728 x 90

گرانی خزندهٔ نان و هراس رژیم از «لشکر گرسنگان»

سخن روز
سخن روز

کمتر از یک ماه بعد از تکذیب شایعهٔ گرانی نان و مجموعه‌یی از خبرهای متناقض، و پس از خبر «افزایش چراغ خاموش قیمت نان» در نیمه دوم تیرماه، تلویزیون حکومتی روز چهارشنبه ۱۱مرداد از گران شدن نان در ۱۳استان خبر داد و همزمان معاون استاندار تهران با اعلام این‌که در تهران خبری از گرانی نان نیست تلاش کرد بر آتش خشم مردم به ستوه آمده آب بریزد. کاری که به‌وضوح حاکی از وحشت رژیم از پیآمد گرانی نان و نمونه‌یی از مهندسی خبرها در گران کردن «چراغ خاموش» قوت لایموت مردم است.

از این پیش‌تر در روز سوم مرداد خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: «از صبح امروز و به‌صورت ناگهانی، قیمت نان در خراسان رضوی افزایش یافت. جدول منتشر شده از نرخ نامه جدید نان در استان خراسان رضوی حاکی از افزایش حدود ۴۰درصدی قیمت انواع نان است. به‌عنوان مثال، نان بربری سنتی یارانه‌ای که تا روز گذشته با قیمت ۸۵۰تومان فروخته می‌شد اکنون ۱۲۰۰تومان به دست خانوارها می‌رسد».

از آنجا که چنگ بر اعصاب گرسنگان هزینهٔ سنگینی برای نظام دارد، از ابتدای سال تلاش کردند با خبرهای متناقض و طرح مشکلات معیشتی نانوایان، پروژهٔ گرانی نان را به‌صورت خزنده پیش ببرند.

یک خبرنگار سایت مجاهد در مشهد در این باره گزارش داد: «وقتی برای تهیه نان مصرفی به نانوایی سنگک محله مراجعه کردم، با تعجب دیدم قیمت نان یارانه‌یی که ۱۴۰۰تومان بود، ۲هزار تومان شده است. روز بعد به نانوایی دیگری که نان نیمه‌یارانه‌یی پخت می‌کرد رفتم و سنگک نیمه‌یارانه‌یی را که قبلاً ۲هزار تومان می‌خریدم ۲۷۰۰تومان خریدم. برای اطلاع از قیمت سایر نانها به نانوایی تافتون مراجعه کردم گفتند یک هفته است که نان ۸۰۰تومانی را ۱۲۰۰تومان می‌دهند... اغلب مشتریها نان را می‌گرفتند و فحشی نثار خامنه‌ای و رئیسی و علم‌الهدی می‌کردند. به یکی از آشنایان در صف گفتم دیدی چطور بی‌سر و صدا نان را گران کردند؟ گفت اول شایعه‌اش را انداختند، بعد تکذیب کردند و حالا که مردم درگیر عزاداری و محرم هستند گران کردند اما خودشان هم می‌دانند با نان نمی‌توانند شوخی کنند. قوت لایموت مردم محروم همین یک لقمه نان است...».

با نگاهی به خبرهای متناقض، مبهم و گاه ترس‌آلود رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی، شدت فساد، فریبکاری و هراس کارگزاران خامنه‌ای از شرایط انفجاری در جامعه به ستوه آمده روشن می‌شود:

  • مشاور وزیر اقتصاد ـ‌۱۷خرداد: «خبری از گرانی نان نیست»
  • خبرگزاری تسنیم ـ‌۱۸تیر ۱۴۰۲: «هر گونه افزایش قیمت و گران‌فروشی نان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود».
  • نایب‌رئیس انجمن علوم و فنون غلات ـ ۴مرداد ۱۴۰۲: «استانهای مختلف بنا به سلیقه خود قیمت نان را تغییر داده‌اند».
  • سایت حکومتی قدس ـ ۵مرداد: «قبلاً اعلام شده بود که قیمت آرد تغییر نمی‌کند اما کسی نگفته قیمت نان تغییر نخواهد کرد».
  • شبکهٔ شرق ـ ۷مرداد ۱۴۰۲: «قیمت نان تا پایان مرداد ماه تغییر می‌کند».
  • روزنامه جمهوری اسلامی ـ ۹مرداد ۱۴۰۲: «برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به‌مرور در تمام کشور اجرا خواهد شد».
  • سایت حکومتی آفتاب ـ ۱۲مرداد ۱۴۰۲: «گرانی نان به گلستان رسید... چرا وزیر کشور افزایش قیمت نان را تکذیب کرد؟».

افزایش «چراغ‌خاموش» نان و غارت بی‌رحمانهٔ آخرین رمق سفره‌های خالی البته بی‌هزینه نیست.

در شرایطی که با «تقسیم فقر» میان مردم، تمامی راههای معیشت بسته شده و بسیاری از مردم حتی توان تهیهٔ نان خالی را هم از دست می‌دهند، هر گرسنه به مثابهٔ یک جرقه و آتش‌زنهٔ قیام، پتانسیل انفجاری دارد. بی‌علت نیست که بسیاری از رسانه‌های حکومتی در وحشت از قیام گرسنگان در شرایط انفجاری اعلام خطر می‌کنند. و روزنامهٔ جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «از تقسیم فقر میان مردم بترسید» هشدار می‌دهد: «از روزی بترسید که لشکر گرسنگان علیه شما قیام کنند. . لااقل برای بقای خودتان و حکمرانیتان فکری بکنید».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82dd6ff2-5842-4fa1-bba3-774ac33c5472"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات