728 x 90

گزارش آسوشیتدپرس از جنایت تکان‌دهنده در زندان اوین و تناقض‌گویی‌های رژیم برای پرده‌پوشی این جنایت

قیام سراسری مردم ایران - ۱۴۰۱
قیام سراسری مردم ایران - ۱۴۰۱

آسوشیتدپرس روز اول آبان در گزارشی از جنایت تکان‌دهنده رژیم در زندان اوین و تناقض‌گوییهای آن برای پرده‌پوشی این جنایت نوشت: در بحبوحه افزایش فشار بین‌المللی، رژیم ایران در تلاش برای شفاف جلوه دادن یک روایت دولتی، روز یکشنبه تصاویر امنیتی را در رابطه با زندان بدنام اوین منتشر کرد. تصاویر دوربینهای مداربسته تنها به معمای آنچه در شب آتش‌سوزی در اوین رخ داد افزود. زندان اوین به نگهداری زندانیان سیاسی، از جمله معترضان تظاهراتی که در پنج هفته گذشته کشور را متشنج کرده، شهرت دارد. گروه‌های حقوق‌بشر تخمین می‌زنند که هزاران نفر از زمان آغاز ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، مصاحبه‌یی را با یکی از نگهبانان ارشد زندان که نامش فاش نشده است، پخش کرد که مدعی شد زمانی که زندانیان محکوم به جرایم مالی سعی در فرار داشتند، شورش در گرفت. با این حال، هیچ ناآرامی یا خشونتی در فیلم دوربین مداربسته منتشر شده قابل مشاهده نیست. نگاههای اجمالی، انبوهی از زندانیان را نشان می‌دهد که با عجله از درهای سلول عبور می‌کنند. برخی از مردان وحشت‌زده به نظر می‌رسند در حالی‌که دود فضای بند را پر می‌کند و آژیر به‌صدا در آمده است.

ویدئوی مرموز و توضیحات متغیر در مورد آنچه شنبه‌شب گذشته در زندان اوین رخ داد، در مورد روایت حکومت از وقایع ایجاد شک و تردید کرده است. مقامات ابتدا گفتند که ناآرامی‌ها توسط "عوامل دشمن" و برخی از زندانیان که قصد فرار داشتند، دامن زده شدند. آنها هم‌چنین ادعا کردند که زندانیان یک کارگاه خیاطی را به‌آتش کشیدند. اما در ویدئوهای متعددی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، صدای شلیک گلوله، انفجار و شعارهای اعتراضی به گوش می‌رسد... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cc36c51-7199-43fa-9e2f-76e281b65133"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات