728 x 90

گزارش سالانه عفو بین‌الملل: رژیم ایران مسئول نیمی از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان

عفو بین‌الملل - گزارش سالانه اعدام در جهان
عفو بین‌الملل - گزارش سالانه اعدام در جهان

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره اجرای اعدام در جهان طی سال۲۰۲۰میلادی که روز چهارشنبه اول اردیبهشت منتشر شده است نوشت: به‌رغم پاندمی کرونا بعضی کشورها بی‌رحمانه مجازات اعدام و تیرباران را ادامه دادند... رژیم ایران کماکان بیشترین تعداد اعدامها در خاورمیانه را دارد... به‌رغم کاهش تعداد اعدامها کشورهای خاورمیانه شامل ایران، مصر، عراق و عربستان کماکان در میان کشورهایی قرار دارند که بیشترین اعدام در آنها انجام می‌شود و فراخوانهای سازمانهای حقوق‌بشری برای توقف اعدامها را نادیده می‌گیرند.

آمار مجازات اعدام در ایران تغییر چندانی نداشته و رژیم آخوندی به تنهایی مسئول نیمی از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال گذشته میلادی است.

«بی‌رحمانه، خشونت‌بار و غیرانسانی» واژه‌هایی است که عفو بین‌الملل در توصیف مجازات اعدام به کار برده و بار دیگر از همه کشورها خواستار لغو این مجازات شده است. رژیم آخوندی با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام در سال۲۰۲۰میلادی (بر اساس آمار عفو بین‌الملل)، به تنهایی نیمی از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان را به خود اختصاص داده است.

 

عفو بین‌الملل می‌گوید این حداقل آمار ثبت‌شده در ایران است و احتمال می‌رود که شمار اعدامها در ایران از این تعداد نیز بیشتر باشد. پس از ایران، به ترتیب کشورهای مصر با ۱۰۷ اعدام، عراق با ۴۵ اعدام و عربستان سعودی با ۲۷مورد اعدام در رده‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

بنا به گزارش عفو بین‌الملل، ایران، مصر، عراق و عربستان سعودی در سال۲۰۲۰ به ترتیب بیشترین شمار اعدامها را داشتند و ۸۸درصد از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان، در این چهار کشور رخ داده است.

 

آسوشیتدپرس روز اول اردیبهشت نوشت: عفو بین‌الملل روز چهارشنبه گفت به‌رغم کاهش تعداد اعدامها کشورهای خاورمیانه شامل ایران، مصر، عراق و عربستان کماکان در میان کشورهایی قرار دارند که بیشترین اعدام در آنها انجام می‌شود. رژیم ایران کماکان بیشترین تعداد اعدامها در خاورمیانه را دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/45bf9aa0-3a8a-4a1d-bcc4-227a467e7196"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات