728 x 90

۳۰۰دشت کشور تحت تاثیر فرو نشست قرار دارند

فرو نشست زمین در ایران
فرو نشست زمین در ایران

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی روز پنجشنبه ۱۶ اسفند ۹۷ گفت: جنوب تهران به ‌شدت با پدیده فرو نشست روبه‌روست. ‌در واقع در این شهر سالی ۳۵سانتی‌متر فرو نشست داریم.

علیرضا شهیدی کارگزار دیگر رژیم افزود: زمانی که ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم از میان ۴۳مخاطره که در دنیا ثبت شده، ۳۴مخاطره آن در ایران ثبت شده است و کشور ما به‌لحاظ مخاطرات سومین کشور دنیا است، بنابراین وظیفه شناخت و پایش این اطلاعات را برعهده داریم.

وی اضافه کرد: مخاطرات به دو دسته انسان‌ساز و طبیعی تقسیم می‌شوند و در هر دوی این مخاطرات متأسفانه خسارت‌های بسیار زیادی به کشور وارد می‌کند. در این راستا نقشه‌های مخاطرات هم‌چون نقشه زمین‌لرزه ایران تهیه شده و هر سال به‌روز می‌شود.

این کارگزار رژیم با اشاره به این‌که متأسفانه حدود ۳۰۰دشت کشور، تحت تاثیر فرو نشست قرار دارند گفت: فرو نشست کشور از عددهای گوناگونی تشکیل شده است. در اتحادیه اروپا، چهار میلی‌متر فرو نشست را مخاطره و بحران به‌حساب می‌آورند، در حالی که در برخی از دشت‌های ایران این فرو نشست تا ۳۵سانتی‌متر می‌رسد. باید توجه داشت فرو نشستها بحثی بسیار جدی است و از آن به‌عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود. برای نمونه جنوب شهر تهران به‌شدت با این پدیده روبه‌روست و این شهر سالی ۳۵سانتی‌متر فرو نشست دارد.

لازم است که نگاهی هر چند گذرا به این پدیده در کشورمان داشته باشیم و به‌علت اصلی آن بپردازیم.

فروریزش یا فرو نشست می‌تواند در اثر پدیده‌های طبیعی مانند زمین‌لرزه، انحلال سنگ‌های گچی، نمکی یا آهکی، یا فعالیت‌های انسانی مثل برداشت آب‌های زیرزمینی، نفت یا گاز ایجاد شود.

اما در نظام آخوندی موضوع متفاوت است. نهادهای حکومتی برای چپاول سرمایه مردم بی‌ هیچ قاعده و قانونی اقدام به حفر چاه‌های عمیق و خالی‌کردن سفره‌های زیرزمینی آب کرده و نه تنها باعث تخریب دشتهای حاصلخیز تهران، ورامین و شهریار شده‌اند، بلکه ۲میلیون نفر از مردم تهران را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

علی بیت‌اللهی، دبیر کارگر وه ملی زلزله، گفت: «برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب شده تا بسیاری از دشتها به کانون‌های گردو غبار تبدیل‌ شود. نرخ فرو نشست زمین در محدوده دشت تهران‌-شهریار حدود ۱۷سانتیمتر بر سال است و در سال‌های ۸۸ و ۹۰ و ۹۵ حدود ۲۴ تا ۳۶سانتیمتر بر سال را نشان می‌دهد که تهران را رکورددار نشست زمین در دنیا کرده است؛ بر اساس آمارهای رسمی تا سال ۱۳۹۱ حدود ۵۰هزار حلقه چاه در استان تهران وجود داشت».(خبرگزاری ایسنا ۲۴ تیر ۹۷)

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ‌تسنیم ۸مرداد ۹۶ نوشت: «فرو چاله‌ها یکی از تهدیدهایی است که قدم‌به‌قدم به تهران نزدیک‌تر و اگر ادامه پیدا کند تهرانی‌ها هر روز باید شاهد فرو ریختن ساختمان و ایجاد چاله‌ها در خیابانهای شهر باشند.

کارشناسان می‌گویند: میزان فرو نشست حد مقاومت لرزه‌ای تهران را از ۶ریشتر به ۴.۵ریشتر کاهش داده و عملاً شهر را آسیب‌پذیرتر کرده است».

سایت اقتصاد بازار نوشت: «شکاف‌های عمیق در معین‌آباد پیشوا و اَبردژ ورامین امکان کشاورزی در این اراضی را از بین برده است صداهای وحشتناک از عمق زمین شنیده می‌شود، خطر فرو نشست مرگبار زمین حدود ٢‌میلیون نفر از جمعیت تهران را تهدید می‌کند».

شمشکی، مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، گفت: «ریزش تونل خط۶ متروی تهران ناشی از ساخت تونل در جایی بوده که پتانسیل ساخت تونل وجود ندارد.

تصور کنید یکی از این فرو چاله‌ها در زیر یک نیروگاه و یا پالایشگاه رخ دهد تبدیل به فاجعه ملی خواهد شد؛ چرا که فروچاله سازه را می‌بلعد».

قسمت معلوم صورت‌مسأله این است که زمین فرو نشست کرده است. علت کارشناسی این فرو نشست حفر غیرمجاز چاههای آب می‌باشد. اما قسمت مجهول صورت‌مسأله این است که چه کسی غیرمجاز را مجاز می‌کند.

بنا بر آمار کارگزاران رژیم فقط در تهران حدود ۵۰هزار چاه غیرمجاز حفر شده است اگر مساحت دهنه هر چاه ۳.۱۴مترمربع در نظر بگیریم و همه چاه‌ها را کنار هم بگذاریم آیا مساحت ۱۵۷۰۰۰مترمربع آن هم در تهران قابل رویت نیست؟ اگر جواب منفی است پس مشکل در کجاست؟

مجلس ارتجاع در سال ۸۹قانونی را به‌تصویب رساند که طبق آن چاه‌هایی که تا قبل از سال ۸۵به‌صورت غیرمجاز حفر شده‌، تعیین‌تکلیف شوند و در مسیر قانونی شدن قرار گیرند!

‌به گزارش خبرگزاری ایسنا‌، به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه محیط‌زیست، این یک قانون غیرکارشناسی بود که بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی و انتخابات مجلس در سال ۹۰قرار داشت.

کارشناسان نسبت به "زلزله‌ای خاموش" هشدار می‌دهند؛ فرو نشست زمین در اعماق که غیرقابل جبران است و فروریزش زمین که در کلان‌شهرها تخریبهایی هولناک را در پی دارد.

در تهران مردم شاهد تصاویری از فروریزش زمین، دهان باز کردن آن و ایجاد حفره‌های عمیق هستند. این نمونه‌ها در سایر مناطق ایران هم وجود دارد و قطعاً در آینده برای مردم فاجعه‌بار خواهد بود.

در تهران ساخت و سازهای بی‌رویه این شهر را در معرض فروریزش‌هایی مهیب قرار داده است. به موازات این فروریزش استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی مناطق وسیعی نه فقط از تهران که ایران را با تخریبی غیرقابل ترمیم به نام فرو نشست زمین روبه‌رو کرده است.

در دشت کبودر آهنگ در استان همدان این دشت دچار فرو نشست شده است و بر اساس گفته کارشناسان زمین‌شناسی، ۳شهرستان این استان در معرض زلزله زمین لغزش قرار دارند.(خبرگزاری ایسنا ۱۲شهریور ۹۷)

خبرگزاری مهر ۲۲مرداد ۹۷از فرو نشست‌های مختلف در انواع متنوعی در استان فارس خبر می‌دهد که به‌گفته محققاًن ناشی از برداشت‌های آب از منابع زیرزمینی است.

این رسانه حکومتی از قول مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور می‌نویسد: «پدیده فرو نشست در دهه اخیر چهره بسیاری از دشتهای کشور را دگرگون کرده به‌گونه‌یی که نرخ میانگین سالانه این افت در مواردی حتی بیش از ۳۰سانتیمتر در سال نیز گزارش‌شده است. از دشتهایی که در کشور متحمل پدیده فرو نشست شده دشتهای استان فارس است که یکی از بالاترین میانگینهای نرخ فرو نشست را در کشور دارد و در بیشتر دشتهای استان میزان افت به‌حالت بحرانی رسیده است».

او در زمینه دلیل فرو نشست به برداشت‌های بی‌رویه آب اشاره می‌کند که «در اغلب دشتهای کشور به‌ویژه استان فارس» باعث فرو نشست دشتها شده است.

فرونشت زمین تخریبی‌ خاموش است که بلای جان بیشتر دشت‌های ایران شده است به‌گونه‌یی که از ۶۰۰دشت ایران ۳۰۰دشت آن غیرقابل استفاده برای کشاورزی اعلام شده است.

این نتیجه ۴۰سال حاکمیت آخوندی در زمینه غارت منابع آبی کشور در رودخانه‌ها، نابودی منابع زیرزمینی آب، احداث بی‌رویه و غیرکارشناسانه سدها در جهت مطامع نهادهای وابسته به رژیم و در جهت آب‌رسانی به پروژ‌ه‌های صنایع وابسته به این نهادها است.

بر پایه این واقعیت‌های تلخ است که حدود ۷۰درصد دشت‌های استان فارس با پدیده فرو نشست زمین روبه‌رو هستند و بر این اساس است که مسأله فرو نشست به یکی از بحرانهای زیست‌محیطی گریبان مردم در دشت‌های کشور را گرفته و کشاورزی و زندگی اهالی این مناطق را هم نابود کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f1d9d6d-2de0-4d00-ad80-21b67245c649"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات