728 x 90

گرامی‌داشت خاطره دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو

گرامی‌داشت خاطره دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو
گرامی‌داشت خاطره دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو

گرامی‌داشت خاطره دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق بشر

در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو

در سی و دومین سالگرد شهادت دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر مراسمی در ژنو در میدان ناسیون مقابل مقر اروپایی سازمان ملل متحد با حضور شخصیتهای سیاسی و یاران دکتر کاظم رجوی و جمعی از ایرانیان آزاده برگزار شد.

شماری از شرکت‌کنندگان ابتدا در خیابانی که به اسم دکتر کاظم رجوی در شهر کوپه محل شهادت وی نامگذاری شده حاضر شدند و نسبت به شهید بزرگ حقوق‌بشر ایران ادای احترام کردند.

در مراسم گرامی‌داشت دکتر کاظم رجوی در میدان ناسیون ژنو مقابل مقر سازمان ملل متحد پروفسور ژان زیگلر عضو پیشین کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، کریستین پرگو نماینده پیشین پارلمان ژنو و از یاران دکتر کاظم رجوی، نیلز دوداردل وکیل شورای ملی مقاومت و برتیه پرگو از یاران دکتر کاظم رجوی به سخنرانی پرداختند.

 

پروفسور ژان زیگلر- معاون پیشین کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل متحد:

پروفسور ژان زیگلر معاون پیشین کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل متحد در سخنرانی خود با اشاره به سابقه دوستی‌اش با دکتر کاظم رجوی گفت به‌رغم اقدام ما برای حفاظت از کاظم ولی او تپذیرفت می‌گفت: رفقای مجاهد من زن و مرد هر روز جان خود را به خطر می‌اندازند، من هیچ امتیازی نمی‌خواهم. ژان زیگلر بعد از ذکر خصوصیات انسانی دکتر کاظم به موضوع باز ماندن پرونده ترور دکتر کاظم نزد دادستان کنفدراسیون سوئیس پرداخت و با تأکید بر بدون مجازات ماندن تروریستهای اعزامی رژیم تاکنون گفت:

به لطف وکلای استثنایی مانند نیلز دو داردل، و حکم دادگاه موفق شدیم از ناپدید شدن این پرونده از حافظه جمعی و آگاهی سیاسی جلوگیری کنیم

استراتژی ای که نیلز دو داردل، و همکارانش ابداع کردند با موفقیت کامل همراه بود. به‌خاطر دارید که در یک فتوای خمینی در سال۱۳۶۷، سی هزار مبارز و مجاهد از جمله خواهر کاظم و مسعود به‌قتل رسیدند.

به لطف ابتکار وکلای مجاهدین در ژنو، شورای ملی مقاومت، موفق شدند این کشتار جمعی، جنایت علیه بشریت را به‌قتل فرد کاظم مرتبط کنند. و دادگاه فدرال نیز با آنها موافقت کرد و گفت: بله، این ترور کاظم جزء لاینفک کشتار ۱۳۶۷ است و به همین دلیل به دادگستری وو دستور داد که دادستان کنفدراسیون، پرونده کاظم را نبندد و حکم به ادامه بررسی پرونده دهد. تحقیقات، برای باز نگه‌داشتن پرونده و ادامه تحقیقات به‌منظور به نتیجه رساندن مجازاتی که قاتلان سزاوار آن هستند.

این یک پیروزی فوق‌العاده است. و مانع از محو شدن این ترور هولناک از حافظه سیاسی می‌شود. و این خود یک پیروزی است.

پروفسور ژان زیگلر در ادامه گفت: می‌خواستم چند کلمه در مورد اشرفیها بگویم.

(چرا رژیم آخوندها این‌قدر با اشرفیان و حتی با حامیان مجاهدین خلق ایران درگیر می‌شود). پاسخ ساده است. یک دیکتاتوری فانی، مانند دیکتاتوری آخوندها، به‌سادگی آزادی بیان را نمی‌توانند تحمل کند، خیلی ساده این نقطه امید مقاومت را نمی‌تواند تحمل کند، و به همین دلیل است که همبستگی ما (با اشرف) کامل است. و به این دلیل است که این (مرکز) مقاومت و این (مرکز) آزادی، مقاومت و آزادی ما هم هست.

 

کریستین پرگو نماینده پیشین پارلمان سوئیس:

خانم کریستین پرگو نماینده پیشین پارلمان سوئیس و از یاران دکتر کاظم رجوی در سخنان خود با اشاره به‌قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی گفت

(در آن قتل‌عام) گروه خاصی بودند که هدف آخوندها بودند: مجاهدین خلق (رژیم). از آن زمان تاکنون هدف را تغییر نداده‌اند. ما این را در (ماجرای هدف قرار گرفتن) دو اردوگاه اشرف دیدیم، این را در سال۲۰۱۸ میلادی با حمله نافرجام در ویلپنت هم دیدیم.

در خانواده رجوی، مسعود اولین برادری بود که جان خود را برای ایران به خطر انداخت، : کاظم که به لطف اقدامات خودش و دوستانش در سوئیس - مانند خانم دوموید و کریستین گروبه و بسیاری دیگر مسعود را از مرگ نجات داد.

امروز رژیم ایران به‌دنبال راه‌هایی برای نابودی نیرویی است که مجاهدین با مریم رجوی نمایندگی می‌کنند، با این نیروهای نوظهور که در ایران و در سراسر جهان در حال قیام هستند، اینجا هم که شما نمایندگان آن هستید، امید زنده است. امید به تحقق ایران آزاد که تجسم خواهد یافت.

خانم کریستین پرگو در ادامه سخنانش با اشاره به باز ماندن پرونده دکتر کاظم گفت:

«قتل دکتر کاظم رجوی ممکن است به قصد ارتکاب نسل‌کشی یا جنایت علیه بشریت انجام شده باشد. این جنایات (...) بدون محدودیت زمانی قابل پیگرد قانونی هستند. بله، آخوندها مرتکب نسل‌کشی یا جنایت علیه بشریت شده‌اند! ما ۳۰سال منتظر ماندیم تا به این نقطه و وضعیت جدید پرونده برسیم.

خانم کریستین پرگو ضمن تقدیر از مبارزه شجاعانه ایرانیان آرزو کرد که ایران به‌زودی به آزادی و برابری زن و مرد دست پیدا کند.

 

برتیه پرگو از یاران دکتر کاظم رجوی:

برتیه پرگو از یاران دکتر کاظم رجوی طی سخنان کوتاهی گفت:

کاظم رجوی دوست من بود! ما در سال۱۹۷۴ اینجا در ژنو، با هم آشنا شدیم و بلافاصله جذب شخصیت او شدیم، برای تعهدش به برادرش که در ایران زندانی بود، شبی که از آزادی مسعود مطلع شد، در خانه ما بودند و ما جشن گرفتیم.

کاظم رجوی دوست من بود! و من با شما و با بسیاری دیگر، اقدامات مقامات استان وود (برای دستگیری) دژخیمان حاکم ایران را که مرتکب این جنایت شدند را دنبال کردم

ما به کار خستگی‌ناپذیر مریم رجوی و مجاهدین خلق می‌پیوندیم که برخلاف همه ملاحظه کاری‌ها، مبارزه‌شان را علیه این رژیم دیکتاتوری و برای برقراری آزادی و دموکراسی ادامه می‌دهند مرگ کاظم رجوی، مانند هزاران مخالف دیگر، نمی‌تواند و نبایستی بدون مجازات بماند.

من به‌شدت از تصمیم دادگاه جنایی فدرال در سپتامبر گذشته برای شروع مجدد تحقیقات در مورد مرگ کاظم، زمانی که دادستان عمومی وود قصد بسته شدن این پرونده را داشت، استقبال می‌کنم.

به این ترتیب ترور کاظم اکنون جزیی از یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. این یک پیروزی بزرگ است.

پس لازم است خواستار این باشیم که علیه جلادان و علیه آغاز کنندگان این قتل‌عامها اقدام کرد تا سرانجام عدالت برقرار شود و به این ترتیب، مبارزه‌ای که کاظم انجام داد معنای بیشتری پیدا می‌کند. متشکرم

 

نیلز دو داردل- وکیل شورای ملی مقاومت در سوئیس:

نیلز دوداردل وکیل شورای ملی مقاومت ایران در پرونده ترور دکتر کاظم رجوی توسط تروریستهای اعزامی رژیم به سوئیس در سخنان خود ضمن گرامی‌داشت خاطره دکتر کاظم رجوی گفت:

همان‌طور که ژان زیگلر و هم‌چنین آقا و خانم پرگو گفتند، این واقعیت که جنایت ترور، اکنون به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» و حتی «نسل کشی» شناخته می‌شود، موفقیتی است که این ترور را در تاریخ، در تاریخ ما برجسته می‌کند و این برای وجدان ایرانیان دموکرات و دمکراتهای جهان بسیار مهم است که این وجه اساسی این جنایت مشخص شد که از بدترین جنایاتی است که انجام شده یعنی نسل کشی، که بدترین جنایات ممکن است. و در این مورد، به‌رسمیت شناخته شدن بین‌المللی است که نقش قابل توجهی دارد.

این دادگاه به موازات رویه‌ای که ما اینجا در سوئیس در مورد شناسایی حقوقی بین‌المللی جنایت بزرگ سال۱۹۸۸ انجام می‌دهیم، بسیار مثال زدنی و مهم است.

یکی از اولین خواسته‌هایی که ما درخواست کردیم این بود که احکام بازداشت بین‌المللی برای جنایتکاران احیا شود. علی فلاحیان که در زمان ترور کاظم، وزیر اطلاعات رژیم ایران بود و سازمان دهنده بزرگ این جنایت علیه کاظم بود

نیلز دو داردل در ادامه سخنرانی خود خاطره منیره رجوی که در جریان قتل‌عام ۶۷ به‌شهادت رسید را گرامی داشت.

 

در این گردهمایی شماری از اعضای جوامع ایرانیان در سوئیس سخنرانی کردند و خاطره دکتر کاظم را گرامی داشتند.

راضیه قدرتی-انجمن زنان ایرانی در سوئیس:

دکتر کاظم رجوی در سال۱۹۹۰ در کوپه، محل اقامتش توسط تروریستهای اعزامی رژیم ایران ترور شد.

یاد و خاطره این مرد بزرگ به‌ویژه به‌خاطر خدمات بی‌نظیرش به نهضت آزادی مردم ایران، همیشه زنده خواهد ماند. ما مدیون کارزار خستگی‌ناپذیر او به‌ویژه برای نجات جان مسعود از اعدام به دست پلیس مخفی شاه، ساواک هستیم. او کاری کرد که در ابتدا غیرممکن به‌نظر می‌رسید و جهان را به تنهایی در برابر تصمیم شاه برانگیخت و به آنچه که برگزیده بود رسید.

او تمامی امکانات، سوابق علمی درخشان و موقعیت خودش را وقف مقاومت مردم و نجات جان زندانیان سیاسی کرد. و همان‌طور که خودش گفته بود که ما تاریخ حقوق‌بشر را با خون خود می‌نویسیم در این مسیر جانش را فدا کرد.

اولین قطعنامه محکومیت رژیم ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با تلاش او صادر شد. هم‌چنین تلاشهای او بعد از قتل‌عام زندانیان سیاسی در ۱۳۶۷ برای شناساندن این جنایت ضدبشری باعث شد که خمینی شخصاً دستور ترور او را صادر کند. کاظم رجوی متعلق به ملت ایران است و هر ایرانی به او افتخار می‌کند. درود درود درود.

 

غلام وکیلی-از جوامع ایرانیان مقیم سوئیس

امروز در ۳۲مین سالگرد شهادت دکتر کاظم در کنار هم جمع شدیم که یاد دکتر کاظم رجوی شهید حقوق‌بشر را گرامی بداریم.

کاظم رجوی صدای میلیونها ایرانی بود که در دهه شصت که شرایط اختناق مطلق در داخل ایران بود اجازه نمی‌داد صدای آنها به گوش کسی برسد، صدای مردم ایران در مجامع بین‌المللی بود و در شرایطی که رژیم آخوندی صدها نفر را روزانه اعدام می‌کرد و در اختناق مطلق آخوندها در آن دهه که امکانات رسانه‌ای مانند امروز نبود و رژیم تمامی تلاش خودش را می‌کرد که کسی از این جنایتها در زندانهای ایران و در خیابانهای ایران مطلع نشود، با تلاش و کوششی شبانه‌روزی و بی‌نظیری تمامی این جنایتها را در سازمان ملل به گوش هیأتهای دیپلماتیک با شیوه‌ها و روشهای مبتکرانه و با انرژی بی‌مانندی می‌رساند.

در سالگرد او یادش را گرامی می‌داریم و به ادامه راهش تا رسیدن مردم ایران به آزادی و دمکراسی متعهد می‌شویم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10742f79-dda3-4c73-aa4e-a0f2a8f54710"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات