728 x 90

کارشناسان حقوق‌بشر ملل متحد اعدام مخفیانه یک زندانی کرد در ایران را محکوم کرد

اعدام خودسرانه زندانی کرد ایرانی آقای حیدر قربانی
اعدام خودسرانه زندانی کرد ایرانی آقای حیدر قربانی

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل اعدام خودسرانه زندانی کرد ایرانی آقای حیدر قربانی را به‌عنوان نقض جدی تعهدات ایران تحت قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر با قویترین عبارات محکوم کردند.

آقای حیدر قربانی، زندانی کُرد، سحرگاه ۱۹دسامبر در زندان مرکزی سنندج به‌طور مخفیانه اعدام شد. اعدام او بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیلش انجام شد و پیکر او توسط مقامات زندان مخفیانه دفن شد.

آقای قربانی در اکتبر ۲۰۱۶ در ارتباط با کشتن سه مرد وابسته به نیروهای شبه‌نظامی بسیج که بنا به گزارشها توسط افراد مرتبط با یک گروه مخالف مسلح انجام شده بود، دستگیر شد. آقای قربانی عضویت در این گروه و هر گونه دست داشتن در قتل را رد کرد. دادگاه انقلاب به این نتیجه رسید که او غیرمسلح است، با این حال در پی یک محاکمه ناعادلانه و وجود اتهاماتی که او شکنجه شده بود، او را به‌دلیل «بغی» (شورش مسلحانه) به اعدام محکوم کرد.

کارشناسان اظهار داشتند، «جمهوری اسلامی ایران آقای قربانی را بر اساس شرایط بیش از حد کلی و در پی یک روند بسیار ناقص و در حالی که پرونده وی هنوز در دادگاه عالی کشور در دست بررسی بود، به‌طور مخفیانه اعدام کرد. در شرایط استمرار اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده از مسئولان، نگران این هستیم که چنین اعدام خودسرانه‌ای برای ایجاد رعب و وحشت صورت گرفته باشد».

کارشناسان افزودند: «ما عمیقاً ابراز تأسف می‌کنیم که به‌رغم دخالت‌های متعدد ما در پرونده آقای قربانی، مقامات تصمیم گرفتند تا اعدام او را پیش ببرند. این اقدام علامت دیگری از بی‌توجهی آشکار آنها به تعهدات‌شان بر اساس قانون بین‌المللی حقوق‌بشر -- و مکانیسم های حقوق‌بشر بین‌المللی است. ما از دولت می‌خواهیم که اعمال و اجرای مجازات اعدام را متوقف کند».

کارشناسان پیش از این نگرانی‌های خود را در مورد حکم اعدام، اتهامات شکنجه و نقض دادرسی عادلانه علیه آقای قربانی با دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و نگرانی‌های خود را به‌صورت علنی مطرح کرده بودند. دولت ایران در پاسخ نظرات خود را ارسال کرد.(سایت کمیساریای عالی حقوق بشر - ژنو ۱ دی)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80467331-9ea9-4b8f-9987-936120f9faf5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات