728 x 90

گفتگوی تلفنی عبدالفتاح السیسی و امانوئل ماکرون در مورد بحران سوریه

عبدالفتاح السیسی - امانوئل ماکرون
عبدالفتاح السیسی - امانوئل ماکرون

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر روز شنبه اول اردیبهشت 97  در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه اوضاع منطقه و حمله اخیر به رژیم سوریه   را مورد بحث قرار دادند.

سفیر بسام راضی سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر گفت در این تماس اوضاع منطقه خاورمیانه و به‌خصوص بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت.  رئیس‌جمهور فرانسه  در مورد حمله به رژیم سوریه گفت:‌ این حمله در کادر قوانین بین‌المللی صورت گرفت و پاسخی به نقض ممنوعیت بین‌المللی در استفاده از سلاح های شیمیایی بود.

رئیس جمهور  مصر  نیز بر موضع ثابت مصر بر محکوم کردن استفاده از هر گونه سلاحهای ممنوعه بین‌المللی در خاک سوریه تأکید کرد و بر اهمیت تحقیقات شفاف بین‌المللی در این رابطه بر اساس مکانیزمها و قوانین بین‌المللی اشاره کرد.

سفیر بسام راضی خاطرنشان ساخت که دو رئیس‌جمهور بر ادامه هماهنگی و مشورتهای فشرده میان دو کشور و همچنین در سطح وزرای خارجه توافق کردند و در این رابطه رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد به این‌که وزیر خارجه فرانسه در پایان ماه آوریل جاری برای بحث در مورد راههای تقویت روابط دوجانبه و موضوعات مختلف مورد توجه مشترک از قاهره دیدار  می‌کند.

بیشتر بخوانید:

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفتگوی یکشنبه شب 25فروردین بعد از حمله آمریکا، انگلستان و فرانسه به رژیم اسد به‌دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت:

در بارۀ «مدارک و شواهد» حمله شیمیایی از سوی رژیم سوریه که موجب بمباران مراکز نظامی این کشور توسط فرانسه، آمریکا و انگلستان شد، نخست بر کارآیی این عملیات تأکید کرد و گفت «کلیۀ موشکهای  پرتاب شده به اهداف خود اصابت کرد و توانائی‌های  تولید سلاح شیمیایی توسط سوریه نابود گردید». وی آنگاه بی آن که شواهد روشن و یا آگاهی‌های دقیقی ارائه کند گفت فرانسه از طریق سرویس‌های [اطلاعاتی] خود «مدارک مکفی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیائی» و نیز «شواهد کامل مبنی بر این‌که استفاده از این سلاحها از سوی رژیم سوریه صورت گرفته» در دست دارد.

 وی  در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای غربی برای انجام عملیات خود در سوریه خواستار تأیید سازمان ملل نشدند، «مشروعیت» این عملیات را در برابر قانونی بودن آن قرار داد و گفت عملیات بامداد شنبه «خواست جامعه جهانی بود» و از سوی «سه عضو دائمی شورای امنیت به اجرا گذاشته» شد. بگفتۀ او «این سه کشور در جهت اجرای حقوق بین‌الملل که استفاده از سلاحهای شیمیایی را ممنوع می‌کند، وارد عمل شدند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5c5b965f-bce9-49e6-b0ab-81bf863574bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات