728 x 90

یورواکتیو: نخست‌وزیران پیشین اتحادیه اروپا از بلژیک می‌خواهند دیپلمات محکوم شده ایران را آزاد نکند

تظاهرات ایرانیان آزاده علیه انتقال دیپلمات تروریست رژیم
تظاهرات ایرانیان آزاده علیه انتقال دیپلمات تروریست رژیم

سایت یورواکتیو در گزارشی از نامه ۲۱ نخست‌وزیر و وزیر سابق اروپایی به نخست وزیر بلژیک برای گذراندن تمام دوران محکومیت اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم آخوندی در بلژیک نوشت: نخست وزیران پیشین اتحادیه اروپا از بلژیک می‌خواهند دیپلمات محکوم شده ایران را آزاد نکند.

نویسنده گزارش خانم سوفیا استوارت لیسون روز ۲۴شهریور نوشت:

بر اساس نامه نخست وزیران پیشین اروپا، بلژیک نباید یک دیپلمات پیشین را که به‌دلیل یک حمله بمب‌گذاری نافرجام محکوم شده است، به ایران بازگرداند، زیرا این امر موجب به سخره گرفتن حاکمیت قانون اتحادیه اروپا در شرایط تیره شدن روابط بین غرب و تهران می‌شود.

روز چهارشنبه ۲۱ نخست‌وزیر و وزیر سابق اروپایی فراخوان مشترکی را به الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک ارسال کردند و از دولت وی خواستند تا اسدالله اسدی را که در حال حاضر در حال گذراندن حکم ۲۰سال زندان به اتهام تروریسم و ​​اقدام به‌قتل است، [به ایران] بازنگرداند.

بر اساس این نامه که توسط کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت (ISJ) ارسال شده است، انتظار می‌رود آزادی اسدی در نتیجه معاهده‌ای بین بلژیک و ایران صورت بگیرد که در آن آمده است: هر یک از طرفین می‌توانند طبق مقررات عفو بر اساس قانون اساسی یا سایر قوانین آن کشور، عفو یا تخفیف مجازات صادر کنند.

در تاریخ ۴فوریه ۲۰۲۱، اسدی، دیپلماتی که بر علیه جنبش ناراضی ایران، شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) کار می‌کرد، به‌دلیل یک حمله بمب‌گذاری نافرجام در تجمعی خارج از پاریس در ۳۰ژوئن ۲۰۱۸، که به وسیله اپوزیسیون مبارز ایران که در تبعید زندگی می‌کند، سازماندهی شده بود، محکوم شد.

در این نامه تأکید شده است که حکم اسدی در ایران ادامه نخواهد یافت، زیرا مقامات ایرانی به‌طور علنی اعلام کرده‌اند: آنها تصمیم دادگاه بلژیک مبنی بر مجرم بودن اسدی را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

این وزیران گفتند، تصور این‌که اسدی باقیمانده دوران محکومیت خودش را در ایران بگذراند و حکومت قانون در اروپا را به سخره بگیرد، توهم خواهد بود.

در این نامه هم‌چنین به دوگانگی این وضعیت اشاره شده است. زیرا تهران [شهروندان] بی‌گناه غربی را به اتهامات ساختگی دستگیر کرده و از وضعیت اسفبار آنها به‌عنوان ابزاری برای کسب امتیاز از کشورهای غربی استفاده کرده است.

رسانه‌های دولتی ایران از دستگیری اسدی انتقاد کرده و گفته‌اند که برای او پاپوش درست شده است.

نامه با آخرین درخواست پایان می‌یابد که در آن وزرا می‌نویسند که بروکسل دست کم باید به‌طور کامل روشن کند که این معاهده شامل تروریستها نمی‌شود و اسدی باید تا پایان دوره محکومیت خودش یا برای مدتی به‌خاطر امنیت و امنیت مشترک همه کشورهای اروپایی، در [زندان] بلژیک بماند.

تنش‌ها بین اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ایران بر سر توافق هسته‌یی بدون چشم‌انداز و چند حمله سایبری به متحدان غربی از جمله آلبانی در حال افزایش است. در هفته گذشته دولت آمریکا دو بسته تحریمی علیه تهران و نهادها و افراد مرتبط را وضع کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dbef47ea-4390-4531-bfb5-fe6518933db8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات