728 x 90

کشف معانی در سایه‌سار کهکشان ۱۴۰۲

کهکشان مقاومت ـ ۱۴۰۲
کهکشان مقاومت ـ ۱۴۰۲

تو حرف درد مشترک و عشق مشترک را بگو، بادهای تغییر، همه‌جا می‌برندش و شعله‌اش را فروزان می‌کنند.

چنین است فلسفه‌ٔ ترویج اصالت یک حقیقت و شناخت آن در میان مشتاقان نیازمندش.

کهکشان سال۱۴۰۲ با عنوان «ایران آزاد، پیش به سوی جمهوری دموکراتیک» از چنین ویژ‌گی‌هایی برخوردار بود. بازتابی گسترده از اصالت تاریخی و سیاسی و مبارزاتی شورای ملی مقاومت و مجاهدین در میان صدها شخصیت شرکت‌کننده در این گردهمایی بود.

 

برای هر شاهد جدی که دستی در شناخت چگونگیِ تحولات مهم سیاسی و اجتماعی دارد، قابل فهم است که اصالت‌های تاریخی و مبارزاتی از کجاها می‌آیند یا سرچشمه می‌گیرند و سپس جاری می‌شوند.

مقاومت ایران این اصالتها را در میدان کارزار طولانی مبارزه با دو دیکتاتوری با پرداخت سنگین‌ترین بهای ممکن، کسب نموده و باز هم با پرداخت بهای آن، در کار حفظ و اشاعه و معرفی این اصالتها بوده است.

 

این اصالتها را باید زیرساخت و سنگ‌بنای دیپلماسی مقاومت ایران دانست. از همین رو، ریشه‌داری این مقاومت در بنیادهای اصیل انسانی و مبارزاتی و آرمانی است که راهگشای پیاپیِ عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و دیپلماتیک شده است. مخاطبان این اصالتها از قضا به‌دلیل جدیت‌شان بر چنین بنیادهایی، بلافاصله پس از تلاقی با چنین ریشه‌داریِ انسانی و تاریخی در مقاومت ایران، به جانب آن می‌گرایند و همواره فراتر از زدوبند مداوم میان مماشاتگران آمریکایی و اروپایی با نظام ملایان، سمت درست تاریخ را تشخیص می‌دهند.

 

اصالت پایداری در مسیر تحقق آزادی در ایران و شکست نهایی ارتجاع آخوندی را هر وجود جدی در عرصه‌ٔ سیاست بین‌المللی حس کرده و خواهد شناخت؛ چرا که درک می‌کند وفاداری بر این اصالتها در جهانی که «خیلی وقتها در جهت درست نبوده»، چه بهای سنگینی طلب کرده و به آن پاسخ مثبت داده شده است. پرتوی از چنین اشعه‌ٔ روشنگر را در سخنان خانم میشل آلیو ماری وزیر ارشد دولت فرانسه (۲۰۱۱)، در کنفرانس ایران آزاد[۲۰۲۳] شاهد بودیم:

«مباززه‌ٔ شما خانم رجوی برای آزادی با تمام قدرت ادامه دارد و عزمتان در این سال‌ها تغییر نکرده است، اما آنچه تغییر کرده، جهان است که خیلی وقتها در جهت درست نبوده است. مقاومت شما نه فقط برای مردم ایران بلکه برای مردم همه‌ٔ دنیاست».

 

چرا مردم دنیا؟ یک مقاومت خون‌بار که بیش از چهار دهه فقط بر حل مسأله‌ٔ آزادی و برابری در کشور خودش متمرکز بوده و جز با یک دیکتاتوری قرون وسطایی، با هیچ احدی در این دنیا کاری نداشته و تضادی کار نکرده، چرا باید پیام مبارزه‌اش «برای مردم همه‌ٔ دنیا» باشد؟

خانم میشل آلیو ماری در ادامه‌ٔ اظهارات‌شان، جوهر و پیام برنامه‌ٔ ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی را ارزش‌های مشترک در برابر دردهای مشترک توصیف می‌کنند:

«آزادی بیان، آزادی تجمع، ضرورت جدایی دین و دولت، برابری زن و مرد. هموطنان شما در ایران با شجاعت از این ارزش‌ها دفاع می‌کنند».

 

مسیر تجربه‌شده با پرداخت بها برای تحقق تک‌تک این محورها، بخشی از همان اصالت‌های تاریخی و انسانی و مبارزاتیِ مقاومت ایران در هیأت شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق است که نیرو و قدرت اثرگذاری و «خطرپذیری» اش را از انسان‌شمول و جهان‌شمول بودن آرمان آزادی می‌گیرد:

«شما خطر می‌کنید برای رسیدن به آزادی و حقوق بشر».

 

در عرض و طول سایه‌سار کهکشان ۱۴۰۲، هنوز کشف معانی باید کرد تا بتوان زوایایی دیگر از اصالت‌های متنوع یک مقاومت را بازخوانی و معرفی نمود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/802a83fa-b835-4279-adc5-127e2cfe4f87"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات