728 x 90

هشدار سازمان ملل متحد: وضعیت افغانستان بحرانی‌تر می‌شود

وضعیت افغانستان بحرانی‌تر می‌شود
وضعیت افغانستان بحرانی‌تر می‌شود
سازمان ملل‌متحد روز شنبه دوم بهمن 95 طی گزارشی نسبت به وضعیت بحرانی افغانستان هشدار داد و گفت: شرایط انسانی در افغانستان در سال جدید میلادی به مراتب وخیم‌تر از سال گذشته خواهد شد. این سازمان پیش‌بینی می‌کند جنگ و آوارگی و فقر در این کشور افزایش یابد.

بنا‌ به این گزارش انتظار می‌رود در سال جاری میلادی با افزایش خشونت و درگیریهای داخلی در افغانستان ۴۵۰ هزار نفر به آوارگان داخل این کشور افزوده شوند.

این یکی از نکات مطرح شده در تازه‌ترین نقشه اقدام‌های انسان ‌دوستانه‌ی سازمان ملل در افغانستان است که صبح دوشنبه، دوم بهمن ماه در کابل معرفی شد.

آژانس هماهنگ‌کننده کمکهای انسان‌دوستانه سازمان ملل ابتدای هر سال میلادی برنامه‌ی اقدام‌های خود در افغانستان را ارائه می‌کند که یکی از جامع‌ترین گزارشها درباره شرایط انسانی این کشور محسوب می‌شود.

برآوردهای سازمان ملل حاکی است که وضعیت افغانستان به نسبت سال ۲۰۱۶ در بسیاری از زمینه‌ها بدتر خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود شمار شهروندان افغان که به کمکهای انسان‌دوستانه نیاز دارند با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال پیش به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد که تقریباً یک سوم جمعیت کشور خواهد بود.

آوارگان افغان قربانیان خشونت و وضعیت نابسامان اقتصادی هستند و کمکهای بشردوستانه سازمان ملل تنها برای نیازهای فوری بخشی از آنها کفایت می‌کند.

برای اقدام‌های انسان‌دوستانه افغانستان ۵۵۰ میلیون دلار برای سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری شده که با آن می‌توان به حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر یاری رساند.

همچنین بر اساس برآورد کارشناسان سازمان ملل در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از ساکنان افغانستان به‌طور منظم به غذای کافی دسترسی ندارند و بیش از یک میلیون کودک افغان به‌خاطر سوءتغذیه شدید نیازمند کمکهای درمانی هستند.

بخش بزرگی از افغانستان درگیر خشونت است و ۴۰ درصد شهروندان این کشور از خدمات بهداشتی و درمانی بی‌بهره‌اند.

سازمان ملل همچنین بر این نظر است که مرگ و میر در میان زنان باردار که در سال‌های گذشته با تلاش جامعه جهانی رو به کاهش گذاشته بود دوباره روندی صعودی پیدا می‌کند.

یکی از علت‌های بحرانی‌تر شدن شرایط انسانی در افغانستان بازگشت شمار زیادی از شهروندان این کشور ارزیابی می‌شود که پیش‌تر در کشورهای همسایه، به‌ویژه‌ایران و پاکستان سکونت داشته‌اند.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۱۷ تا یک میلیون پناه‌جوی افغان که بعضاً سالیان طولانی در ایران و پاکستان اقامت داشته به کشور بازگردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/493782c4-2f6d-4f3a-9e79-d3244fc5cd5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات