728 x 90

کشتی کرونا در تابستان امسال در اروپا به گل می‌نشیند

اوگور شاهین بنیانگذار و مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو. ان. تک»
اوگور شاهین بنیانگذار و مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو. ان. تک»

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو.ان.تک» روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت پیش‌بینی کرد که کشتی کرونا در تابستان امسال در اروپا به گل خواهد نشست.

اگور شاهین گفت که اروپا احتمالاً تا اواخر ماه ژوئیه و یا حداکثر در ماه اوت به این حد از ایمنی دسته‌جمعی که بالای ۷۰درصد می‌تواند تا حد زیادی از شیوع ویروس جلوگیری کند، برسد. البته او هشدار داد که این موضوع شامل کودکان نخواهد بود، چون همه واکسن‌هایی که تاکنون تأیید شده‌اند برای افراد بالای ۱۶سال است.

مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو. ان. تک» هم‌چنین گفت رسیدن به ایمنی دسته‌جمعی در آمریکا و اروپا دستاوردی بزرگ است اما ادامه شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورها و بروز گونه‌های جهش‌یافته جدید می‌تواند ایمنی همه را به خطر بیاندازد.

اگور شاهین در ادامه پیش‌بینی کرد که محتمل است که نیاز به دز سوم تزریق واکسن باشد و افزود: اطلاعات جمع‌آوری شده از افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند حاکی از کاهش ایمنی بدن به مرور زمان است و در نتیجه به احتمال فراوان تزریق «دُز سوم» نیز ضرورت خواهد یافت.

وی می‌گوید، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که میزان کارآیی این واکسن شش ماه پس از تزریق از ۹۵ به ۹۱درصد کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو. ان. تک» هم‌چنین تأکید کرد: «دز سوم باید به فاصله ۹ تا ۱۲ماه پس از دز اول تزریق شود. به عقیده من، پس از آن نیز هر یک سال و یا هجده ماه یک بار، یک تزریق دیگر باید انجام شود تا اثربخشی واکسن در بدن دریافت کنندگان حفظ شود».

شاهین افزود که واکسن در برابر ۳۰ گونه جدید از جمله گونه جهش‌یافته در بریتانیا آزمایش شده است و بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که در برابر اکثر آنها اثربخشی خوبی دارد.

به گفته او، در موارد اندکی از این گونه‌های جهش‌یافته، اثربخشی واکسن کمی پایین‌تر است. شاهین اما به میزان دقیق اثربخشی واکسن در این موارد اشاره نکرد.

اگور شاهین درباره گونه هندی این ویروس گفت: «گونه هندی دربرگیرنده عناصری جهش‌یافته است که ما در آزمایش‌های قبلی آن را در نظر گرفته‌ایم و کاملاً مطمئن هستم که واکسن ما در برابر آن مؤثر است».

وی در پایان درباره تولید واکسن شرکت «بیو. ان. تک» گفت، در آغاز سال۲۰۲۱ ظرفیت تولید این شرکت حدود ۱.۳ میلیارد دز در سال بود اما در ماه‌های اخیر ظرفیت تولید به حدود سه میلیارد دز افزایش یافته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8922123d-7f7d-400e-a5ac-a1f274455de4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات