728 x 90

کاهش بی‌ سابقه واردات نفت چین از ایران – کاهش ۶۴درصدی نسبت به سال گذشته

چین - کاهش واردات نفت از ایران
چین - کاهش واردات نفت از ایران

به‌دنبال تحریم نفتی و انزوای بین‌المللی رژیم ایران، واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به کمتر از ۲۵۰هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که صادرات نفت روسیه و عربستان سعودی به چین افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

 

کاهش واردات دور از انتظار و بسیار پایین‌تر از سقف مجاز در معافیت تجاری

خرید نفت چین از ایران در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸به نازلترین سطح خود پس از توافق هسته‌یی رسید. بر اساس اخباری که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده، میزان واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته، کاهشی بالغ بر ۶۴درصد داشته است.

خبرگزاری حکومتی"تسنیم" نیز خبر کاهش واردات نفت چین از ایران را به‌نقل از رویتر بازتاب داده است.

بر اساس این خبر، میزان واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر به کمتر از ۲۵۰هزار بشکه در روز رسیده است. باید یادآور شد که روند نزولی واردات نفت چین از ایران از ماه اوت سال جاری آغاز شده بود.

کاهش خرید نفت چین از ایران حتی کمتر از میزانی است که آمریکا برای یک دوره گذار پیش‌بینی کرده است. چین یکی از هشت کشوری است که برای واردات نفت از ایران از معافیت‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت آمریکا بهره می‌برد.

به‌دنبال شروع تحریم‌های نفتی رژیم ایران در روز ۵نوامبر سال جاری، آمریکا برای هشت کشور و از جمله چین معافیت از مجازات‌ پیش‌بینی کرده بود. بر اساس تصمیم آمریکا، چین می‌توانست تا یافتن جایگزینی برای نفت ایران، روزانه ۳۶۰هزار بشکه نفت از ایران وارد کند.

به این ترتیب، میزان واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر بسیار نازلتر از سقف میزانی بوده است که از سوی آمریکا تعیین شده است.

 

جایگزینی واردات نفت ایران با افزایش بی‌سابقه واردات از روسیه و عربستان

میزان تقاضای چین برای نفت خام، برخلاف انتظار و ارزیابی کارشناسان، در ماه اکتبر به بالاترین سطح خود رسید. به‌رغم افزایش نیاز چین به نفت، واردات این فرآورده از ایران کاهش یافت.

به‌ موازات کاهش واردات نفت ایران، چین اقدام به خرید بی‌سابقه نفت از روسیه و عربستان سعودی کرده است. روسیه در ماه اکتبر با صدور یک میلیون و ۷۳۰هزار بشکه نفت در روز، تبدیل به مهم‌ترین تأمین کننده نفت خام چین شده است.

به این ترتیب، میزان واردات نفت چین از روسیه در ماه اکتبر سال جاری در قیاس با ماه مشابه سال گذشته، از رشدی معادل ۵۸درصد برخوردار بوده است.

افزون بر آن، میزان واردات نفت از عربستان نیز افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است. عربستان در ماه اکتبر چهار برابر ایران به چین نفت فروخته است.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9253dc7-9847-482c-b5e7-d3f238cdf1eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات