728 x 90

گاردین: اعتماد آژانس به‌تضمینهای رژیم ایران در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

گاردین در شمارهٔ ۹ اسفند۱۴۰۱ خود دربارهٔ برنامهٔ هسته‌یی رژیم ایران نوشت: «به‌دنبال گزارشی دربارهٔ غنی‌سازی اورانیوم در ایران، فشار بر غرب برای اقدام عملی علیه رژیم ایران افزایش می‌یابد».

گاردین در این یادداشت می‌نویسد: «رژیم ایران ذرات اورانیوم را تنها مقداری کمتر از درجهٔ تسلیحاتی، غنی‌سازی کرده است. این رژیم فشار بیشتری بر قدرتهای غربی وارد می‌سازد تا در نشست هفتهٔ آینده هیأت ناظران هسته‌یی ایران، محکومیت دیگری علیه این کشور صادر نشود».

گاردین می‌افزاید: «مقامات در گزارشی به‌هیات مدیرهٔ انجمن بین‌المللی انرژی اتمی، فاش کردند که رژیم ایران محدودیت‌هایی بر بازرسان آژانس اعمال کرده که باعث شده نتیجهٔ بررسی‌های آژانس دربارهٔ برنامهٔ هسته‌یی رژیم ایران با تأخیر بیشتری ارائه شود.

رژیم ایران ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳ و ۷دهم درصد، حاصل دورهٔ راه‌اندازی فرایند غنی‌سازی ۶۰درصد یا تعویض سیلندر رخ داده است. اما اعتماد آژانس به‌تضمینهای رژیم ایران در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. این رویکردهای رژیم ایران تنها باعث می‌شود اسراییل بیشتر بتواند غرب را برای یک حملهٔ نظامی به‌رژیم ایران، اقناع کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز ۵بهمن۱۴۰۱ برجام و توافق هسته‌یی غرب با رژیم آخوندی را «پوسته‌ای خالی» توصیف کرد. گروسی که در سفر به بروکسل در با اعضای کمیتهٔ فرعی امنیت و دفاع پارلمان اروپا گفتگو می‌کرد، گفت: در رابطه با برنامهٔ هسته‌یی رژیم ایران «یک چیز درست است و آن این‌که آنها در این لحظه مواد کافی برای ساخت چند بمب‌، و نه یک بمب، ذخیره کرده‌اند».

همزمان نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با تلویزیون فاکس نیوز گفت: «هر روز که بازی مسخره احیای برجام ادامه پیدا می‌کند، روزی دیگر برای ناامنی بیشتر برای جهان است».

همان موقع فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس قبلی ارتجاع ۱۱بهمن، به‌دولت رئیسی و اعضای مجلس کنونی ارتجاع حمله کرد و گفت آنها کاری کردند که نظام «هر کجای دنیا که بحرانی باشد، در کانون آن قرار داشته باشد».

فلاحت‌پیشه گفت اعضای دولت رئیسی «هنوز شناخت درستی از تعریف دولت در دنیای امروز ندارند... برای آنها انزوای بین‌المللی (نظام) اصلاً برایشان اهمیتی ندارد و این رویه، بسیار خطرناک است»... .

رئیس کمیسیون امنیت مجلس قبلی ارتجاع این انزوای بین‌المللی را توضیح داد و گفت نگرش دولت رئیسی به‌مسائل جهانی «تأثیر واقعی خودش را گذاشته و بسیاری از تحریم‌هایی که به نظام تحمیل شد، ناشی از همین تفکر و نگرش است. همین که طرح‌های ضد نظام (در جهان) تا مطرح می‌شود با استقبال زیادی سریعاً رأی می‌آورد و تا نظام طرحی را عنوان می‌کند هیچ استقبالی از آن نمی‌شود، حاکی از همین موضوع است».

فلاحت‌پیشه گفت: «تأکید می‌کنم که برخی (در نظام) با منافع نظام دوستی خاله‌خرسه دارند و در گذشته نیز مواضع این افراد آسیب‌های» زیادی به‌نظام وارد کرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/77bb7fa8-38d1-42a1-a0a0-7a99269d50e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات