728 x 90

اچ.ال.ان بلژیک: اپوزیسیون ایران اسناد محرمانه توافق با بلژیک را افشا می‌کند

مقامهای بلژیکی و اولیویه واندکاستیل گروگان بلژیکی در ایران - عکس از سایت اچ ال ان بلژیک
مقامهای بلژیکی و اولیویه واندکاستیل گروگان بلژیکی در ایران - عکس از سایت اچ ال ان بلژیک

-سایت اچ ال ان در بلژیک

«اولیویه واندکاستیل قربانی معامله مبادله زندانیان است»

اپوزیسیون ایران اسناد محرمانه توافق با بلژیک را افشا می‌کند

این را روزنامه د مورگن (De Morgen ) بر اساس اسناد محرمانه‌ای که توسط مخالفان ایرانی هک شده است، گزارش کرده است.

شورای ملی مقاومت ایران روز یکشنبه اعلام کرد که گروه هکری «قیام تا سرنگونی» موفق به از دور خارج کردن سایت وزارت امور خارجه شده است. اندکی پس از آن، این گروه اسناد محرمانه‌ای را در مورد تبادل زندانیان ایرانی و بلژیکی در فضای مجازی منتشر کرد. اکنون اسناد نشان می‌دهد که اولین پیش‌نویس توافقنامه ایران و بلژیک در ۲۶آوریل ۲۰۲۱ در تهران نوشته شده است. اولین امضای نمایندگان هر دو وزارتخانه در ۳۱مه ۲۰۲۱ پس از آن صورت گرفته است. دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی (۵۱ ساله) که همه اینها حول محور او می‌چرخد، در ۴فوریه ۲۰۲۱ به‌دلیل نقش داشتن در حمله بمبگذاری به یک جلسه بزرگ شورای ملی مقاومت ایران در پاریس در سال۲۰۱۸ به ۲۰سال زندان محکوم شد. کابینه وزیر دادگستری وینسنت ون کوئیکن‌بورن هنوز به‌طور رسمی به دی مورخن گفته است: «هیچ صحبتی در مورد مبادله زندانی وجود ندارد. ما قرار نیست اصول قانون اساسی خود را به چالش بکشیم»... .

شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید: «اسناد نشان می‌دهد که این توافقنامه برای آزادی اسدی نوشته شده است. «و اولیویه واندکاستیل قربانی آن شده است».

-قیام تا سرنگونی

  • اقامه دعوا در دیوان بین‌المللی دادگستری به‌خاطر بازداشت آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اتریش
  • اقدامات وزارت امور خارجه: برگزاری جلسات متعدد برای بازیابی ابتکارعمل در جهت آزادی هر چه سریعتر وی (در محل وزارت امور خارجه و هم‌چنین دبیرخانه شواری عالی امنیت ملی) رصد روزانه پرونده حقوقی وی توسط وکیل با هدایت سفارت کشورمان در بلژیک
  • شایان ذکر است پرونده آقای اسدی ماهیتا و شکلی توسط واجا [وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی] مورد پیگیری واقع شده و می‌گردد.
  • اداره دوم غرب اروپا۴ مرداد ۱۴۰۱: با توجه به حضور تعدادی از شهروندان آمریکا در نشست منافقین که ادعای برنامه‌ریزی برای انفجار آن دستاویز بازداشت آقای اسدی را فراهم آورد، احتمال پیگیری موضوع از سوی آمریکا حداقل جهت فعال سازی یک اهرم فشار جدید علیه کشورمان دور از ذهن نیست. [اما دولت آمریکا در عمل هیچگونه دخالتی بر علیه رژیم ایران و در جهت احقاق حقوق قربانیان انجام نداد]
  • با وجود آن که امضاء موافقتنامه استرداد محکومین به خودی خود امری مثبت بوده و قابلیت استفاده از آن هم‌چنان وجود دارد اما ممکن است کاربرد آن در خصوص آقای اسدی با مشکل مواجه شده و در نتیجه مراجع داخلی کشورمان از نظر سیاسی امضاء این موافقتنامه را بی‌حاصل تصور کنند. [در عمل موافقتنامه به امضا طرفین معامله رسید و پارلمان بلژیک هم آن را تصویب کرد]
  • اسدی در آخرین جلسه بازجویی گفته است که اگر محکوم شود گروه‌های مسلح آماده اقدامات در بلژیک خواهند بود. این اظهارات تحت فشار احساسی ناشی از رژیم ویژه سنگین نگهداری در زندان بوده و تأثیر کمی دارد.
  • تحلیل پیام‌های ایمیلی بین متهمین ردیف اول و دوم با آقای اسدی و نیز اظهارات متهم اول و دوم کاملاً نشان می‌دهد که مواد منفجره در ایران تهیه و آزمایش شده است. بر اساس اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط یادداشت سرویس امنیت دولتی بلژیک مورخ ۷سپتامبر ۲۰۲۰ مشخص می‌شود که آقای اسدی این مواد منفجره را با کیف دیپلماتیک و با یک خط هوایی تجاری از ایران به اتریش آورده است.
  • از دفترچه کشف شده از متهم ردیف چهارم علاوه بر یادداشتهایی در مورد عملکرد دستگاه انفجاری، در مورد حمله احتمالی با اسید یا مواد سمی نیز مطالبی وجود داشته است. اینها همگی از قصد متهم ردیف چهار برای کشتن افراد شرکت‌کننده در کنگره حکایت دارد.
  • متهمین اول و دوم به ترتیب امیر سعدونی و نسیمه نعیمی از نحوه بکار گرفته شدنشان برای همکاری با وزارت اطلاعات توضیحات کامل داده و اتهام را پذیرفته‌اند. هم‌چنین متهمین مزبور به فردی به نام جواد اشاره کرده‌اند که اولین بار از این دو نفر در مورد منافقین درخواست اطلاعات کرده است.
  • متهم ردیف چهارم به‌عنوان نیروی وزارت اطلاعات کار می‌کرده و متهمین ردیف اول و دوم زیر نظر وی برای مشورت به ایران می‌رفتند. متهمین ردیف اول تا چهارم به‌علاوه افرادی دیگری از وزارت اطلاعات در ایران با هم ملاقات داشته‌اند.
  • طبق اطلاعات مطمئن از سرویس امنیت دولتی بلژیک، آقای اسدی افسر اطلاعاتی وزارت اطلاعات است که در اروپا منابع اطلاعاتی را برای اداره ۳۱۲ مدیریت می‌کرده است.
  • دادگاه بر اساس اطلاعات موجود در پرونده این‌طور جمعبندی می‌کند که در اداره ۳۱۲ وزارت اطلاعات که مرتبط با جمع‌آوری اطلاعات در مورد منافقین یک گروه وجود دارد که از این اطلاعات برای هدف قرار دادن منافقین و این کنگره استفاده می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0db2c02-29dc-486d-85f1-ef6d39e62e7d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات