته‌یی اعلام نشده و سری خود ارائه دهد.
گزارش آژانس هم‌چنین با اشاره به این‌که روند بازرسی از تأسیسات هسته‌یی ایران با کارشکنیهای جدی مواجه شده اعلام کرد که این کشور ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی شده خود را تا ۱۰ کیلو گرم افزایش داده است.

رویترز در همین رابطه نوشت: دیدبان اتمی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه رژیم ایران را به‌دلیل بی‌پاسخ‌گذاشتن مستمر سؤالات موجود از جمله در مورد آثار اورانیوم در ۳سایت اعلام نشده مورد سرزنش قرار داد. امری که که می‌تواند از سر‌گیری مذاکرات احیای توافق اتمی را پیچیده کند.

در یکی از دو گزارش نوبه‌یی آژانس در مورد رژیم ایران آمده است «مدیر کل به‌طور فزاینده‌یی نگران است که حتی بعد از حدود ۲سال، موضوعات پادمانی مطرح شده در رابطه با ۴موقعیت در ایران که به‌آژانس اعلام نشده‌اند هم‌چنان حل نشده باقی مانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارش شدیداللحنی منتشر کرد که می‌گوید بعد از این‌که رژیم ایران برخی از بازرسیهای این آژانس را از فعالیت‌های اتمی به‌حالت تعلیق درآورد، وظایف نظارتی در ایران «به‌طور جدی متزلزل» شده است.

غریب‌آبادی، نماینده رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین رابطه گفت: آژانس تحت فشار برخی اعضای خاص خود درصدد بزرگنمایی است. وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند توقف فعالیت‌های هسته‌یی را در چارچوب توافق از نظام طلب کند. اعضای آژانس باید از اعمال فشار برای مقاصد سیاسی خودداری کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/64c5124f-2997-4999-8f15-be68c39cf295"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات