728 x 90

کنفرانس بین‌المللی زنان نیروی تغییر در استکهلم سوئد – سخنرانی شخصیتها

در آستانه ۸مارس روز جهانی زن

کنفرانس بین‌المللی زنان نیروی تغییر در استکهلم سوئد
کنفرانس بین‌المللی زنان نیروی تغییر در استکهلم سوئد

آلکساندرا آنسترل نماینده پارلمان سوئد

خانم آلکساندرا آنسترل نماینده پارلمان سوئد از حزب مودرات سخنران دیگر این گردهمایی بود. وی ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در این گردهمایی گفت:

«سرکوب چه از طرف یک رژیم دیکتاتوری و یا یک سیستم مردسالاری هیچگاه پذیرفته شده نیست.

ما چه مرد و چه زن باید از فرصت‌های برابر و آزادی برخوردار باشیم تا بتوانیم رویاهایمان را جامه عمل بپوشانیم.

ما نباید امید خود را از دست بدهیم. برعکس باید با کوشش بیشتر و با کمک یکدیگر تلاش برای رسیدن به آن را تسریع کنیم. وقتی صحبت از سرکوب می‌شود باید به کسانی‌که صدایشان هیچوقت بگوش نمی‌رسد گوش فرا دهیم. همگی ما، جامعه، من و تو باید به مسئولیت خود قیام کنیم و نباید از پای بنشینیم تا آزادی و برابری برای همه محقق گردد».

 

گونار هگمارک نماینده پارلمان اروپا از سوئد

گونار هگمارک نماینده پارلمان اروپا از سوئد تا سال ۲۰۱۹ سخنران دیگر این گردهمایی بود. وی گفت:

«زمانی که من به سخنرانی‌های امروز خانم مریم رجوی و دیگران گوش می‌دادم بسیار سهل است مطمئن شویم که ایران به‌زودی کشوری آزاد می‌شود. ترس رژیم نشان از قدرت دموکراسی است و در نهایت نیروهای آزادی بر نیروهای سرکوب چیره می‌شوند. رژیم ایران بزرگترین عامل تروریسم در منطقه است که باعث کشته شدن هزاران هزار نفر شده است. این رژیمی است که از آزادی بیان ترس دارد و از زنان جوان کشورش می‌ترسد و از آزادی آنها در تصمیم‌گیری واهمه دارد این چه رژیم ضعیفی است! آیا تصور چنین رژیمی را که از هر چیز دوروبرش وحشت دارد می‌توانید بکنید؟ مثلا در جریان ویروس کرونا از ضعف خود می‌ترسد».

 

مارینا روسینگ وکیل حقوق‌بشر از سوئد

خانم مارینا روسینگ وکیل حقوق‌بشر از سوئد گفت: «از این‌که می‌بینم چشماندازی برای تغییر در ایران وجود دارد خوشحال هستم.

تمامی قوانین ایران برعلیه زن ایرانی است و زنان بزرگترین سرکوبشدگان بعد از انقلاب در ایران بوده‌اند از این‌که چقدر دولت ما در مقابل رژیم ایران چاپلوسی سازش می‌کند شرم دارم. باید برای چندمین بار از همه آنهایی که چه زن و چه مرد جان خود را در مبارزه با این رژیم از دست داده‌اند تقدیر کنم. کسانی که جان خود را برای کسب آزادی و دمکراسی در ایران فدا کرده‌اند. متشکرم».

 

پرویز خزایی-نماینده شورای ملی مقاومت در نوردیک

پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در کشورهای نوردیک در سخنانش در گردهمایی استکهلم با ذکر تجارب تاریخی از رویارویی ترقیخواهی با بنیادگرایی و ارتجاع، به این رویارویی بزرگ که اکنون در ایران جریان دارد پرداخت و با تأکید بر تجربه شخصی خود در جنبش مقاومت، گفت:

«من به‌عنوان عضوی از شورای ملی مقاومت – هومانیست و سوسیال دمکرات- می‌خواستم یک شهادت تاریخی در این جلسه را به شما تقدیم کنم:

بنیادگرایی و فاشیسم به‌نام اسلام- که هیچ ربطی به این دین بزرگ در جهان ندارد- بلایی نیست که تنها سر مسلمانان آمده باشد.

من به‌عنوان یک دیپلمات غیرمذهبی و بی‌طرف- که به انقلاب ضددیکتاتوری شاه پیوست- روزها نظاره‌گر گروه‌های سیاسی بودم. مجاهدین خلق و آقای مسعود رجوی-  از همان زندانهای شاه در مقابل آخوندهای مرتجع ایستادند.

بعد هم در اولین ملاقاتها با خمینی همین حرف را تو روی خمینی زد و گفت حکومت اسلامی و خلیفه‌گری به فاشیسم ختم می‌شود و گفت ما طرفدار احزاب آزاد و دمکراسی و جدایی دین از دولت هستیم.

من بعد از انقلاب اول به‌عنوان معاون سفیر و سپس جانشین سفیر بیش از یک‌سال در سوئد کار کردم.

در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری – که مسعود رجوی هم کاندیدا بود- همه نیروهای ترقیخواه – از همه گرایشهای دینی و غیر دینی- از مسعود رجوی حمایت کردند و در مقابل نیروها و دستجات ارتجاعی و عقب مانده پشت سر خمینی ایستادند.

ما همان موقع در سفارت ایران در استکلهم صندوق رأی گذاشته بودیم و همه مفسران سوئد و جهان می‌گفتند که رجوی و سازمان مجاهدین برنده انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس هستند. خمینی از ترس، کاندیداتوری مسعود رجوی را لغو کرد و سپس سرکوب و حمله و هجوم به مجاهدین و دفاتر و نیروهای هوادار مجاهدین را داد.

بعد از این من به نروژ منتقل شدم به‌عنوان سفیر و رئیس سفارت در اسلو از همان ابتدای ورود به‌طور مخفیانه به شورای ملی مقاومت و آقای رجوی پیوستم و تمام امکانات سفارت را در اختیار شورا که نماینده واقعی مردم ایران بود گذاشتم.

و اکنون مفتخر هستم که سفیر خانم مریم رجوی در کشورهای نوردیک هستم.

 

مونا صفا

مونا صفا به‌نمایندگی از هیأت جوانان در گردهمایی زنان نیروی تغییر گفت:

«زنان ایرانی نقش اثرگذار و بالنده خود را در مبارزه علیه استبداد مذهبی نشان داده‌اند، در صحنه نبرد با پاسداران، در مقاومت‌های بی‌نظیر در اتاق‌های شکنجه و زندانهای رژیم، در صف اول تظاهرات و قیام‌ها، در کانون‌های شورشی برای سازمان دادن اعتراضهای معلمان و کارگران و سایر اعتراض‌کنندگان، در سازمان دادن و رهبری یک جنبش اجتماعی و سیاسی بین‌المللی علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران، و هم‌چنین در مسئولیت‌پذیری فعال در جنبش سازمان‌یافته مقاومت ایران. بدین سان ضمن گرامی‌داشت این روز تاریخی ایمان داریم که هارترین و فاشیست‌ترین رژیم جهان یعنی رژیم ولایت فقیه به‌رهبری همین زنان سرنگون خواهد شد.

 

حنیفه خیری

سخنران دیگر این گردهمایی دکتر حنیفه خیری بود که طی سخنانی حمایت خود را از مبارزه زنان ایران برای آزادی ابراز کرد.

در گردهمایی زنان نیروی تغییر که به‌مناسبت روز جهانی زن در استکهلم برگزار شد، گیسو شاکری و یک هنرمند سوئدی به هنرنمایی پرداختند.

 

گیسو شاکری

«تمام حرفهایی که من می‌خواستم بزنم به بهترین فرم و خیلی مشخص مثل همیشه و با قدرت مریم آنها را در نطق خودش گفت.

دیگر سخنرانان‌ هم اشاره کردند به قدرتمندی حضور مریم و پیامهایش و مبارزات بی‌شکاف و مستمر برای احقاق حقوق مردم ایران خصوصاً زنان ایران.

اما قبل از این‌که شروع کنم به خواندن، یک درود مفصل به شیر زنان و کانون‌های شورشی در ایران درودی به زنان زندانیان سیاسی و درود به جان‌ باختگان راه آزادی قیام آبان».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3477555a-e33d-4d82-a9db-13988237be79"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات