728 x 90

گزارش رویترز درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران

رافائل گروسی
رافائل گروسی

رویترز روز سه‌شنبه ۴شهریور درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گزارش کرد: گروسی به‌دنبال دسترسی به دو سایت مشکوک اتمی رژیم جهت بازرسی است. سفر گروسی به تهران به‌دنبال اقدامات آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌هایی صورت می‌گیرد که در سال۲۰۱۵ به‌دنبال توافق هسته‌یی برداشته شده بود.

شورای حکام انرژی اتمی در ماه ژوئن با تصویب قطعنامه‌ای رژیم ایران را تحت فشار قرار داد تا به بازرسان اجازه دسترسی به سایتهایی را بدهد که ممکن است مواد هسته‌یی اعلام نشده در آن باشد و یا ردی از مواد اتمی در آنها یافت شود.

رویتر افزود: رافائل گروسی پس از دیدار با علی‌اکبر صالحی رئیس انرژی اتمی رژیم گفت رویکرد آژانس سیاسی نیست بلکه باید موضوعات مشخصی رسیدگی شود.

از سوی دیگر صالحی گفت: توافق شد که آژانس مسئولیتهای مستقل و حرفه‌یی خود را انجام دهد و ایران به تعهدات قانونی خود عمل کند.

در همین حال آسوشیتدپرس گزارش کرد: یک مقام ارشد اتمی رژیم گفت، ما هیچ درخواست فراتر از توافق اتمی ۲۰۱۵ را نمی‌پذیریم.

رژیم ایران روز گذشته گفته بود آژانس به‌دنبال دسترسی و بازرسی از دو «مکانی» است که نزدیک تهران پایتخت و در مرکز ایران در شهر اصفهان است.

این خبرگزاری افزود: سال گذشته آژانس گفت یک سایت در ایران که امکان دسترسی به آنها نبوده در سال۲۰۰۴ بخش نابود شده. یک سایت دیگر از ژوئیه ۲۰۱۹ برقرار بوده است.

واشنگتن پست نیز روز سه‌شنبه نوشت: رافائل گروسی رابطه آٰژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رژیم ایران را تنش آلود خواند و گفت ما به مواردی برخورده‌ایم که کماکان نیاز به یافتن راه‌حل دارد.

او گفت ما از رژیم ایران سؤالات زیادی داریم که حول آنها در حال کار با همدیگر هستیم. این کار ادامه خواهد یافت

روزنامه حکومتی وطن امروز روز سه‌شنبه به‌نقل از مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت مجلس آخوندی نوشت: اگر جمهوری اسلامی به ۲نقطه مورد نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه بازدید نداده به ۲ دلیل است: یکی این‌که برجام یک توافقنامه دو‌طرفه است،

دلیل دوم این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابهامات خود را بر اساس گزارشهای (مجاهدین) مطرح می‌کند.

روزنامه حکومتی آرمان نیز با نگرانی از سفر مدیرکل آژانس نوشت: اگر گروسی گزارشی علیه جمهوری اسلامی به شورای حکام ارسال کند و آنها نیز عدم پایبندی یا نقض تعهدات ما را به شورای امنیت گزارش دهند، آنگاه شرایط تغییر خواهد کرد و می‌تواند این نهاد، بسیار مؤثر بر مکانیسم ماشه باشد.

این روزنامه حکومتی می‌افزاید گزارش منفی آژانس می‌تواند کمک‌کننده آمریکا برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه باشد. حتی احتمال می‌رود یک کشور اروپایی نیز دست به سوءاستفاده زده و بهره‌برداریهایی انجام دهند. امروزه شرایط بسیار حساس است و باید به‌گونه‌یی عمل کرد تا بهانه‌یی به آژانس و ایالات متحده داده نشود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2035ef9-de00-4005-b84c-58a788047fd9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات